کد خبر: ۱۷۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 31 January 2016
«روزنامه وطن امروز» در گزارشی اتقادی به تجمع دیروز در مقابل وزارت نفت پرداتخت. این روزنامه با تیتر جالب « گارد بیژن» می نویسد: مدل جدید قراردادهای نفتی تحت عنوان IPCکه از آن به نوع چهارم قراردادهای نفتی تعبیر می‌شود توسط کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در اسفند 1392 طراحی شد. بیژن زنگنه که مدل قراردادهای او در دولت اصلاحات فساد فاجعه‌بار کرسنت را به بار آورده است، متولی طراحی جدیدی از قراردادها در حوزه نفت و گاز ایران شد. او در همین سال با آوردن غول‌های نفتی دنیا، مدل این نوع قراردادها را طراحی و ارائه کرد. این قراردادها البته با واکنش منفی فعالان نفتی مواجه شد.

کارشناسان نفتی معتقدند، این مدل قراردادها به راحتی می‌تواند موجب رخ دادن چندین فساد مشابه کرسنت در طول سال شود. مهم‌ترین انتقادات مطرح شده درباره این نوع قرارداد‌ها، زیردست قرار دادن شرکت‌های ایرانی و همچنین پذیرش نوعی کاپیتولاسیون نفتی برای شرکت‌های خارجی است. برخی مدیران ارشد نفتی و همچنین نمایندگان مجلس در انتقاد از این قرارداد‌ها از باج‌دهی بی‌سابقه وزارت نفت به شرکت‌های خارجی در این نوع قراردادها خبر داده‌اند به گونه‌ای که گفته می‌شود از ابتدای انقلاب تاکنون چنین باج‌دهی‌ای وجود نداشته است.

این در حالی است که اساسا با توجه به ظرفیت داخلی، نیازی به دادن چنین امتیازاتی نیست. دانشجویان بسیجی 3 دانشگاه امام‌صادق(ع)، امیرکبیر و خواجه‌نصیر دیروز در اعتراض به تبعات این قراردادها قصد داشتند در مقابل ساختمان وزارت نفت در خیابان طالقانی، تقاطع خیابان حافظ تجمع کنند البته دانشجویان وابسته به جنبش عدالتخواه نیز در این تجمع حضور یافتند غافل از اینکه برای برخی، این اقدام دانشجویان ورود به محدوده غیرمجاز و غیرقابل اغماض بوده است. به همین خاطر یکی از بی‌سابقه‌ترین برخوردها با دانشجویان معترض صورت گرفت به‌گونه‌ای که برخی منابع از برخورد یگان ویژه با دانشجویان دختر نیز خبر داده‌اند. این برخورد البته با دستگیری گسترده دانشجویان نیز همراه بوده است. در حالی که در دقایق ابتدایی برخورد گازانبری با دانشجویان، خبرها از دستگیری حدود 60 دانشجو حکایت می‌کرد اما بعدازظهر دیروز پلیس پایتخت از دستگیری 38 دانشجوی معترض به مدیریت بیژن زنگنه خبر داد. برخی خبرها نیز از انتقال مسؤولان بسیج دانشگاه‌های امیرکبیر و امام صادق(ع) و همچنین دبیر جنبش عدالتخواه به اوین خبر دادند. این منابع گفته‌اند سایر دانشجویان دستگیر شده نیز در بازداشتگاه‌های پلیس هستند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار