يكي از صنايعي كه يزد را به ويژه در داخل كشور شهره كرده است، صنعت ساخت طلا و جواهراتش است به نحوي كه بسياري از گردشگران در سفر به يزد علاوه بر بازديد از بناهاي كهن اين شهر تاريخي، حتماً از بازار زرگري يزد نيز ديدن مي‌كنند.
کد خبر: ۱۸۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۰ 29 February 2016
به گزارش تابناک یزد، البته تا چندي پيش رکود اقتصادی از يك سو و اجراي قانون اخذ ماليات بر ارزش‌افزوده و البته عوارض‌، بسياري از زرگرهای یزدي را تا لبه‌ي ورشكستگي پيش برد و حتي برخي را نيز به كناره‌گيري از شغلشان مجبور كرد ولي به دنبال وخيم‌تر شدن اوضاع اين صنعت، مسئولان استان در نشستي مشترک برای حل مشکل زرگران و اعتراض آنها به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، طي مصوبه‌اي آب‌شده فروشان و تولیدکنندگان طلا را از پرداخت اين مالیات معاف كرد.

 بر اساس اين مصوبه‌ي استاني، سازندگان طلا و جواهر استان به غیر از دارندگان پروانه تولید صنعتی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند.

همچنين در اين صورتجلسه به منظور رفع اختلاف بین اتحادیه صنف زرگر و اداره امور مالیاتی استان برای دریافت مالیات ارزش افزوده نیز مصوب شده که آب شده فروشان همه مستندات و فاکتورهای کارهای انجام شده در سال مالی را که مورد قبول اداره کل امور مالیاتی استان است را پس از تائید اتحادیه، برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این اداره کل تحویل دهند.

علاوه بر اين نيز بر همين اساس، آن بخش از کارها که به صورت امانی انجام شده با ارائه فاکتور معتبر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

در اين صورت جلسه كه به امضاي مسئولان ذيربط استان رسيده، همچنين اعلام شده است كه مالیات بر ارزش افزوده این رشته طبق مالیات بر عملکرد سال مالی، پس از کسر فروش سکه و بر مبنای دریافت سود هر مثقال ساخت کار، با نظر کارشناسی اتحادیه محاسبه و دریافت می‌شود.

"محمدحسین منتظری" نایب رئیس اتحادیه طلافروشان استان در مورد اهميت اجراي اين مصوبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، می‌گوید: تولیدکنندگان و آب‌شده فروشان طلا که مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را از کسی دریافت نمی‌کنند، قائدتاً نباید مالياتي نيز پرداخت کنند.

وي همچنين با اشتباه خواندن اجراي چنين روالي در استان، اعلام مي‌كند: در حال حاضر حدود 20 نفر آب‌شده فروش در بازار طلاي استان فعاليت مي‌كنند که اين افراد قبلا از اعمال اين معافيت مي‌باست پس از خريداري طلای دست دوم و استانداردسازي عیار و دريافت حق‌الزحمه 500 تومان به ازای هر مثقال، براي هر مثقال 46 هزار تومان مالیات ‌بر ارزش افزوده پرداخت مي‌كردند كه قطعاً نادرست است.

اين مسئول رکود شدید در بازار طلای استان را نيز يادآور مي‌شود و ابراز امیدواری مي‌كند كه نمایندگان مجلس لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان را براي نجات اين صنعت مورد توجه قرار دهند.

منتظري اظهار مي‌كند: خوشبختانه با انجام اين اصلاحيه، بسياري از زرگراني كه كار خود را رها كرده بودند، مجدداً شروع به كار كرده‌اند و در اين باره رضايت نسبي و انگيزه براي كار در بين آنها ايجاد شده است.

وي همچنين با قدرداني از حمايت استاندار و مسئولان استان در مورد اجراي اين مصوبه، اظهار مي‌كند: مهر تاييد استاندار محترم باعث شد كه تعداد زيادي از همكاران ما شغل خود را از دست ندهند اما قطعاً تا رسيدن به تمام خواسته‎‎هاي برحق و قانوني خود با توكل به خدا، پشتيباني همكاران و حمايت مسئولان دلسوز نظام تلاش خواهيم كرد.

نایب رئیس اتحادیه طلافروشان استان در پايان نيز يادآور مي‌شود كه اداره كل امور مالياتي استان برداشت از مصوبه مذكور را نادرست و آن را غیرقانونی خوانده است، در حالي كه يكي از افرادي كه ذيل اين مصوبه را امضاء كرده، نماينده اداره كل مالياتي بوده است.

گفتني است؛ "سيد محمد ميرمحمدي" استاندار يزد اخيراً در نشستي اجراي معافیت مالیاتی زرگرها در استان را در صورت مصوب شدن، ضروري خواند و در رابطه با رد اين مصوبه از سوی اداره کل امور مالیاتی استان، اظهار کرد: اگر نماینده اداره کل مالیاتی استان این مصوبه را امضا کرده باشد، یعنی مفاد آن را قبول کرده و باید به آن متعهد باشد.

وي افزود: البته ممکن است در قانون، ابهاماتی موجود باشد که نیاز به تفسیر دارد و اگر اداره کل امور مالیاتی استان نیازمند شفاف‌سازی قانون است، باید این موضوع را به استانداری منعکس کند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

به نقل از ایسنا،استاندار همچنين تاکید کرد: استان آمادگی دارد که مشکلات زرگران یزدی را از مجرای قانونی دنبال کند تا راهکار حل مشکل پیدا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار