کد خبر: ۲۰۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 28 March 2016

به گزارش تابناک یزد،ارگ شهرسب، قلعه ای است عظیم با سردری رفیع و آثاری از مجتمع مسکونی اهالی در گذشته که هستة اولیه این مجتمع مسکونی عظیم را می توان به دورة صفویه نسبت داد.  

مدیرکل میراث فرهنگی یزد عنوان کرد: این بنا؛ قلعه ای است با برج و بارو و سردری جداگانه، هشت برج و نیم در چهار زاویه که در میان قلعة بیرونی واقع شده است. کوچه ها و خانه های این واحد مسکونی به صورت شطرنجی طراحی شده اند و اکثر خانه های مسکونی در طرفین کوچه ها قراردارند.

محمدمهدی شرافت افزود: از جمله ویژگی های بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا، خانه های قدیمی برتر با تزئینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنسکاری آن است.

وی خاطرنشان ساخت: چنین بنظرمی آید که با ازدیاد جمعیت داخل قلعه در دوره قاجاریه از طرف حصار بیرونی قلعه، به فاصلة حدوداً 25 متر از حصار اولی، قلعة دومی را احداث کرده اند و در حد فاصل دو حصار تعداد زیادی واحد مسکونی خشت و گلی ساخته و بدین طریق آن را توسعه داده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حقیقت این قلعه با دو حصار متحدالمرکز جمعاً 16 برج از معدود قلعه های استان یزد است که معماری آن نسبتاً سالم مانده است و از این مکان می توان به عنوان جاذبه مهم گردشگری شهرستان ابرکوه استفاده کرد.

شرافت از ویژگی های بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا، خانه های قدیمی برتر با تزیینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنسکاری آن دانست و افزود: گردشگران و مسافرانی که قصد دیدن گنبد عالی، یخچال خشتی و سرو ابرکوه را دارند از این مکان تاریخی نیز بازدید نمایند که واقعا دیدن آن خالی از لطف نیست.

گفتنی است: ارگ شهرسب 17000 متر مربع مساحت دارد و مصالح بکار رفته در آن خشت خام، گل، سنگ، چوب، آجر پخته و ... می باشد و در سال 1384 با شماره 13724 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
راین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
سلام . مساحت قلعه شهرسب 17000 متر مریع در صورتی که مساحت زیربنای ارگ تاریخی راین 22000 متر مربع می باشد در نتیجه این قلعه شهرسب کوچکتر از ارگ راین است. ضمنا ارگ به قلعه ای گویند که حاکم نشین داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار