دبيركل خانه پرستار :
هر چند با وعده‌هايي كه مسئولان وزارت بهداشت به پرستاران دادند پيش بيني مي‌شد در سال جديد از ميزان اعتراض اين قشر كاسته شود اما، در روزهاي اخير بار ديگر ارزش گذاري نسبي خدمات سلامت زمينه اعتراض پرستاران را به وجود آورده است.
کد خبر: ۲۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 12 April 2015
وزارت بهداشت ارتباط خانه پرستاران با رسانه‌ را قطع کرده استبه گزارش تابناک یزد،فعالان صنفي پرستاري در روزهاي اخير در اظهار نظرهاي خود انتقادات تندي به وزارت بهداشت انجام داده‌اند. روز گذشته نيز عضو شوراي عالي پرستاري گفت: «مسئولان وزارت بهداشت با جامعه پرستاري صداقت نداشته و مشخص شد اين بار هم راست نمي‌گويند.» در حالي است كه در آستانه روز پرستار، براي سومين بار در سال گذشته اين قشر در اعتراض به عدم اجراي مطالبات صنفي خود در مقابل مجلس تجمع اعتراضي برپا كردند.

روز گذشته عضو شوراي عالي نظام پرستاري با بيان اينكه قرار نيست پرستاران مدام چشم انتظار باشند، گفت: جامعه پرستاري از اين پس از طريق ديگري مطالبات و خواسته‌هاي خود از جمله تعرفه گذاري خدمات را پيگيري مي‌كنند.

شمس الدين شمس گفت: به رغم قول‌ها و وعده‌هاي مسئولان وزارت بهداشت در جمع‌هاي مختلف پرستاري مبني بر ورود 250خدمت پرستاري در كتاب ارزش گذاري نسبي خدمات سلامت، متاسفانه اين اتفاق رخ نداده است.

او يادآور شد: در جلسه اخير روساي هيات مديره‌هاي نظام پرستاري نيز اين موضوع مورد بحث قرار گرفت. البته اكثريت جامعه پرستاري پيش از اين نيز مخالف اجراي طرح پرداخت مبتني بر عملكرد بودند اما اعضاي شوراي عالي و سازمان نظام پرستاري تاكيد داشتند كه اين فرصت را به وزارت بهداشت بدهند تا به وعده‌هايش عمل كند.

شمس ادامه داد: وقتي ما بسته خدمتي و تعرفه خدمات نداريم، كدام عملكرد پرستاري را مي‌خواهند بسنجند تا بر اساس آن پرداختي انجام شود.

او تصريح كرد: در قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري و قانون ارتقاي بهره وري نيز بحث پرداخت مبتني بر عملكرد بر اساس تعرفه‌هاي خدمات پرستاري و بسته‌هاي خدمتي لحاظ شده و اكنون اين دو بحث اجرا نشده است و ما پرستاران نيز به هيچ وجه موافق اجراي پرداخت مبتني بر عملكرد نيستيم.

بر اساس آنچه وزیر بهداشت و وزير رفاه صراحتا به پرستاران قول داده بودند، قرار بود تعرفه‌هاي خدمات پرستاري وارد كتاب ارزش گذاري نسبي خدمات سلامت شود و حال كه به اين وعده خود عمل نكرده‌اند، پرستاران نيز از كانال‌هايي كه خود مصلحت مي‌دانند، پيگير خواسته‌ها و مطالبات خود خواهند بود.

شمس افزود: اكنون كه مسئولان وزارت بهداشت و درمان موافق تعرفه‌هاي خدمات پرستاري نيستند به نظر مي‌رسد نبايد تعرفه گذاري براي هيچ كدام از گروه‌هاي نظام سلامت وجود داشته باشد. بالاخره بايد براي تمام گروه‌هاي نظام سلامت يك نظام پرداخت به شكل عادلانه تعريف شود.

شمس با تاكيد بر پيگيري موضوع توسط سازمان نظام پرستاري، تاكيد كرد: نظام پرستاري از مراجع مربوطه و ذي صلاح پيگير اين مساله خواهد بود و مسئولان وزارت بهداشت بايد در اين خصوص پاسخگو باشند.

عضو شوراي عالي نظام پرستاري افزود: بر اساس آنچه مسئولان وزارت بهداشت و دو وزير دولت (وزير بهداشت و وزير رفاه) و صراحتا به پرستاران قول داده بودند، قرار بود پيش از پايان سال 93، تعرفه‌هاي خدمات پرستاري وارد كتاب ارزش گذاري نسبي خدمات سلامت شود و حال كه به اين وعده خود عمل نكرده‌اند، پرستاران نيز از كانال‌هايي كه خود مصلحت مي‌دانند، پيگير خواسته‌ها و مطالبات خود خواهند بود.
وزارت بهداشت، پزشك سالاراست
محمد شريفي مقدم، دبيركل خانه پرستار درباره وضعيت پرستاران در كشور مي‌گويد: شعار جامعه پرستاري برقراري عدالت در نظام سلامت و پرداختن به مطالبات پرستاران است اما بعضا برخورد تبعيض آميز باعث شده تا جامعه پرستاري از سياست وزارت بهداشت و درمان در مورد نحوه برخورد با اين قشر انتقاد كند. به گفته او تيم تصميم‌گيرنده در وزارت بهداشت درباره مطالبات پرستاران، همگي عضو هيات علمي دانشگاه هستند و ماهانه 30 تا 40 ميليون تومان درآمد كسب مي‌كنند.

حال چگونه مي‌توان انتظار داشت در اين گروه از حقوق پرستار حمايت كنند. او درباره موضع‌گيري‌هاي وزارت بهداشت درباره وضعيت پرستاران تاكيد مي‌كند: وزارت بهداشت در ابتدا وضعيت اين قشر را پنهان و در مراحل بعد از انكار استفاده كرده است.

هدف، اداي حقوق پرستاران است

در مقابل، عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مخالفت با گفته‌هاي شريفي مقدم و شمس مي‌گويد: روز سه شنبه هجدهم فروردين نشستي با حضور وزير بهداشت و درمان، نمايندگان مجلس، مديران و مسئولان وزارت بهداشت تشكيل شد كه در آن مشكلات پرستاران و نحوه پرداخت مطالبات آنها مطرح شد.

او مي‌افزايد: در سال 94 وزير بهداشت و اعضای كميسيون بهداشت و درمان مجلس براي رفع مشكلات به صورت قانونمند و اداي حقوق پرستاران تلاش مي‌كنند. فتاحي با بيان اينكه 40 درصد حقوق پرستاران افزايش يافته است، تصريح مي‌كند: هم اكنون پايه حقوق پرستاران در مقايسه با پزشكان عمومي رقمي حدود 60 هزار تومان بيشتر است و در كل حقوق پزشكان در مقايسه با پرستاران يك و نيم برابر تفاوت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، به گفته اين نماينده مجلس، پرستاران بايد حقوق خود را با پرستاران و هم صنفي‌هاي خود مقايسه كنند نه با ديگر اقشار جامعه. او تاكيد مي‌كند: درميان پزشكان برخي افراد پردرآمد و برخي ديگر حتي توان پرداخت اياب ذهاب و حقوق منشي‌هاي خود را ندارند و داشتن نگاه صفر و صد به قضيه، اصلا عدالت نيست بلكه بايد مقايسه عادلانه انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار