رئیس بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی بابل
رئیس بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی بابل با اشاره به افزایش بیماری‌های کلیوی از توزیع 70 هزار بسته آموزشی مراقبت از کلیه در مدارس بابل خبر داد.
کد خبر: ۱۹۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 10 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، رقیه اکبری به مناسبت روز جهانی کلیه، در جمع مدیران مدارس شهرستان بابل با اشاره به اینکه هر بیمار دیالیز غیر از هزینه معنوی، 50 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد، اظهار کرد: 10 سال قبل انجمن پیشگیری کلیوی روزی را به نام روز جهانی کلیه اعلام کرد که شعار امسال انجمن کلیه در راستای توجه به سلامت جسمی و سلامت کلیه کودکان است.

رئیس بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی بابل با اشاره به اینکه برای اطلاع‌رسانی در مدارس، آموزش در دستور کار قرار گرفته شد، افزود: پاورپونت آموزشی برای کودکان 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال زیر نظر متخصصان اطفال تهیه شده و به تمام مدارس برای آموزش ارسال شده است.

وی از تهیه و توزیع بیش از 2 هزار سی‌.دی در شهرستان بابل خبر داد و تصریح کرد: همچنین تعداد 70 هزار پکیج آموزشی چاپ و در اختیار دانش‌آموزان بابل قرار گرفته است.

اکبری اعزام دانشجویان آموزش دیده دانشگاه علوم پزشکی بابل برای آموزش دانش‌آموزان مدارس مقطع راهنمایی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و خاطرنشان کرد : هر کلیه هزار میلیون فیلتر دارد که کار آن تصفیه خون، دفع مواد سمی خون، دفع مایع اضافی خون، متعادل کردن مواد معدنی و شیمیایی خون، سلامت استخوان و تنظیم فشار خون است.

رئیس بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی بابل با اشاره به اینکه روزانه 400 بار تمام خون بدن از کلیه می‌گذرد، گفت: بیماری کلیوی علامت ندارد لذا آزمایش خون و ادرار تنها راه تشخیص سلامت این عضو بدن است.

اکبری با بیان اینکه آسیب‌های کلیوی به ویژه در اطفال برای همیشه باقی می‌ماند، یادآور شد: اگر کارکرد کلیه زیر 10 درصد برسد باید درمان جایگزین که همان دیالیز و پیوند است، انجام شود.

وی گفت: انجام ورزش، خوردن غذای سالم، کنترل قند خون، مصرف کم نمک و شیرینی، تنظیم فشار خون، کنترل وزن، خوردن آب کافی، عدم استعمال سیگار، جلوگیری از مصرف دارو بدون تجویز پزشک و چک کردن کلیه در صورتی که یکی از اعضا خانواده بیماری کلیه دارند از مهم‌ترین راهکار‌های جلوگیری از بیماری کلیه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار