معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شبکه ملی مدارس (رشد) به بنیاد رشد تبدیل می شود گفت: امروز این شبکه بیشترین بازدیدکننده را در شبکه های فارسی زبان آموزشی دارد.
کد خبر: ۱۶۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 13 January 2016
به گزارش تابناک یزد،حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان  در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد گفت:هم اکنون 50 هزار مدرسه در کشور به این شبکه متصل اما 70 هزار مدارس هنوز از این شبکه بی بهره هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم دسترسی به اینترنت و فضای مجازی همه مدارس به این شبکه باید فراهم شود.
محمدیان یکی از نیازهای آینده کشور را بازی های رایانه ای و الکترونیکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه حتی نتوانسته ایم پنج درصد تولیدات را به خود اختصاص دهیم که امیدواریم با سرمایه گذاری در شبکه رشد، این امکانات فراهم کنیم.
وی افزود: بنیاد رشد یک شبکه آموزشی ، اجتماعی و بازی های رایانه ای در آینده خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد پورتال و سایت امروز معنا ندارد و قابل رقابت نیست افزود: اگر می خواهیم با دنیا رقابت کنیم باید حداقل نصف گوگل سرمایه گذاری کنیم.
محمدیان با بیان اینکه امروز توسعه مشارکتی نه از باب اقتصادی بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است گفت: معتقدم نگاه کردن به توسعه با نگاه اقتصادی از ارزش آن موضوع کم می کند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در امر توسعه مشارکتموفق نبوده و دلیل آن این است که درخواستهای مشارکت آن موقع در زمان های بحران مدار و اقتصاد مدار بوده است.
محمدیان با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باید بر مبنای فرهنگ مداری و تربیت مداری باشد اظهار کرد: در سایر فعالیتهای این نهاد باید این امر بر نگاه اقتصادی اولویت داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید کسانی در آموزش پرورش باشند که یک ایده خوب ارائه دهند و اگر آن را به ریال تبدیل کنیم از ارزش میلیاردی یک کمک مادی بالاتر باشد زیرا می تواند یک تغییر و جهش ایجاد کند بنابر این باید این نوع کارها را توسعه دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هوشمندسازی مدارس گفت: در هنگام ورود تکنولوژی به کشور ، سریع و بدون حساب و کتاب شیفته آن می شویم و بعدا به آسیبها و مضرات آن فکر می کنیم .
وی افزود: وقتی آسیب می بینیم تازه درصدد رفع آن چاره جویی هستیم زیرا در همان اول به فرهنگ استفاده از آن توجه نکرده در نتیجه مشکلات و آسیب ها گربیانگیر ما می شود.
محمدیان اضافه کرد: بنابراین باید در هوشمندسازی مدارس از مشارکت اولیای دانش آموزان بهره گرفت زیرا تکنولوژی در جامعه و مدارس ما وارد شده اما هنوز فرهنگ و محتوای درستی در این زمینه وجود ندارد.
وی نبود فرهنگ سازی مناسب در فضای فناوری، نبود آموزش منابع انسانی ، نداشتن پژوهش های آینده نگر و تضمین نبودن حقوق مالکیت فکری چهار ضعف اساسی در حوزه تکنولوژی بیان کرد و گفت: این نقاط ضعف هم در بدنه جامعه و هم در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه تبلت دانش آموزی نیز به عنوان یک ابزار موثر در حوزه فناوری محسوب می شود افزود: تاریخ مصرف این ابزار نیز گذشته و ما اکنون به جای تبلت دانش آموزی به دنبال رمزینه نگاری و پیاده سازی سیستم کدینگ هستیم.
وی با اشاره به لزوم افزایش مهارت دانش آموزان در حوزه فناوری گفت: تا پیش تر درس مبانی رایانه در سال سوم دبیرستان ارائه می شد اما تصمیم بر این شد که امسال این درس در سال ششم و سال آینده در سال پنجم یا چهارم دبستان ارائه شود زیرا فرهنگ پذیری و ضریب هوشی دانش آموزان باعث شده یادگیری رایانه نیز در این سن به سهولت انجام شود.
** خروجی مدارس هوشمند بر مبنای تولید دانش باشد
مشاور معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست با اشاره به اینکه نگاه این وزارتخانه در تحولات پیش رو، نگاهی آینده نگر است افزود: تربیت فناورانه ، مرجع نگاه در حوزه فناوری است.
محسن بائو افزود: آموزش و تولید محتوای آموزشی نقش مهمی در راستای اجرای قوی طرح هوشمندسازی سیستم آموزشی مدارس، ایفا می کند.
وی سهم محتوا در طرح هوشمندسازی سیستم آموزشی را 70 درصد و سهم زیرساخت را 30 درصد عنوان کرد و گفت: خروجی مدارس هوشمند باید بر مبنای تولید دانش باشد.
در نشست شورای دانش آموزی استان یزد در زمینه طرح تبلت دانش اموزی نیز بحث و بررسی شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار