کد خبر: ۲۴۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶ 11 June 2016
استقرار آمبولانس در طرح دریا، نصب تابلوهای شنا ممنوع در نقاط حادثه‌خیز، استقرار یگان ویژه و افزایش تعداد ناجیان غریق در نقاط ممنوعه شنا از جمله مشکلات عمده‌ای است که در جلسه طرح‌های دریا در چالوس مطرح شد.

به گزارش تابناک مازندران، چند هفته‌ای است که از آغاز طرح‌های سالم‌سازی دریا در مازندران می‌گذرد و این در حالیست که برخی از طرح‌ها هنوز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

روزهای گرم تابستان از راه می‌رسد و استان‌های سرسبز شمال کشور مقصد مسافران و گردشگرانی می‌شود که از اقصی‌نقاط کشور و حتی جهان این مناطق را برای برون‌رفت خستگی ناشی از کارهای روزمره برمی‌گزینند.

با توجه به جاذبه‌های اصلی در مازندران مانند کوه، جنگل، دریا و جلگه هر انسان دوست‌دار طبیعت و زیبایی سعی دارد، برای فرار از دغدغه‌ها و تب و تاب ناشی از زندگی در کلان‌شهرها و به ویژه پایتخت کشور راهی این مناطق شود تا شاید به این ترتیب باری از این سنگینی‌ها و روزمرگی‌های خود را با سیر در این طبیعت بکر و خدادادی از دوش خود و خانواده بردارد.

اما در این میان مشاهده می‌شود که ظرفیت‌هایی مانند جنگل و دریا در مازندران به‌جای اینکه علاوه بر تأمین منابع اقتصادی و معیشتی برای بومیان منطقه نقش‌آفرین بوده و ایام خوشی را نیز برای دوست‌داران این آب و هوا رقم بزند گاهی به معضل بزرگی تبدیل می‌شود تا جایی‌ که با آغاز فصل تعطیلات و گرما مشکلات مربوط به طرح‌های دریا به دغدغه‌ای جدی برای دولتمردان تبدیل شده و با برگزاری جلسات مستمر در پی اتخاذ تصمیماتی برای خروج از مشکلات برمی‌آیند.

با توجه به مشکلات عمده‌ای مانند تلفات شناگران، تخریب محیط‌زیست، به‌خطر افتادن فرهنگ غنی کشور و فنا شدن عفت عمومی و ... در سواحل، مدیران و دست‌اندرکاران مربوط به طرح‌های دریا درصدد افزایش این طرح‌ها برآمده و حتی سعی می‌کنند با تخصیص اعتبارات کلان و بهره‌گیری از تجربیات گذشته گوشه‌ای از این دغدغه‌ها بکاهند تا شاید به این ترتیب کمترین کار ممکن این شود که مسأله داغ فراق عزیزان برخی از مسافرانی که برای ایجاد ایامی خوش و در خاطر‌ماندنی این مناطق را انتخاب می‌کنند تا ابد بر دلشان سنگینی نکند.

* اجرای 3 طرح دریا در چالوس

فرماندار چالوس در جلسه ستاد ساماندهی طرح دریا با اشاره به اینکه باید بهترین استفاده از دریا در تمام زمینه‌ها صورت پذیرد، گفت: بر اساس تصمیمات وزارت کشور باید با تمام قوا برای مدیریت بر اجرای طرح‌های دریا، ساماندهی سواحل و موارد شناگاه‌های غیرمجاز که سبب غرق شدن بسیاری از افراد به‌ویژه در فصل تابستان می‌شود، تدابیر مناسبی اتخاذ شود.

محمد‌ناصر زندی با اشاره به فعالیت سه‌ طرح دریا در این شهرستان، خاطر‌نشان کرد: براساس آمار استانداری مازندران تعداد غرقی‌ها در سال گذشته در چالوس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن 50 درصد کاهش داشت و به‌همت و تلاش تمام دست‌اندرکاران تعداد غرق‌شدگان در سال 94 از هشت نفر به چهار نفر در چالوس کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه امسال از تعطیلات نیمه خرداد شاهد حضور مسافران و گردشگران زیادی در این شهرستان بودیم، تصریح کرد: تاکنون در دریای چالوس هیچ موردی از غرقی اعلام نشد که این امر بیانگر این‌ است که تمام دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

* بسیج تمام دستگاه‌ها در طرح‌های دریا

فرماندار چالوس با تأکید بر اینکه اولویت نخست در طرح‌های دریا نجات جان افراد است، افزود: پس از اطمینان از این مسأله باید به‌فکر تهیه امکانات مناسب برای نگهداری مسافران در شهرستان بود تا منافع اقتصادی آن عاید شهر شده و فضا برای مسافران به بهترین شکل فراهم شود.

وی با اعلام اینکه تمام دستگاه‌ها باید در حوزه طرح‌های دریا ورود پیدا کنند، اظهار کرد: با این وجود باید یک سازمان و دستگاه خاصی متولی‌گری طرح‌های دریا را عهده‌دار شود تا در صورت بروز مشکلات بتوان به مرجع خاصی مراجعه کرد.

* پرهیز از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌ها

زندی به پرهیز از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌ها را در طرح‌های دریا تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه نگاه درآمدزایی و نگاه مدیریتی دو مقوله جدا از هم است، بنابراین مدیران باید با یک احساس مسؤولیت و وحدت‌گرایی سعی در اجرای طرح دریا به بهترین صورت کنند.

وی با اعلام اینکه اداره دریا نیاز به یک سیستم مدیریتی یک‌پارچه دارد، خاطر‌نشان کرد: رفع مشکلاتی مانند عدم استقرار آمبولانس در طرح دریا، نصب تابلوهای شنا ممنوع در نقاط حادثه‌خیز و همچنین مدیریت در زمینه هدایت جت‌اسکی‌ها در یک محدوده و خط سیر مشخص از جمله نکاتی‌است که باید جدی گرفته شود.

* لزوم افزایش ناجیان غریق در نقاط حادثه‌خیز

فرماندار چالوس اجرای پروژه سرویس بهداشتی مناسب در طرح دریای رادیو دریا را ضروری خواند و تأکید کرد: استقرار یگان ویژه در طرح‌ها، افزایش تعداد ناجیان غریق به 10 نفر و مدیریت برای عدم پرواز هواپیماهای تفریحی بر روی مناطق شناگاه بانوان و استفاده از نیروهای انتظامی در داخل طرح‌ها برای حفظ امنیت از دیگر کارهایی بوده که ضرورت اجرای آنها امری بدیهی است.

وی با تأکید بر اینکه باید تعداد ناجیان غریق برای نقاط حادثه‌خیز دریا افزایش پیدا کند، گفت: شناسایی تنها 27 نقطه حادثه‌خیز در چالوس با محاسبات موجود همخوانی ندارد، بنابراین با توجه به آزادسازی بیشتر سواحل در ماه‌های اخیر باید این نقاط به حداقل 31 مورد افزایش پیدا کند و به تبع آن تعداد ناجیان غریق نیز برای این مناطق ارتقا یابد.

مسؤول خدمات شهری شهرداری چالوس نیز با اعلام آمادگی در طرح‌های دریا و شناگاه‌های این شهرستان، اظهار کرد: ساماندهی نیروها از اقدامات مهمی بود که انجام شد و با استقرار نیروهای بسیج و شرکت انتظام با استخدام چهار ماهه موقت سعی شد تا در این زمینه مشکلی احساس نشود.

سیروس سام با بیان اینکه اگر چه در این روزها نامساعد بودن هوا سبب کاهش مراجعه برای شنا شد، افزود: امکانات امنیتی و خدماتی به‌صورت گسترده در این مکان‌ها  ‌فراهم شد و استقرا ناجیان غریق و نیروهای انتظامی نیز انجام گرفت.

وی درباره مساعد بودن فضای شناگاه‌ها، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته سعی شد تا در سواحل ماسه بادی ریخته شود در نتیجه امسال ساحل ماسه‌ای را در رادیو دریای چالوس داریم.

* عدم استقرار نیروهای امدادی و آمبولانس

مسؤول طرح دریای هتل پارسیان خزر چالوس نیز با اعلام آمادگی در مورد تعداد ناجیان غریق در این منطقه گفت: در حال حاضر چهار  ناجی خانم و دو ناجی مرد در این طرح مستقر شد و تاکنون مشکلی در این زمینه نبود.

ابراهیم وریج‌کاظمی با انتقاد از عدم استقرار نیروهای امدادی و آمبولانس در طرح دریای هتل پارسیان خزر چالوس، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که سالانه در این قسمت از طرح دریا احساس می‌شود، ورود بدون اجازه برخی از جت‌اسکی‌ها به منطقه شنای بانوان است که مزاحمت‌هایی را در پی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های چالوس و کلاردشت نیز با اشاره به اینکه طرح دریا از دغدغه‌های چندین ساله متولیان امر است، گفت: اداره محیط‌زیست چالوس نیز در این‌باره مکاتباتی را با مجریان طرح‌ها صورت داد.

ابوالقاسم محمد‌پور با بیان اینکه استقرار طرح‌های دریا در شمال همواره با مشکل روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: وجود سازه‌های بلند مرتبه در برخی از طرح‌های دریا، کمبود تعداد سطل‌های زباله، نامناسب بودن وضعیت سرویس‌های بهداشتی، مکان شستشوی ظروف و دوش‌های آب و سکوهای حاشیه سواحل برای استفاده مسافران از جمله موضوعاتی است که باید تدابیر ویژه‌ای برای هرچه بهتر شدن وضعیت موجود اندیشید.

* استقرار 54 ناجی غریق در نقاط حادثه‌خیز

رئیس اداره ورزش و جوانان چالوس نیز با اشاره به اینکه امسال نیز سه طرح دریای فعال در این شهرستان وجود دارد، گفت: این اداره با استقرار 18 ناجی غریق در این مناطق سعی دارد تا امسال نیز از تعداد غرقی‌ها بکاهد.

سلیمان رضوی با بیان اینکه چهار آقا و سه خانم در طرح دریای رادیو دریا مستقر هستند، افزود: در طرح دریای نمک‌آبرود چالوس نیز دو نفر نجات غریق مرد و سه خانم و در طرح دریای هتل پارسیان خزر نیز از دو نیروی آقا و چهار نفر نجات غریق خانم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی شد تا از ناجیان غریق دارای مهارت و زبده در این مناطق استفاده شود، تصریح کرد: امسال 27 نقطه حادثه‌خیز برای شهر چالوس شناسایی شد که تعداد ناجیان مستقر در این مناطق نیز 54 نفر است که خواستار افزایش تعداد ناجیان غریق برای این مناطق هستیم.

* واگذاری مسؤولیت نقاط حادثه‌خیز به هلال احمر

رئیس اداره جمعیت هلال‌ احمر چالوس نیز با اعلام اینکه نیروهای هلال احمر در هر 27 نقطه حادثه‌خیز سواحل چالوس مستقر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال مسؤولیت نقاط حادثه‌خیز به هلال احمر واگذار شد، بنابراین صاحبان طرح‌ها باید برای استقرار آمبولانس و نیروهای امدادی درخواست خود را اعلام کنند.

کردگار محمودی‌فر با تأکید بر اینکه هزینه استقرار نیروی امدادگر در طرح دریا به عهده مسؤول طرح است، افزود: نیروهای امداد و نجات هلال احمر چالوس از اول خرداد‌ماه امسال تاکنون توانستند جان 11 نفر از افرادی‌که در معرض غرق شدن بودند را با کمک‌های اولیه نجات دهند و این امر به‌این معنا بوده که نیاز به آمبولانس ثابت و مستقر در طرح دریا برای انتقال حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی امری بدیهی است.

* مشکل محل اسکان نیروهای یگان ویژه

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان چالوس نیز با اشاره به ابلاغیه‌هایی که توسط این ارگان برای مدیران شهرک‌ها، مجتمع‌ها و هتل‌ها صادر شد، گفت: براساس ابلاغیه از سوی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران مقرر شد تا با حضور متولیان امر برای ممنوعیت شنا در نقاط حادثه‌خیز و یا استفاده از ناجیان غریق در این مناطق تدابیری اتخاذ شود.

مجید رودگر از استقرار پاسگاه فصلی در ساحل رادیودریای چالوس خبر داد و ادامه داد: برای استقرار یگان ویژه نیروی انتظامی در طرح‌های دریا با مشکل فضا برای اسکان نیروها روبه‌رو هستیم و پیشنهاد بر این است که همانند سنوات گذشته مکانی در شهر هچیرود برای این امر اختصاص پیدا کند.

وی با تأکید بر ضرورت نصب تابلوهای شنا ممنوع در ورودی نقاط حادثه‌خیز، خاطرنشان کرد: با کمک دریابانی سعی شد تا نقاط حادثه‌خیز پوشش داده شود و با استقرار یگان ویژه در این مناطق برای حفظ جان و اموال مردم نیروی انتظامی آمادگی لازم را دارد.

* برداشت ماسه بادی از ساحل با سوءاستفاده از نام منابع طبیعی

شهردار هچیرود نیز از تجهیز امکانات در منطقه کیاکلای این شهر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین مراجعات در دریای منطقه کیا کلا صورت می‌گیرد، بنابراین درصدد هستیم تا تعداد دوربین‌های مداربسته را برای تأمین امنیت اموال مسافران و گردشگران افزایش دهیم.

محمد‌ کیا‌کجوری با انتقاد شدید از جمع‌آوری ماسه بادی در ساحل کیاکلا که به‌بهانه آزادسازی سواحل از سوی منابع طبیعی و با سوءاستفاده از نام منابع طبیعی در حال اجرا شدن است، بیان کرد: با توجه به تردد کامیون برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی ناشی از تخریب و آزادسازی سواحل توسط منابع طبیعی امکان ایجاد شناگاه در حال حاضر در این منطقه وجود ندارد.

وی با قدردانی از تعامل نیروی انتظامی با شهرداری هچیرود خواستار افزایش نیرو برای پوشش ساحل هچیرود شد و گفت: باید برای برون‌رفت از مشکلات مربوط به دریا و ساحل طرح جامع ساحل تدوین شود تا با انتخاب پیمانکاران وبا هدف ایجاد رقابت و انگیزه در آنان از مشکلات زیاد این حوزه کاسته شود.

* عرضه قلیان و دکه‌های غذایی بدون مجوز

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیز در این جلسه از اجرای طرح‌های نظارتی در راستای فعالیت طرح‌های دریا خبر داد و گفت: بهداشتی نبودن سرویس تصفیه فاضلاب در طرح دریای رادیو  و وجود دکه‌‌هایی که بدون مجوز در حال پخت و سرو غذا هستند و فراوانی مصرف و عرضه قلیان در این منطقه از جمله مشکلات بهداشتی‌ است که در طرح‌های نظارتی بهداشت و درمان مورد توجه قرار دارد.

حدیث گردکلی جمع‌آوری قلیان در اماکن عمومی و طرح‌های دریا را از سوی پیمانکاران و مدیران طرح‌ها ضروری خواند و افزود: با توجه به اینکه تیم نظارتی بهداشت و درمان چالوس در صورت مشاهده این مسأله اقدام به معدوم‌سازی قلیان‌های کشف شده می‌کند، بنابراین بهتر است تا مدیران این طرح‌ها بدانند که کسی حق عرضه قلیان در این مکان‌های عمومی را ندارد.

وی ترمیم و پاک‌سازی سکوهای حاشیه سواحل و سرویس‌های بهداشتی را از جمله نکات بهداشتی مهم خواند و تصریح کرد: مدیران طرح‌ها و پیمانکاران باید در زمینه ارائه کارت بهداشت به تیم‌های بهداشتی همکاری کنند.

* استقرار آمبولانس در طرح‌های تفرجگاه و رادیو دریا

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس نیز درباره استقرار اورژانس 115 در محل طرح‌ها با اشاره به اینکه در حال حاضر گشت‌زنی در شیفت صبح انجام می‌گیرد و استقرار رسمی از اول تیر‌ماه محقق می‌شود، خاطر‌نشان کرد: برای منطقه خط هشت چالوس امسال با توجه به بازگشایی پل سردآبرود و کاهش بار ترافیکی در این منطقه سعی شد تا از آمبولانس‌های پشتیبان برای روزهای تعطیل و پایانی هفته استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه استقرار دائم آمبولانس در طرح‌ها امکان‌پذیر نیست، گفت: استقرار آمبولانس برای طرح‌های دریا در تفرجگاه نمک‌آبرود و رادیو دریا در قالب دو شیفت مبنی بر صبح‌ها از ساعت 9 تا 12 و عصرها نیز از ساعت 16 تا 19 توسط نیروهای پرستار امکان‌پذیر است.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار