کد خبر: ۱۶۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷ 11 January 2016

به گزارش تابناک یزد،سد معبر با هر دلیل و بهانه‌ای، تجاوز به حقوق شهروندان محسوب می‌شود و جرم است؛ به طوری که به گفته مسئول اداره اجرائیات شهرداری یزد در حال حاضر نزدیک 20درصد مغازه‌داران به صورت غیرمجاز از معابر سوءاستفاده کرده و حقوق شهروندان را ضایع می‌کنند.

سد معبر پیاده‌روها این روزها به یکی از معضلات اصلی شهر یزد تبدیل شده است و بی‌توجهی به اخطارها و برخوردهای شهرداری، تاثیری در رفتار این کسبه نداشته است.در بسیاری از خیابان‌های شهر و به ویژه خیابان‌های مرکز شهر از جمله امام خمینی(ره)، فرخی، قیام و... این معضل نمود بیشتری دارد.
شدت این تخلف در پیاده‌روهای منتهی به میدان امیرچخماق به حدی است که اصلا گذری برای عبور عابران از پیاده‌رو باقی نمانده است و عابران پیاده باید با ترس و لرز از سواره‌رو خیابان عبور کنند و این معضل در مسیر دسترسی به چهارراه بعثت تشدید می‌شود.
بسیاری از شهروندان از مسدود شدن پیاده‌روها با انواع و اقسام اجناسی که برای جلب نظر مشتریان، راهی پیاده‌رو شده‌اند به تنگ آمده‌اند، اما همین شهروندان زمانی که با برخوردهای شهرداری با سدمعبر کنندگان روبرو می‌شوند، دلشان به رحم آمده و طرف متخلفان را می‌گیرند.

عبور عابران پیاده از سواره‌رو
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: بخش اعظمی‌از پیاده‌روهای خیابان امام‌خمینی(ره) حدفاصل میدان شهید بهشتی تا میدان امیرچخماق، به محل عرضه اجناس مغازه‌ها تبدیل شده که استفاده از پیاده‌رو را برای شهروندان محدود کرده است.«عظیمه راستی» می‌گوید: خیابان‌های مرکز شهر به دلیل کمبود فضای پارکینگ، پیاده‌روهای شلوغ‌تری دارند اما اشغال بخشی از پیاده‌رو و تراکم جمعیت در قسمت‌های باقی‌مانده، فرصت عبور از پیاده‌رو را از بسیاری ازعابران می‌گیرد.وی می‌افزاید: تراکم سد معبر پیاده‌روها هر چه به بازار سنتی شهر نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر می‌شود به طوری که از اشغال سطح هم می‌گذرد و حتی دیوار‌ها و سقف پیاده‌رو را نیز فرا می‌گیرد.این شهروند به آویزان کردن منسوجات و روفرشی‌های یزدی از در و دیوار مغازه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیاده‌روهای باریک خیابان امام خمینی(ره)، میدان امیرچخماق، خیابان قیام و... دیگر فضایی برای عبور عابران پیاده ندارد.

پیاده‌روهایی که ویترین می‌شوند
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم با بیان این‌که کسبه از هر فرصتی برای عرضه اجناس خود در پیاده‌روها بهره می‌گیرند، به ظاهر پیاده‌روهای عریض شده خیابان مسجد جامع اشاره می‌کند.«میلاد رادمهر» می‌افزاید: پیاده‌روهای این خیابان بسیار عریض شده اما کسبه از هر بخشی از آن برای عرضه اجناس استفاده می‌کنند و هنوز به نقش پیاده‌رو در معابر واقف نشده‌اند.وی با اشاره به ضرورت برخورد شهرداری با این تخلفات، ادامه می‌دهد: کسبه یزدی باید به فلسفه پیاده‌روها و حقی که با سد معبر آن از شهروندان تضییع می‌شود آگاه شوند، چه بسا عابرانی که به دلیل نبود فضا برای عبور از پیاده‌رو، از سواره‌رو خیابان عبور کرده و تصادف کرده‌اند.
این شهروند اضافه می‌کند: پیاده‌روهای شهر به ویترین مغازه‌داران تبدیل شده و آنها حتی برخورد عابران با این وسایل و پخش شدن آن در پیاده‌رو را نیز برنمی‌تابند و با شهروندان برخورد می‌کنند.وی با بیان این‌که سطح اشغال پیاده‌رو بعضی از مغازه‌ها حتی از مساحت مغازه‌ها هم بیشتر است، به مغازه‌های عرضه پوشاک در حاشیه میدان امیرچخماق اشاره می‌کند که پیشخوان و بساطشان به طور کل در پیاده‌رو چیده شده است.رادمهر با بیان این‌که ویترین برخی از مشاغل در پیاده‌رو قرار دارد، می‌گوید: به نظر می‌رسد که شهرداری باید برخورد جدی‌تری با این متخلفان داشته باشد که به این راحتی به حقوق شهروندان تجاوز نکنند و شهر را ملک شخصی خود ندانند.

بی‌توجهی به هشدارهای شهرداری
مسئول اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد با بیان این‌که 20 درصد از مغازه‌داران یزدی به صورت غیرمجاز از معابر سوءاستفاده می‌کنند، می‌افزاید: این تخلف نمونه آشکار ضایع کردن حقوق شهروندان است.«سیدمحمد میرجلیلی» می‌گوید: متاسفانه این کسبه که تعدادشان هم قابل توجه است، حتی بعد از برخورد هم به تخلف خود ادامه می‌دهند از این رو تغییر این رویکرد نیاز به فرهنگسازی بیشتری دارد. به گفته وی، بر اساس ‌ماده ۵۵ قانون وظایف شهرداری‌ها، سد معبر عمومی‌برای کسبه یا سکنه یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری‌ها موظفند از آن جلوگیری کنند.این مسئول می‌افزاید: سد معابر عمومی، اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از معابر، میادین، پارک‌ها و باغ‌های عمومی‌برای کسب و یا هر عنوان ‌دیگری نیز ممنوع است.میرجلیلی تاکید می‌کند: بر اساس این تبصره، شهرداری مکلف است از بروز این تخلفات جلوگیری کرده و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن اقدام کند.

سد معبر و اشغال پیاده‌روها
بسیاری از کسبه هسته مرکزی شهر به ویژه در مجاورت بازار سنتی، پیاده رو را با ملک شخصی خود اشتباه گرفته و با اشغال آن، فرصت عبور عابران پیاده را سلب کرده‌اند. چیدن سبدهای اجناس در پیاده‌روها، خارج شدن ویترین‌ها از محدوده مغازه‌، آویزان کردن اجناس از در و دیوار خارج مغازه و اشغال همه جانبه پیاده‌روها، باعث فرار برخی از شهروندان از پیاده‌رو به سواره رو می‌شود. محل اشغال اجناسی که در پیاده‌رو برخی از مغازه‌ها عرضه می‌شوند حتی از مساحت فضای مغازه‌ها هم بیشتر است.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار