باغ‌‌های تاریخی استان یزد از شاهکارهای معماری سنتی ایرانی محسوب می‌شوند که علاوه بر زیبایی، طراوت و سرسبزی دارای سبک ویژه معماری سنتی، هنرها و ظرافت‎‎های گچبری خاصی هستند که توجه هر فرهنگ‎‎دوستی را به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۲۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ 18 April 2015
به گزارش تابناک یزد، "محسن ذاکری نیا" سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در تشریح این باغ‎‎‏ها مي‎‎گويد: باغ صدری تفت یکی از باغ‎‎های زیبا در محله باغ گلابدان این شهرستان است که در دوران زندیه و به دستور "صدرالعلماء" ساخته شده است.

وي افزود: قسمت بالای تالار باغ با طاق نمای محرابی تزیین شده و در بدنه داخلی بادگیر دو طبقه‌‌ي این باغ، شكل سروی به شیوه زیبایی گچ‎‎بری شده ‌است.

ذاکری‌نیا ادامه داد: در قسمت پشت تالار نيز فضایی وجود دارد که با فضای زیر بادگیر مرتبط است و هوای مطبوعی را به وجود می‌آورد و اتاق‎‎های سه‌دری آن، حوض سنگی و آسیاب آبی که در انتهای باغ قرار دارد بر زیبایی این باغ تاریخی افزوده است.

وی در ادامه به باغ پهلوان پور مهریز اشاره كره كه از جذابیت خاص گردشگری برخوردار است و مداوم بودن قنات حسن‌آباد در دو مسیر باغ طراوت و سرسبزی خاصی را به باغ بخشیده‌ است.

ذاکری نیا دارا بودن برج گلین حفاظتی و گچبری‌های سقف این باغ را از ویژگی‌های منحصر بفرد باغ پهلوان‎‌‎پور ذکر و تصریح کرد: آثار معماری در ضلع جنوب شرقی که در کاوش‌های باستان شناسایی به دست آمده نظیر عمارت زمستان خانه، عمارت کوشک، عمارت سرایداری و کارگاه ریسندگی سنتی آن توجه هر بیننده‎‎ای را به خود جلب می‌کند.

به گفته وی، باغ دولت آباد نیز از دیگر باغ‏‏های بی‌نظیر ایران به شمار می‌رود که هم ردیف باغ فین کاشان و باغ شاهزاده ماهان است و توسط "محمد تقی خان بافقی" ساخته شده و بادگیر منشوری شکل آن با ارتفاع 33 متر، بلندترین بادگیر شناخته شده است.

وي افزود: اين باغ  دارای عمارت تالار آيینه، عمارت سر در، عمارت بهشت آيین، عمارت بادگیر، عمارت حرم‎خانه (حرمسرا)، عمارت مستخدمین (خانه خدم و حشم)، عمارت تهرانی، دیوان خانه به شکل مثمن، درشکه خانه، قنات و حوض‎‎ها و جداول زیباست.

ذاكري نيا در پايان نيز باغ حافظی طزرجان شهرستان تفت، باغ تیتو بافق، باغ خان، باغ مشیر، باغ عبدالرحیم خان و باغ ناجی را از دیگر باغ‎‎های تاریخی استان یزد خواند که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، در سال 1390، تعداد 9 باغ ایراني به ثبت جهانی رسیدند که 2 باغ تاریخی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز از جمله این باغ‎‎ها بودند.

گزارش: مهدی زمان زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار