مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد از برگزاری اولین کارگاه آشنایی با نقش تخریبی و روش‌های کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان در بناها و آثار تاریخی در روزهای 11 و 12 اسفندماه خبر داد.
کد خبر: ۱۸۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 28 February 2016
به گزارش تابناک یزد به نقل از همشهری،مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد از برگزاری اولین کارگاه آشنایی با نقش تخریبی و روش‌های کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان در بناها و آثار تاریخی در روزهای 11 و 12 اسفندماه خبر داد.
 «ابراهیم کاظم‌ نژند» افزود: آسیب‌های ناشی از فعالیت عوامل بیولوژیک روی آثار و بناهای تاریخی معمولاً زیان‌بار، پرهزینه و جبران‌ناپذیر است.
وی گفت: موجودات زنده برای بقا وابسته به تامین نیازهای اولیه هستند که دامنه این نیاز‌ها در موجودات زنده بسیار وسیع و متغیر است. وقتی آثار و بناهای تاریخی به نوعی نیازهای اولیه موجود زنده‌ای را فراهم می‌سازد، موجود زنده می‌تواند روی اثر مذکور مستقر شده و به آن آسیب بزند.
به گفته کاظم‌نژند، خسارت عوامل بیولوژیک به بناها و آثار تاریخی به‌دلیل کند و غیرمحسوس بودن فعالیت موجودات زنده و دانش اندکی که در مورد شناسایی تأثیر این‌گونه فعالیت‌های موجودات روی مواد و مصالح وجود دارد کمتر مورد توجه واقع شده است.
وی ادامه داد: حفاظت از آثار تاریخی در برابر خسارت عوامل بیولوژیک، نیازمند بالا بردن سطح آگاهی در خصوص آشنایی با عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان و روش‌های کنترل آنهاست.
مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد گفت: بخش تحقیقات و کنترل خسارت عوامل بیولوژیک در بافت تاریخی شهر یزد اولین و تنها گروه حشره‌شناسی مجموعه میراث فرهنگی کشور است که از سال84 به ‌صورت تخصصی در این باره فعالیت کرده است.
وی افزود: برای تبادل دانش، تجربه و مهارت اولین کارگاه آشنایی با نقش تخریبی و روش‌های کنترل عوامل بیولوژیک آسیب‌رسان در بناها و آثار تاریخی در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد برگزار می‌‌شود.
به گفته کاظم‌نژند، در این کارگاه به صورت اختصاصی به روش‌های پیشگیرانه و کنترل موریانه‌ها در بناهای تاریخی پرداخته خواهد شد.
وی مدت کارگاه آموزشی را 16 ساعت اعلام کرد و افزود: سرفصل  های کارگاه آموزشی شامل معرفی آفات ساختمانی، زیست  شناسی موریانه  ها، روش  های پیشگیرانه در برابر آسیب موریانه و روش  های کنترل آسیب موریانه است.
کاظم نژند، از امکان حضور کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان پایگاه  های میراث فرهنگی سراسر کشور در این کارگاه آموزشی خبر داد. مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد، آخرین مهلت ثبت نام برای شرکت در این کارگاه را نهم اسفندماه اعلام کرد و افزود: متقاضیان باید فرم‌های ثبت نام را بعد از تکمیل به  یا به شماره دورنگار 36272980-035ارسال کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار