کد خبر: ۲۰۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 03 April 2016
همه کشورها با مشکلات خاص ­خودشان روبرو ­هستند و تلاش می­ کنند سیاست هایی اتخاذ­ نمایند و برنامه­ هایی تدوین­ نمایند تا با استفاده از امکانات و مزیت هایی که­ دارند، مشکلات خود را­حل­ نمایند.

بعضاً به توفیق ­دست­ می ­یابند بعضاً ­نه.

اما ما امروز در حوزه­ اقتصاد با مشکلات ­متعددی روبرو ­­هستیم. رکود و بیکاری در رأس همه این ­مشکلات ­است، وقتی ریشه ­یابی می ­کنیم به مشکلات مهم دیگری­ می ­رسیم که تا حل ­نشوند، این دو ­مسئله نیز به صورت اصولی حل­ نخواهند ­شد. از جمله موضوع مهم نامساعد ­بودن ­فضا و محیط­ کار. دولتی ­بودن اقتصاد و هزینه ­های بالای ­دولت ناشی از حجم بزرگ دولت، بروکراسی، فساد، قاچاق، پایین ­بودن ­بهره ­وری در ­اقتصاد، ضعف­ شدید ­در مدیریت ­منابع ­انسانی، افت ­سرمایه ­های ­اجتماعی، عدم ­امنیت­ سرمایه ­گذاری، عدم ثبات ­سیاست ها، قوانین و .. مسائل ­مشابه ­دیگر.

اما اگر باز ریشه ­ای­ تر­ بخواهیم به حل­ مشکلات­ فوق بیاندیشیم، با مسائلی از قبیل: ضعف در نظام ­حکمرانی، عدم ­توجه ­به ­منافع ملی، غفلت از وحدت ­ملی­، ضعف در ­حمیت و ­عرق ­ملی روبرو هستیم که عمده ­این موارد به تنگ­ نظری ها، خودخواهی ها، منیت ­ها، تندروی ها و افراط و تفریط­ ها، تخریب­ های جناحی و سیاسی، ناباوری به اخلاق، ادب و احترام ­متقابل، رشد ­نادرست قدرت ­طلبی ها، رشد فرصت­ طلبی ها، ضعف در نظام نظارت ­ملی، نبود ­فضای نقد­ و انتقاد ­سازنده، بی ­توجهی و حرمت­ شکنی نسبت به سرمایه ­های ­ملی و انسانی و ناخشنودی نخبگان و نیروهای موثر و فرهیختگان در حوزه­ علم، فرهنگ، هنر و سیاست بر می گردد.

اگر به دو تجربه موفق پس­ از پیروزی انقلاب توجه ­کنیم و از ­آنها خوب ­بیاموزیم و بر­اساس آموزه­ های این دو­ تجربه برنامه ­ریزی و عمل­ کنیم قطعاً در سایر­ عرصه ­ها نیز شاهد ­توفیقات ­بزرگ و ­ارزشمندی­ خواهیم ­بود.

یکی تجربه دفاع­ مقدس و دوم ­مذاکرات هسته ای.

اولی پیروزی در عرصه­ نظامی و­ امنیتی و دومی ­پیروزی در ­عرصه دیپلماسی و تعاملات­ جهانی. عوامل اصلی در پیروزی در عرصه ­دفاع ­مقدس، ­وحدت­ و همبستگی­ ملی ­تلاش و مشارکت همگانی، هدف ­محوری و فراموش­ نکردن هدف­ اصلی در­ هیچ شرایطی و ایثار و ازخودگذشتگی نیروها با اتکال به خداوند ­متعال ­بود. عوامل اصلی در به نتیجه ­رسیدن مذاکرات هسته­ ای نیز وحدت، همبستگی و هماهنگی در سطوح عالی: مقام رهبری، دولت و رئیس جمهور، سران قوا، وزارت امور ­خارجه و شورای ­عالی­ امنیت ­ملی و تلاش ­مستمر، تدبیر و تسلط تخصصی عوامل درگیر، ایثار و فداکاری با اتکال به خدای­ بزرگ­ بود.

از طرفی تجربه طولانی 10 بار برگزاری انتخابات­­ مجلس و 11 بار انتخابات­ ریاست ­جمهوری به­ خوبی نشان ­داده ­است که دو جریان اصلی سیاسی ­یعنی جریان ­اصلاح­ طلب و اصولگرا، با نام ­های مختلف همیشه نقش ­موثر و تعیین ­کننده­ ای­ داشته ­اند؛ گاهی جناح اصلاحات و گاهی جناح­ اصولگرا حائز اکثریت­ قاطع یا مطلق­ شده ­اند و گاهی ترکیبی متعادل از این دو.

بزرگان و ­موثرین در اداره امور­ کشور و جریان های ­سیاسی باید ­بپذیرند و باور ­داشته­ باشند که بهترین ­رویه برای کشور­ داری تفاهم، همدلی و حل مشکلات بر اساس مذاکرات­ سازنده با رعایت­ اخلاق، احترام و پرهیز از هر­گونه­ تخریب­ است.

مردم دیگر از افراط و تفریط­ ها و تخریب­ ها خسته­ شده ­اند، آنها­ خواهان پیشرفت­ کشورشان و اعتلای­ نظام، اسلام و گسترش­ فضای ­امید، سازندگی و بهبود و حل­ مشکلات ­جامعه و جوانان­ هستند. مردم­ تخریب و تهدید و تحدید ­بزرگان انقلاب و نظام را نمی پسندند.

شایسته است مسئولین موثر کشور و نظام و بزرگان و پیشکسوتان با بهره گیری از آموزه های دو رویداد بزرگ سال گذشته صادقانه و متعهدانه به نقد عملکردها و رویه ها و رفتارهای گذشته بپردازند و نسبت به جبران ضعف ها و نارسائی ها و بازنگری در امور و شیوه هائی که لازم است، صادقانه و متواضعانه در پیشگاه ملت شریف و بزرگوار سرتعظیم فرود آورند و در جهت رضای خدا و در خدمت دست­ وحدت، رفاقت و همکاری بهم­ بدهند و بار دیگر سرمایه ­اجتماعی را با رشد ­وحدت­ ملی بارور ­سازند.

فضای­ تلاش و فداکاری را برای­ سازندگی و حل­ معضلات ­اقتصادی جامعه مهیا ­سازند و قطعاً در چنین شرایطی­ اهداف و سیاست های­ ده­گانه مقام رهبری برای اجرایی­ شدن برنامه­ اقتصاد ­مقاومتی، عملیاتی و اثر­بخش خواهد ­شد و مردم عزیزمان شهد شیرین همبستگی و تلاش را خواهند ­چشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار