کد خبر: ۱۵۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 04 January 2016
استان يزد شامل شهرستانهاي معدن  خيز در پهنه ‌ساختاري ايران مركزي ، به واسطه منابع و ذخاير معدني فراوان و توان معدني بالا از مناطق مستعد كشور مي باشد كه اكتشاف و بهره برداري از معادن آن بسيار مورد توجه قرار گرفته است.  
ذخاير معدني استان يزد را مي‌توان به سه گروه فلزي، غير فلزي و سنگهاي تزئيني و نما تقسيم كرد. معادن بزرگ آهن چادرملو، معدن آهن بافق، معدن سرب و روي كوشك، معدن سرب و روي مهدي‌آباد، معدن اورانيوم ساغند و… از جمله منابع معدني فلزي استان هستند.
اين استان به لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم  و به لحاظ شمار معادن رتبه‌ هفتم کشور را دارد .
رئيس صنعت ومعدن استان يزد می گوید:  ، حدود بيست وهشت  نوع سنگ گرانیت از انواع سنگ‌های تزئینی در معادن این استان وجود دارد .
علمدار اشاره كرد این تنوع در کشور بی‌ نظیر است بطوریکه سنگ گرانیت درجه يك در بین استانهای کشور فقط در معادن استان يزد  استخراج و فرآوری می‌شود .
وي گفت : استان يزد به لحاظ دارا بودن معادن فراوان سنگ تزئيني از درجه بالايي برخوردار است بر اساس نمودار توزيع فراواني معادن در استان يزد، معادن مصالح ساختماني از فراواني بيشتري نسبت به ساير معادن برخوردار هستند و  معادن سنگ تزئيني موجود  شامل انواع تراورتن ، چيني ،مرمريت، گرانيت ، است كه بيشترين تعداد متعلق به گرانيت و مرمريت مي باشد
علمدار افزود :  وجود منابع غنی معدنی در استان يزد  انتظارها را برای توسعه‌یافتگی این منطقه افزایش داده است وصنايع معدني اين استان رو به رشد است
   وی  می گوید : بيش از یک میلیون تن انواع سنگ های تزیینی این استان پارسال به کشورهای عراق ، ترکیه و جمهوری آذربایجان صادر شد .
علمدار با بیان اینکه استان يزد یکی از قطب های سنگ تزئینی در کشور است گفت : ارزش صادرات این سنگ های تزئینی نزدیک به 120 میلیون دلار است که سهم قابل توجهی از صادرات محصولات غیرنفتی استان يزد را به خود اختصاص داده است.
معاون امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان يزد هم گفت : از مجموع 68 ماده‌ معدنی شناخته شده در کشور سي ونه  نوع آن در استان يزد کشف شده است.
وی  افزود : هم‌اکنون سيصدوچهل  معدن ، پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و سي ويك معدن هم در حال کشف در سراسر این استان وجود دارد كه  مهم‌ترین آنها شامل / سنگ‌های تزئینی مثل گرانیت  و  دولومیت باریت / فلدسپات /کسنگ نقره است
حسين تفكري یک معدن‌دار گفت : هزینه‌ استخراج و اکتشاف مواد معدنی زیاد است وبا امكانات فعلي تلاش مضاعفي مي خواهد تا توسعه يابد
مهندس محبي هم افزود : یک معدن‌دار ابتدا نسبت به اکتشاف در یک محدوده اقدام می‌کند و همه‌ هزینه‌های اکتشاف بر عهده وي  است و ممکن است اکتشاف در یک منطقه موفقیت‌آمیز باشد یا نباشد ؛ همچنین هزینه‌ هاي جانبي سوخت و هزینه کارگر نیز سبب افزایش هزینه‌ استخراج پس از مرحله‌ اکتشاف می‌شود.
حسين دهقان .معدنکار دیگری می گوید : یک معدنکار برای ورود به بازار کارآمد به اطلاعات دقیقی در خصوص قیمت و کیفیت مواد معدنی دسترسی ندارد مثلاً یک معدن‌دار باید حداقل از وضعیت بازار 15سال آینده یک ماده معدنی مطلع باشد تا بتواند با ریسک کمتری نسبت به اکتشاف و استخراج اقدام کند .
عبداللهي  از عرضـه کنندگان سنگ در يزد می گوید : فناوری استخـراج و فراوری سنگ در استان يزد ، قديمي  و به دور از استانداردهای جهانی است ؛ از این رو صادرات گرانیت های موجود در بازار و کسب درآمدهای ارزی از دست می رود
وي اظهار داشت  : فراوری سنگ های تزئینی هزینه زیادی دارد بطوری‌که راه اندازی یک واحد مجهز سنگ بری به سرمایه زيادي  نیـاز دارد که این امـر ، سرمایه گـذاری در حوزه سنگ استـان را با چالش مواجه کرده است .
در این میان طرح هایی برای بهره برداری از مزیت های کم نظیر منابع سنگ های تزيینی استان يزد به مرحله عملیاتی رسیده است و برخی هم در حال اجراء است که با پایان این اقدامات افق روشنی فراروی صنعت سنگ استان خواهد بود و تنگناهای توسعه صنعت سنگ این استان رفع و روبه رشد خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار