کد خبر: ۲۳۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 30 May 2016
میوه فروشان یزدی دست سایر صنوف را در سد معابر شهر از پشت بسته‌اند و صدرنشینان اشغال پیاده‌روها محسوب می‌شوند. از این رو شورای اسلامی شهر یزد کمر همت بسته است تا این رسم تخلف را برای همیشه از میان بردارد بنابراین برخورد جدی با سد معبر میوه‌فروشان یزدی از هفته جاری با جدیت آغاز خواهد شد.
پیاده‌روهای یزد به ویژه در حاشیه خیابان‌ها و معابر اصلی، معنای واقعی پیاده رو را ندارند چرا که در مسیر پیاده‌رو، اجناس مغازه‌ها چیده شده است و مسیر را برای عابران پیاده مسدود می‌کند و به همین دلیل، بسیاری از شهروندان برای عبور از طول خیابان، مجبورند از مسیر سواره‌رو عبور کنند و شاید همین موضوع را بتوان یکی از عوامل تلفات عابران پیاده در معابر شهر یزد دانست که این شهر ا از این لحاظ در رتبه یک کشور قرار داده است.
در میان سد معبرکنندگان در یزد میوه فروشان همیشه قدر قدرت هستند و عمده پیاده‌روها با صندوق‌ها و سینی‌های میوه‌ای پر شده است که جایشان در مغازه‌ها خالی است. مغاره‌داران نه تنها اجناس قابل فروش خود را در پیاده‌روها می‌چینند بلکه ضایعات و صندوق‌های خالی و شکسته میوه را نیز در پیاده‌روها رها می‌کنند.

نارضایتی شهروندان
یکی از شهروندان یزدی به مسدود شدن پیاده‌روهای شهر در بلوار شهید صدوقی اشاره می‌کند و می‌گوید: پیاده‌روهای این بلوار بسیار کم عرض است و زمانی که صندوق‌های میوه در طول مسیر پیاده‌رو چیده می‌شوند، نباید انتظار داشت که شهروندان امکان عبور از فضای محدود و شلوغ پیاده‌رو  را داشته باشند.
«سیدرضا موسوی» می‌افزاید: بعضی از میوه‌فروشان حتی آشغال‌ها و ضایعات میوه‌ها و جعبه‌‌های نگهداری را هم در پیاده‌رو و جوی خیابان رها می‌کنند. وی بیان می‌کند: رها شدن میوه‌های له‌شده و غیر قابل مصرف در جوی خیابان و ایجاد پساب از آن و انتشار آلودگی و بوی بد در مسیر عبور شهروندان، باعث شده است که در مقابل میوه‌فروشی‌ها محل گذری برای عابران پیاده باقی نماند.
این شهروند از شهرداری می‌خواهد که در برخورد با سد معبر میوه‌فروشان که همراه با ایجاد آلودگی‌های ظاهری و بوی بد است، جدیت بیشتری به خرج دهد و جلوی سلب شدن حقوق شهروندان را بگیرد.
یکی از بانوان یزدی ساکن اطراف خیابان امام خمینی(ره) هم از سد معبر پیاده‌روهای این خیابان از سوی میوه‌فروشان گلایه می‌کند و می‌افزاید: این موضوع باعث می‌شود که فرزندان ما برای رفت و آمد به مدرسه با مشکل مواجه باشند و خیال خانواده‌ها از تردد آنها به مدرسه راحت نباشد.
«مریم هاشمی» می‌گوید: بسیاری از شهروندان از رفتار اشتباه میوه‌فروشان گلایه می‌کنند اما میوه‌فروشان پیاده‌رو و حتی محل پارک مقابل مغازه‌هایشان را متعلق به خود می‌دانند.
وی می‌افزاید: بسیاری از میوه‌فروشان حتی وانت‌بارهای حامل میوه را مقابل مغازه‌هایشان پارک می‌کنند و به خیابان هم رحم نمی‌کنند. این شهروند می‌گوید: برخی میوه فروشان در ساعات پایان کار، آشغال‌های مغازه‌های خود را در پیاده‌روها یا جوی آب رها می‌کنند که موجب ایجاد آلودگی و تجمع حشرات مزاحم می‌شود و برای همسایگان مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

تدوین قوانین بازدارنده
یکی دیگر از شهروندان یزدی عقیده دارد که شهرداری باید قوانین خاصی را برای جلوگیری از اشغال پیاده‌روها تدوین کند که از بازدارندگی لازم برخوردار باشد چرا که با برخورد‌های سطحی، متخلفان به کارشان ادامه خواهند داد.
«عباس میرسلیمی» می‌گوید: در بیشتر موارد فضای مغازه‌های میوه فروشان برای نگهداری میوه و جعبه‌های آنها، کافی است و لزومی ندارد که میوه‌ها را در پیاده‌روها و در معرض انواع آلودگی، عرضه کنند اما آنها هنوز به این باور نرسیده‌اند. این شهروند برخوردهای مقطعی و بدون ساختار را برای برخورد با سد معابر شهر از سوی میوه‌فروشان کافی نمی‌داند و می‌گوید: کارشناسان باید با حضور اتحادیه میوه‌فروشان به موشکافی این مشکل بپردازند و برای آن چاره‌اندیشی کنند. وی عقیده دارد که باید در ازای محروم کردن میوه‌فروشان از استفاده از پیاده‌روها، راهکارها و طرح‌های جایگزین برای عرضه هر چه بهتر محصولات به آنها معرفی شود تا جلوگیری از سد معبر با همراهی میوه‌فروشان و طوافان به نتیجه برسد.

تقویت نیروی انسانی اجرائیات شهرداری
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تقویت واحد اجرائیات شهرداری یزد از آغاز برخورد جدی با میوه‌فروشان متخلف در سد معابر شهر از هفته دوم خردادماه خبر می‌دهد.
«سپنتا نیک‌نام» می‌گوید: یکی از معضلات جدی پیاده‌روهای شهر یزد، اشغال شدن آنها از سوی میوه فروشان است و متاسفانه این معضل تا به امروز به‌صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته و با متخلفان برخورد نشده است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اضافه‌شدن 14‌نفر نیروی انسانی و تجهیزات اضافی به اداره اجرائیات شهرداری یزد، میوه‌فروشان متخلف در اولویت برخورد قرار می‌گیرند جرا که عمده متخلفان سد معبر در شهر یزد، میوه فروشان هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر یزد ضمن اعلام هشدار به میوه‌فروشانی که با اشغال پیاده‌روها مسیر تردد شهروندان را مسدود می‌کنند، اعلام می‌کند: این طرح قطعا به صورت مقطعی برای صنوف مختلف اجرا خواهد شد اما میوه‌فروشان در اولویت اجرا قرار دارند.
وی همچنین از شروع اجرای این طرح از بلوار شهید صدوقی به عنوان یکی از معابر اصلی عرضه میوه در شهر یزد خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از پیاده‌روهای این بلوار به محل عرضه میوه و تره‌بار تبدیل شده و جایی برای عبور شهروندان باقی نمانده است.
نیک‌نام با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که در گذشته به این تخلفات آشکار و سلب حقوق شهروندان شده است، می‌گوید: رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد برخورد جدی و بازدارنده با صنف میوه فروش برای جلوگیری از سد معبر در پیاده‌روهاست.
همشهری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
سلام
شهرداری اگه خیلی قدرت داره بره دست فروشای پارک بزرگ شهر و شهدای محراب و جمع کنه/جمع نمیکنه چون نمیتونه جمع نمیکنه چون تا الان 10 بار ماموراش از دست اون دست فروشای غربتی کتک خوردن/خلاصه اینکه عدالتی در کار نیست
یا علی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار