کد خبر: ۲۴۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 20 June 2016

به گزارش «تابناک یزد»، روستا خرانق،روستایی تاريخى در يزد محسوب مى‌شود. روستای خرانق در شهرستان اردکان واقع شده و قدمت آن به ۴۵۰۰ سال پیش برمی گردد.
این روستا دارای مکان های دیدنی زیادی می باشد که از جمله می توان به قدیمی ترین و بزرگترین قلعه های مسکونی استان یزد اشاره کرد.

روستای خرانق

روستای خرانق

یکی از عواملی که باعث شده این روستا مورد توجه همه قرار گیرد، وجود معادن سنگ آهن چادرملو،اورانیم ساغند، باریت،روی وگرانیت و همچنین منطقه ی حفاظت شده ی دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل ، بز ، میش، قوچ ، گربه وحشی ، سیاه گوش، یوز پلنگ و هوبره می باشد.
این روستا در منطقه کوهستانی استان یزد واقع شده و امروزه دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت روستا امروز در بخش جدید ساکن است.


قلعه خرانق

قلعه خرانق

ديدنى‌هاى روستای خرانق :

قلعه خرانق مهمترین جاذبه این روستا تلقی می شود. یکی از عجایب قلعه کوچه های پیچ در پیچ و هولناک آن است که برای غافلگیر کردن دزدان وراهزنان مورد استفاده قرار می گرفته که یکی از این کوچه ها به کوچه ی گرگ معروف است.
بناى مشهدک که نزديک گورستان روستاست و مردم آبادى آن را نمازگاه حضرت رضا (ع) مى‌دانند. در اين بنا سنگ نبشته‌اى بر ديوار است که تاريخ آن ۵۹۵ هجرى مى‌باشد و حکايت از عبور حضرت رضا (ع) از اين روستا دارد.
مزار بابا خادم که بنايى گنبدوار و ساده است و در ميان کشتزارهاى خرانق قرار دارد.

مزار باباخادم

مزار باباخادم

کاروانسراى شاهزاده که به فرمان محمد ولى ميرزا فرزند فتحعلى شاه بر جاى يک کاروان‌سراى قديمى ساخته شده است.

کاروانسرای شاهزاده

کاروانسرای شاهزاده

مسجد جامع روستا که داراى سنگ قبرى به تاريخ ۴۹۹ هجرى قمرى است.

مسجد جامع خرانق

مسجد جامع خرانق

روستاى خرانق در يک منطقه کوهپايه‌اى قرار گرفته است و رودخانه فصلى خرانق در شرق و قلعه کوه در شمال غرب آن است. خرانق داراى آب و هواى معتدل خشک مى‌باشد.

تاپ توریسم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار