کد خبر: ۱۷۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 04 February 2016
به گزارش تابناک یزد،بسیاری از روستاییان شهرستان بافق به دنبال خشکسالی و بیکاری، به شهر بافق مهاجرت کرده‌اند، تا رفته رفته از جمعیت روستاها کاسته شود.
البته شهرستان بافق از جمله شهرستان‌هایی است که جمعیت شهری آن نسبت به جمعیت روستایی بیشتر است و شاید این به دلیل مهاجرت‌هایی است که در گذشته از روستاها به شهر بافق اتفاق افتاده است.
کاهش بارندگی‌ها، تاثیرات زیانبار خشکسالی، کاهش درآمد روستاییان از کشاورزی و دامداری، نبود منابع آبی پایداری برای توسعه درآمد روستایی و... عواملی است که سنگینی آنها باعث ترک روستاها شده است.
بسیاری از روستاییان به امید یافتن یک لقمه نان، خانه آبا و اجدادی خود در روستاها را رها کرده و حاضر به اجاره‌نشینی در بافق شده‌اند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند.
عمده منبع درآمدی روستاییان شهرستان بافق، کشاورزی و دامداری بوده است که به دلیل خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی، دیگر از درآمد خبری نیست.
البته برخی از روستاییان این شهرستان نیز با اشتغال در معادن، روزها را در خارج از روستا سپری می‌کردند؛ اما ادامه ساعات روز را در روستا به سر می‌بردند.

دلایل مهاجرت از دید روستاییان
یکی از روستاییان بخش مرکزی شهرستان بافق بر ضرورت ایجاد اشتغال پایدار در این روستاها تاکید می‌کند و می‌افزاید: قطعا زمانی که روستاییان دارای شغل و درآمد مناسبی هستند، دلیلی برای مهاجرت به شهر بافق را ندارند.
«یوسف ابراهیمی» می‌گوید: نبود اشتغال در روستاها به ویژه برای نسل جوان باعث شده است که جوانان رغبتی به ادامه زندگی در روستا نداشته باشند، از این رو برخی خانواده‌ها به اجبار روستا را ترک می‌کنند تا با فرزندشان همراه شوند.
وی با بیان این‌که روند مهاجرت روستاییان به بافق چند سالی است که شدت گرفته است، ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین علت مهاجرت روستایان به شهر بافق نیز اشتغال و کسب درآمد برای گذراندن زندگی است.
یکی دیگر از روستاییان این شهرستان با اشاره به طرح‌هایی که برای ایجاد اشتغال روستایی در استان اجرا شده است، می‌افزاید:این طرح‌ها باید از سوی جامعه جوان روستا اجرا شود تا آنها به نقش خود در حوزه تولید و اقتصاد واقف شوند.
«ناصر رحمتی» ادامه می‌دهد: متولیان اعطای این تسهیلات باید شرایط را بررسی و بر اساس نیاز روستاییان، طرح را تدوین و تسهیلات را مشخص کنند، اما با توجه به نیاز به آورده روستاییان، طرح‌های روستایی دراین شهرستان جواب نمی‌دهد.

تلاش برای قطع وابستگی به معدن
فرماندار شهرستان بافق نیز می‌گوید: دولت یازدهم با اولویت روستاییان برای اشتغال برنامه‌ریزی کرده است، یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در روستاهای شهرستان بافق، توسعه بوم‌گردی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان است.
«سیدمهدی طلایی‌مقدم» ادامه می‌دهد: عمده روستاهای شهرستان بافق از جمله منطقه سبزدشت و کوشت همکاری خوبی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارند و از تسهیلات صندوق توسعه روستایی نیز استقبال کردند.
وی می‌افزاید: توجه ویژه به کشاورزی و دامداری با محوریت توسعه کشت پسته و آبزی‌پروری آبزیان آب شور در استخرهای دومنظوره برخی از روستاهای استان نیز برای ایجاد اشتغال پایدار در روستا در دست اقدام قرار گرفته است.
این مسئول اظهار می‌کند: همه این اقدامات برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان شهرستان بافق به شهر است، هر چند شهرستان بافق بر خلاف سایر شهرستان‌های استان جمعیت شهری بیشتری نسبت به روستاها دارد.
طلایی‌مقدم دلیل این وضعیت را قرار گرفتن معدن چغارت در کنار شهر به عنوان یک منبع اقتصادی بزرگ نام می‌برد و می‌افزاید: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم که وابستگی اقتصاد و اشتغال شهرستان را از اتکا به معدن خارج کنیم که طرح‌های مورد نظر قطعا به ایجاد اشتغال پایدار در روستاها کمک خواهد کرد.
وی ایجاد صنایع جوار ریلی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد کارخانه‌های جوار ریلی را از راهکارهای مد نظر برای رونق اقتصادی شهرستان بافق اعلام می‌کند.
فرماندار بافق تاکید می‌کند: وقتی وابستگی اقتصادی تک بعدی می‌شود، جمعیت هم به صورت متراکم در شهر جمع می‌شوند؛ اما اگر این وابستگی قطع شود، جمعیت شهرستان پراکنده و رغبت بیشتری برای اقامت در روستاها ایجاد می‌شود.

اجرای طرح مشارکتی در روستاها
مدیر کل امور روستاهای استان از اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان استان به شهرها را ایجاد اشتغال و رفاه نسبی برای روستاییان بیان می‌کند و می‌افزاید: اقداماتی که در گذشته برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اتفاق افتاده است، تنها به ایجاد زیرساخت‌هایی چون راه دسترسی، آب، برق، گاز و... متمرکز شده است.
«هادی مقیمی» می‌گوید: به دنبال توزیع نامتوازن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اشتغال، جاذبه‌ شهرها باعث شد که روستاییان استان به سمت شهرها کشانده شوند. وی ادامه می‌دهد: اما دولت یازدهم در تلاش است که این حلقه مفقوده را در حوزه اشتغال و درآمد پایدار در روستاها ایجاد کند.
به گفته این مسئول، طرح مشارکت روستاییان برای استقرار واحدهای تولیدی در روستاها با تسهیلات کم بهره 3 درصد یکی از طرح‌های مورد‌نظر دولت است.
مقیمی می‌گوید: امیدواریم با تشکیل شرکت‌تعاونی‌ها و استفاده روستاییان از مزایای این طرح از جمله معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای تولیدی روستایی، بتوانیم اشتغال پایداری در روستاها ایجاد کنیم.
وی ادامه می‌دهد: تقویت صنعت گردشگری و بوم‌گردی در روستاهای استان یکی دیگر از سیاست‌های دولت برای تقویت اشتغال در روستاها است تا در کنار حفاظت از بافت و اصالت روستاها، به جذب توریست و ایجاد درآمدهای پایدار برای روستاییان اقدام شود.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار