کد خبر: ۱۶۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 11 January 2016
تابناک گیلان: شايد ماجرا از آنجايي آغاز شد كه دو روز پيش از ديدار فينال جام حذفي فصل ٩٠-٨٩سعيدلو رييس وقت تربيت‌بدني كل كشور و نفر اول ورزش كشور در مصاحبه‌اي جنجالي حرفي را زد كه سر آغاز بي‌اعتمادي مردم شهر انزلي به مسوولان ورزش كشور بود.

روزنامه اعتماد: شايد ماجرا از آنجايي آغاز شد كه دو روز پيش از ديدار فينال جام حذفي فصل ٩٠-٨٩سعيدلو رييس وقت تربيت‌بدني كل كشور و نفر اول ورزش كشور در مصاحبه‌اي جنجالي حرفي را زد كه سر آغاز بي‌اعتمادي مردم شهر انزلي به مسوولان ورزش كشور بود. سعيدلو در آن مصاحبه عنوان كرده بود: «اگر ملوان قهرمان شود ١٥٠ هزار نفر خوشحال خواهند شد اما در صورت قهرماني پرسپوليس يك كشور شاد مي‌شوند !» انزلي‌چي‌ها بدون ترديد محال است اين جملات را فراموش كنند. به ويژه وقتي كه آنها شكست در فينال حذفي مقابل پرسپوليس را به اشتباهات فاحش داوري ربط مي‌دهند! بله، از همان روزها بود كه قهر مردم انزلي با فوتبال شروع شد و ديگر استاديوم انزلي رنگ و بوي سابق را به خود نگرفت.

اين اتفاق البته نقطه پايان ماجرا نبود. دو سال قبل پور‌رحمت‌الله و ثاقبي دو پديده فوتبال ايران، كه از كودكي وارد مكتب ملوان و اين حرفه شده بودند به اردوي تيم ملي دعوت شدند و پس از آن براي گذراندن خدمت سربازي سر از تراكتورسازي تبريز درآوردند. در شرايطي كه اين بازيكنان عضو تيم نظامي ملوان بندر انزلي بودند! آن روزها اما هيچ‌وقت صداي اعتراض مردم انزلي مثل امروز بلند نبود. حتي زماني كه ستاره‌هاي سرباز مشهور فوتبال ايران، يكي پس از ديگري راهي تيم نظامي محبوب و بزرگ تبريز مي‌شدند. اما در تمام اين مدت باشگاه ملوان و مردم انزلي به دنبال بهانه‌اي بودند تا مقابل اين اتفاقات و برخورد‌هاي تبعيض‌آميز بايستند. زمان گذشت و بهانه به دست آنها داده شد.
    
زمان گذشت و اين اتفاق در نهايت عملي شد. مهدي شريفي بعد از ترك سپاهان، در تمرينات تراكتورسازي شركت كرد و حتي مديران سازمان نظام وظيفه اعلام كردند كه او به صورت سرخود در تمرينات تراكتورسازي شركت كرده است. به همين ترتيب نظام وظيفه به باشگاه ملوان اعلام كرد كه كد سربازي پديده فوتبال ايران به نام باشگاه ملوان در نظام وظيفه ثبت شده است. همين مساله باعث شد شريفي مجبور شود از تبريز به انزلي سفر كند. اين اتفاق اما پايان ماجرا نبود. در شرايطي كه مديران باشگاه ملوان محل زندگي مهدي شريفي در اين شهر را آماده كرده بودند، در فاصله چند ساعت (از جمعه شب تا شنبه صبح) حوادث مختلف دست به دست هم داد تا به شكلي خودجوش محل خدمت شريفي تغيير كند! با اين بازيكن تماس گرفتند كه به تبريز برود و كار خود را با تراكتورسازي شروع كند! و همين حادثه سرآغاز تمام درگيري و جنجال‌هايي است كه امروز اتفاق افتاده است. حواشي‌اي كه ديروز به صحن علني مجلس شوراي اسلامي كشيده شد. امروز تمام شهر انزلي و استان‌ گيلان پشت تصميم هيات‌مديره باشگاه ايستاده‌اند. ملوان به نشانه اعتراض اصلا ديگر نبايد در مسابقات ليگ حاضر شود!
    
مسوولان باشگاه ملوان بندرانزلي تمرينات تيم اصلي خود را تعطيل و تاكيد كرده‌اند كه از ليگ كنار رفته‌‌اند. مسوولان اما اين تصميم آنها را زياد جدي نگرفته‌اند و درصدد دلجويي از آنها هستند. حتي سردار باران‌چشمه،رييس تربيت‌بدني ستاد كل نيروهاي مسلح كه خودش براي حضور شريفي در ملوان از واژه‌هايي چون «قطعا» و «بايد» در مصاحبه‌هاي مختلف استفاده كرده بود، مجبور به عذرخواهي از مردم انزلي و باشگاه شد. اما بررسي ماجراهاي اتفاق افتاده به خوبي نشان مي‌دهد كه اين قضيه گويا سري دراز خواهد داشت. چرا كه از انزلي خبر مي‌رسد امروز باشگاه ملوان فعاليت تمام تيم‌هاي تحت نظر خود در تمامي رده‌هاي آقايان و بانوان را به نشانه اعتراض تعطيل خواهد كرد. احمد دنيا مالي، رييس هيات مجمع و هيات‌مديره باشگاه ملوان هم در اين باره به روزنامه اعتماد مي‌گويد: «كناره‌گيري ملوان از ليگ برتر تبديل به مساله‌اي فراتر از يك باشگاه شده است و ما به دنبال احقاق حق طرفداران ملوان و مردم گيلان هستيم و هيچ توافقي هم براي صرف نظر از اين تصميم با هيچ مسوولي ندشته‌ايم و نه خواهيم داشت! هواداران از مسوولان تيم، شهر انزلي و استان گيلان انتظار دارند ماجرا را پيگيري كنيم و ما هم وظيفه‌ خود را انجام مي‌دهيم. ما قطعا تا احقاق حق واقعي از موضع خود كوتاه نخواهيم آمد چرا كه اگر اين كار را انجام دهيم مردم با مسوولان برخورد خواهند كرد. »

احمد دنيامالي اين صحبت‌ها را در واكنش به سردار باران چشمه انجام داد كه تاكيد كرده بود با مديران باشگاه صحبت كرده و از آنها خواسته به مسابقات بازگردند و آنها هم اين درخواست او را پذيرفته‌اند!
    
بدون اينكه بخواهيم قضاوتي داشته باشيم، بررسي ليست بازيكنان سرباز فوتبال ايران كه در سال‌هاي گذشته به تيم‌هاي نظامي پيوسته‌اند به خوبي نشان مي‌دهد كه تراكتورسازي تبريز هميشه توانسته گوي سبقت را از ساير تيم‌هاي نظامي بربايد و بهترين‌ها را در تركيب خود داشته باشد. بعد از همين ماجراي كارت‌هاي پايان خدمت بازيكنان فوتبال ايران اين جريان به اوج خود رسيد. آرش افشين، سينا عشوري، شجاع خليل‌زاده، علي حمودي، بختيار رحماني و سروش رفيعي كه همگي از بهترين‌هاي فوتبال ايران بودند، به تراكتورسازي ملحق شدند. در آن مقطع قرار بود حسين ماهيني و آرش افشين‌ هم كه در تمرينات تراكتورسازي شركت كرده بودند به اين تيم ملحق شوند. اما با توجه به حضور ادينيو مشهور و سامان نريمان جهان آماده (او هم سرباز بود) در ليست تراكتورسازي سرمربي آرش افشين را نخواست. حسين ماهيني هم به دليل اينكه علي حمودي در تركيب تراكتور بود مورد توجه كادر فني قرار نگرفت و اين دو بازيكن صاحب نام به ناچار سرباز ملوان شدند! اما بررسي نقل و انتقالات بازيكنان سرباز همان‌طور كه اشاره شد در تمام سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه تراكتورسازي هميشه بهترين استفاده را از اين شرايط برده و اين مساله ديگر صداي مديران باشگاه ملوان و مردم انزلي را در‌آورده است.

مهرعلي باران‌چشمه، رييس تربيت‌بدني نيروهاي مسلح هم اظهارات جالبي درباره ماجراهايي كه اخيرا بر سر انتقال مهدي شريفي اتفاق افتاد انجام داده است. او در گفت‌وگو با فارس گفت: «تراكتورسازي از قبل با مهدي شريفي صحبت كرده و قرار جذب اين بازيكن را گذاشته بودند. با اين حال نظريه اول ما اين بود كه شريفي در اختيار ملوان قرار بگيرد و روز گذشته برگه اعزام به خدمت اين بازيكن هم براي ملوان صادر شد. با اين حال وقتي مسوولان باشگاه تراكتورسازي شرايط حساس خود در ليگ قهرمانان آسيا را تشريح كردند و با توجه به شرايط حساس در منطقه و تاكيد بر حضور پرقدرت نمايندگان ايران در آسيا، شريفي در اختيار تراكتورسازي قرار گرفت. باشگاه تراكتور هم چهار بازيكن خود را به واسطه پايان خدمت سربازي از دست داده بود و شريفي به اين تيم براي تقويت شدن داده شد. من به خاطر اين اتفاقات از مردم انزلي عذرخواهي مي‌كنم و اين قول را به آنها مي‌دهم كه سه، چهار بازيكن خوب سرباز را به ملوان بدهم! به زودي چند بازيكن خوب ليگ برتري بايد به سربازي بروند كه در بين آنها هم هافبك هست و هم مهاجم كه همگي آنها در اختيار ملوان قرار خواهند گرفت»!
    
عذرخواهي رسمي باران‌چشم به خوبي مشخص مي‌كند كه مسوولان هم اين مساله را قبول دارند كه حق ملوان بندرانزلي ضايع شده است. اما نكته حائز اهميت اين است كه ملواني‌ها تنها يك شرط براي كوتاه آمدن از تصميم خود دارند. آنها مي‌گويند فقط بايد مهدي شريفي در اختيار اين تيم قرار بگيرد. احمد دنيا‌مالي در واكنش به صحبت‌هاي مهرعلي باران‌چشمه كه از مردم انزلي عذرخواهي كرده و تاكيد كرده بود به خاطر شرايط حساس تراكتور شريفي در اختيار اين باشگاه قرار گرفت، گفت: «ما نيازي به عذرخواهي آنها نداريم. به دنبال احقاق حق و احترام به مردم انزلي و گيلان هستيم. اگر مردم تبريز براي مسوولان مردم هستند، بايد عرض كنم كه ما به آنها ثابت خواهيم كرد كه مردم انزلي هم، مردم هستند و هيچ تفاوتي بين مردم ما وجود ندارد. ضمنا ملوان هم شرايط به مراتب بدتري از تراكتورسازي دارد و اگر توسط مسوولان حمايت نشود اين تيم با ريشه و مردمي كه نماينده سه استان شمالي كشور در ليگ برتر هم هست، در پايان فصل سقوط خواهد كرد!»

علاوه بر دنيامالي، روز گذشته رييس هيات فوتبال، رييس اداره كل ورزش و جوانان گيلان و انزلي و ساير مسوولان استاني هم از تصميم باشگاه حمايت كردند. مردم انزلي هم طوماري بزرگ را امضا كردند و با اين شعار كه «از فوتبال كنار مي‌رويم ولي تن به ذلت نمي‌دهيم» مديران باشگاه و استان را موظف كردند كه براي احقاق حق خودشان تلاش‌هاي‌شان را ادامه بدهند!

گفتني است مديران باشگاه ملوان هم تصميم خود را براي كناره‌گيري از ليگ برتر با هماهنگي مقامات نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اتخاذ كرده‌اند چرا كه اسناد و مدارك رسمي و نامه‌نگاري‌هايي كه به خوبي مشخص مي‌كند شريفي بازيكن آنها بود حتي در اختيار آنها قرار دارد و امكان دارد در صورت نياز منتشر هم بشود. شنيد‌ه‌ها حكايت از اين مساله دارد كه باشگاه ملوان در اعتراض به اين اتفاقات قرار است شكايت‌نامه‌اي رسمي را تحويل بازرسي ستادكل نيروهاي مسلح بدهد تا به صورت رسمي به اين ابهامات رسيدگي شود.
    
داستان‌هاي باشگاه ملوان به قدري در فوتبال ايران سروصدا به راه انداخت كه ديروز صحن علني مجلس شوراي اسلامي هم به محلي براي اعتراض رسمي ٣٠نماينده سه استان شمالي كشور تبديل شد. آنها در بيانيه‌اي رسمي كه به امضاي تمام اين ٣٠ نماينده رسيده تاكيد كرده بودند كه جلوي بي‌قانوني و تبعيض را خواهند گرفت چرا كه تراكتورسازي هميشه با زور و پول بازيكنان سرباز را به خدمت خود در‌مي‌آورد و حق ساير تيم‌ها در اين زمينه ناديده گرفته مي‌شود. اين ٣٠نماينده حتي نامه‌اي اعتراض‌آميز در واكنش به اين اتفاقات به حسن روحاني، رييس‌جمهور و سرلشگر فيروزآبادي، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح نوشتند و خواهان رسيدگي به اين ماجرا شدند. آنها حتي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان را موظف كردند كه به پرونده تضييع حق مردم انزلي و باشگاه ملوان ورود كند.

اختلافات بين دو باشگاه نظامي ليگ برتر فوتبال ايران حالا امروز به قدري جدي شده كه بايد ديد واكنش مسوولان كشور به اين قضايا چه خواهد بود. مسوولان باشگاه ملوان رسما تاكيد كرده‌اند كه روي تصميم خود ايستاده‌اند و به هيچ عنوان در مقابل درخواست‌هاي مختلف كوتاه نخواهند آمد. تنها شرط ملوان و مردم انزلي براي مسوولان مختلف يك جمله است؛ «مهدي شريفي بايد به انزلي برگردد و در اردوي ملوان حاضر شود و از اين به بعد هميشه عدالت بر‌قرار باشد!»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار