جلسه انجمن کتابخانه های عمومی ونهضت مطالعه مفید شهرستان پلدختربا موضوع توسعه کتابخانه های روستایی برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲ 01 February 2016

به گزارش خبر گزاری تابناک از پلدخترلرستان، روز یکشنبه 11 بهمن ماه جلسه انجمن کتابخانه های عمومی ونهضت مطالعه مفید شهرستان پلدختربا موضوع توسعه کتابخانه های روستایی در سالن فرمانداری وبا حضور حسینعلی مومیوند معاونت فرمانداری ودیگراعضای این انجمن برگزارشد.

توسعه کتابخانه های روستایی امری مهم است .


رییس کتابخانه های عمومی شهرستان پلدختردر این نشست گفت: توسعه کتابخانه های روستا امری مهم است.

علی محمد قهرمانی با بیان اینکه ایده اهدا کتابهای مازاد خانواده ها به کتابخانه عمومی در سطح شهرستان پلدخترجا افتاده است گفت:اینگونه فعالیتی ازسوی خانواده ها باعث غنای منابع کتابخانه ها می شود.

وی به بحث خیرین کتابخانه سازاشاره کرد وافزود: با برخی از خیرین فرهنگ دوست نیز همکاری ها یی داشته ایم که لازم است فرمانداری شهرستان یکسری از دغدغه های آنها را برطرف کند.

قهرمانی با تقدیرازشهردارپلدختردرزمینه کمک وبحث مصوبه نیم درصدگفت : علاوه برهمکاری شهرداری پلدختربحث عضویت رایگان دانش آموزان ودانشجویان را با همکاری آموزش وپرورش ودانشگاه های شهرستان نیز داشتیم.

وی به مبحث توسعه کتابخانه های روستایی اشاره کردوگفت: توسعه کتابخانه های روستا امری مهم است وبرای توسعه کتابخانه ها در روستاهایی با جمعیتی بالغ بر1500 نفرنیازمند ایجادفضایی با حداقل 80 متر مربع برای احداث کتابخانه با همکاری ادارات یا دهیاران روستاها هستیم .

قهرمانی با بیان اینکه لازم است که ادارات مربوطه حق انتفاء این فضا به مدت 10 سال در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی قرار دهند اشاره کرد: نیروی کتابدار این کتابخانه های روستایی باید با کمک وهزینه خود این ادارات تامین شود.

وی با بیان این دیدگاه که برای توسعه کتابخانه هادر مدارس روستایی طرح نشست کتابخوان مدرسه ایی را در دست داریم پیشنهاد داد:می توان برای ترویج فرهنگ مطالعه به فراخور سنین مختلف درمیان مردم روستاها کتب ونشریات گوناگون را توزیع کرد.

قهرمانی افزود: برای پیاده کرد این ایده لازم است که آموزش وپرورش در امر ایاب وذهاب وکمک کردن وسیله نقلیه واداره فرهنگ وارشاداسلامی نیز درزمینه کتاب به ما کمک کنند.

وی به برگزاری برنامه هایی توسط این اداره به مناسبت فرا رسیدن دهه فجراشاره کرد وگفت: برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه علامه جزایری با موضوع آثار انقلابی ومنابعی که در این حوزه منتشر شده است را در 12 بهمن ماه در دستور کار داریم.

قهرمانی ادامه داد :مسابقه کتابخوانی با همکار ستاد اقامه نماز وبرگزاری مسابقه نقاشی وقصه گویی با همکاری اداره بهزیستی در کانون های بچه های بی سرپرست ،عضویت رایگان در کتابخانه، بخشش جرایم دیرکرد کتب امانتی در صورت عودت آنها از دیگر برنامه های ما در این ایام خواهد بود.

در بحث مطالعه وکتابخوانی از استاندارد کشوری فاصله داریم

فریدون کریمی فررییس اداره فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان پلدخترنیز با بیان اینکه کتابخوانی مهمترین شرط توسعه است گفت: متاسفانه درسطح استان وشهرستان تقریبا در مورد تمام شاخص های مطالعه وکتابخوانی پایین تراز نرم کشوری هستیم.

وی افزود:برای اینکه بتوانیم این شاخصها را به میانگین استانی وکشوری نزدیک تر کنیم لازم است که تمامی دستگاه ها همکاری داشته باشند.

کریمی فربا اشاره به مبحث توسعه کتابخوانی در روستاها وارائه راهکارهایی در این زمینه گفت: ما دراکثرمدارس و36کانون فرهنگی مساجدشهرستان کتابخانه داریم که در صورت تجهیز وبهسازی متناسب با جمعیت آن روستاها می تواند جوابگوباشد .

وی با بیان اینکه یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی به موضوع کتابخوانی وترویج مطالعه اختصاص داشت عنوان کرد: یکی از مصوبات این نشست مبحث کتابخانه های باز در ادارات شهرستان بودکه در این زمینه برخی از ادارات همکاری کردند ولی برخی دیگرازدستگاها کوتاهی کرده اند.

حسین علی مومیوند معاونت فرمانداری پلدختر نیز در پایان جلسه با اشاره به نقش دو نهاد آموزش وپرورش وخانواده به عنوان مکمل یکدیگر گفت: در ترویج کتابخوانی بایدسه اصل در ترویج مطالعه مفید را در نظر بگیریم که چه بخوانیم ،کجا بخوانیم وچه منبعی را مطالعه کنیم .

مومی وندبا اشاره به مبحث توسعه کتابخانه های روستایی عنوان کرد: با توجه به اینکه کتابخانه عمومی شهرپلدختربا 80 هزار نفر جمعیت هنوزبا کتابخانه های استاندارد فاصله دارد برای شروع کار نیازی نیست حتما کتابخانه های روستایی استاندارد باشدولی به هرجهت طرح توسعه کتابخانه های روستایی در دستور کارما قرار دارد.

گفتنی است که دراین نشست بحث تکمیل پروژه کتابخانه دوم پلدختر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

خبرنگار: رضا جودکی نژاد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار