رييس و معاونين دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در آستانه هفته سلامت به تشريح ويژه‎ ‎برنامه‏‏هاي اين هفته در جمع خبرنگاران پرداختند.
کد خبر: ۲۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 20 April 2015

 به گزارش تابناک يزد، دكتر "محمدرضا ميرجليلي" رييس دانشگاه با اشاره به شعار امسال به عنوان "دولت و ملت، همدلي و همزباني"، حوزه بهداشت و سلامت را يكي از حوزه‎‎هايي خواند كه براي دستيابي به برنامه‏‏هاي آن، تحقق همدلي و همزباني بين مردم و مسئولان آن از هميت وي‍ژه‏‏اي برخودار است.

وي در همين رابطه نقش رسانه‎‎ها براي برقراري و ايجاد اين همدلي در حوزه سلامت را مهم ارزيابي و بر آن تاكيد كرد.

بهره‎‎برداري از بيمارستان شهيد رهنمون يزد تا پايان سال

ميرجليلي در بخش ديگري از سخنانش به تشريح مهمترين برنامه‏‏هاي هفته سلامت كه امسال از اول تا هفتم ارديبهشت ماه در نظر گرفته شده، پرداخت و از اهم آنها به موضوع نظارت بهتر بر سلامت غذايي با توجه به نامگذاري روز جهاني سلامت به عنوان "ايمني غذايي، از مزرعه تا سفره" ذكر كرد.

وي همچنين با تاكيد بر نظارت جدي‌تر بر بهداشت محيط با تاكيد بر همدلي و همزباني مردم و عاملان نظارتي بهداشت در سال جاري، از استقرار مراكز سلامت تا پايان امسال در كل استان خبر داد و افزود: امسال خانه بهداشت محلات را نيز در دستور كار داريم.

اين مقام مسئول با اشاره به فعاليت‎‎هاي صورت گرفته در قالب طرح تحول سلامت در حوزه درمان، ابراز اميدواري كرد كه با برنامه‏‏هايي كه در راستاي تقويت اين برنامه در استان صورت گرفته، شاهد تداوم و نظارت‎‎هاي كامل‎‎تري بر اجراي اين طرح براي كسب رضايت بيشتر مردم در مقوله درمان باشيم.

وي از جمله اقدامات مورد نظر براي تقويت برنامه‎‎هاي درماني در استان به تلاش براي بهره‎‎برداري از بيمارستان شهيد رهنمون يزد تا پايان سال، پيگيري جدي راه‎‎اندازي بخش خون و سرطان بيمارستان شهيد صدوقي يزد، تقويت كلينيك خاتم الانبياء يزد و نيز راه‏‎‏اندازي كلينيك‏‏هاي تخصصي در شهرستان‎‎هاي استان، اشاره كرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان سخنانش ضمن اشاره به تلاش‎‎هاي دولت براي كسب رضايت مردم در جريان اجراي طرح تحول سلامت، از برگزاري همايش نقدي بر طرح تحول نظام سلامت با حضور نمايندگان مجلس، صاحب‏‏نظران بخش دولتي و خصوص و سازمان‏‏هاي نظام پزشكي و پرستاري به منظور رفع نواقص موجود در اين طرح در هفته سلامت خبر داد.

دكتر "محمدحسن لطفي" معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد نيز با اشاره به اقدامات بهداشتي صورت گرفته در استان در قالب طرح تحول سلامت طي سال گذشته، گفت: خوشبختانه در اين برنامه شاهد ارتقاء خدمات بهداشتي در لايه‏‏هاي پنهان و مغفول جامعه از جمله روستا و حواشي شهرها بوديم.

وي افزود: در همين راستا آمار 60 درصدي مراكز بهداشت روستايي برخودار از پزشك و ماما در استان طي سال گذشته به 100 درصد برخودار از پزشك و 97 درصد برخودار از خدمات مامايي رسيد و 11 ميليارد تومان در بخش‎‎هاي مختلف بيمه روستائيان هزينه شد.

لطفي خاطرنشان كرد: در مقوله ارتقاء خدمات بهداشت و سلامت در سكونتگاه‎‎هاي غيرمجاز حاشيه شهرها نيز 110 هزار حاشيه‎‎نشين در استان شناسايي شد و خوشبختانه با ايجاد 10 پايگاه بهداشتي ر شهرستان‎‎هاي يزد، اردكان، ميبد و ابركوه با اعتباري معادل 1.5 ميليارد تومان، در هفته سلامت شاهد افتتاح طرح حاشيه شهرها(اسكان) خواهيم بود.

وي از ديگر برنامه‏‏هاي هفته سلامت در حوزه بهداشت استان به همايش هتل‌داران و معرفي سيب سلامت اشاره كرد و گفت: در قالب اين طرح واحدهاي عرضه غذا مانند رستوان‎‎ها، سفره‎‎خانه‎‎هاي سنتي و چلوكبابي‏‏ها و غيره براساس رعايت نكات بهداشتي رتبه‎‎بندي و معرفي مي‎‎شوند كه بر همين اساس از مجموع 82 واحد فعال در استان، 21 واحد سه سيب، هفت واحد دوسيب، چهار واحد يك سيب و 40 واحد مشمول تعليق داريم.

وي افتتاح هشت باب خانه بهداسشت در استان، افتتاح مركز بازسازي شده آموزش بهورزي شهرستان يزد، برگزاري شوراي سلامت استان با حضور استاندار و موضوع جلسه مداخله موثر در نان و نيز برگزاري پياده‏‏روي خانوادگي را از ديگر برنامه‏‏هاي هفته سلامت خواند.

دكتر "علي دهقان" معاون درمان دانشگاه نيز در جمع خبرنگاران به تشريح دستاوردهاي طرح تحول سلامت در استان پرداخت و تصريح كرد: به دنبال برنامه زايمان طبيعي رايگان در بيمارستان‎‎هاي دانشگاهي در سال گذشته شاهد كاهش 7.2 درصدي سزارين در اين بيمارستان‎‎ها و 4.2 درصدي زايمان سزارين در بيمارستان‎‎هاي غيردانشگاهي استان بوديم.

وي ادامه داد: پارسال شش هزار و 646 مورد زايمان طبيعي رايگان در استان صورت گرفته كه از اين حيث در مجموع رشد 5.5 درصدي زايمان‏‏هاي طبيعي در استان را شاهد بوديم.

دهقان افزايش ماندگاري پزشكان در مناطق محروم استان با مشاركت 123 پزشك در 22 نوع تخصص شامل 110 متخصص و 13 پزشك عمومي را از ديگر دستاوردهاي اين طرح در اسان برشمرد.

وي همچنين با اشاره به اجراي برنامه پزشك متخصص مقيم در بيمارستان‎‎هاي دولتي، افزود: 27 پزشك استان شامل 10 جراح عمومي، 14 متخصص و سه نفر متخصص اطفال در اين رابطه همكاري داشتند.

معاون درمان استان با اشاره به كاهش هزينه‏‏هاي درماني بيماران گفت: در مجموع 338 هزار و 613 بيمار شامل 211 هزار بيمار اورژانسي و بيش از 126 هزار بيمار بستري شده از اين خدمت كه اعتباري معادل 9 ميليارد تومان را در برداشت، بهره‏‏مند شدند.

وي همچنين با اشاره به برخوداري بيش از 626 هزار بيمار از خدمات ويزيت در كلينيك‏‏ها با همكاري 328 پزشك، اعلام كرد: در قالب طرح نظام سلامت بيش از 70 هزار نفر نيز به صورت رايگان از خدمات بيمه سلامت در استان بهره‏‏مند شدند.

دهقان از ويژه برنامه‏‏ هاي حوزه درمان در هفته سلامت آموزش فوريت‏‏هاي پزشكي در مدارس، فرهنگسراها و ساير مراكز تجمعي، سخنراني كارشناسان مامايي با موضوع بهداشت بلوغ در مدارس، پخش كليپ‎‎هايي از دستاوردهاي طرح نظام سلامت و اموزش همگاني در بيمارستان‎‎ها، انجام آزمايش‏‏هاي رايگان سلامتي ملاقات‏‏كنندگان بيماران در بيمارستان‎‎هاي دانشگاه و در صورت نياز ارجاع به كلينيك‏‏هاي درماني و غيره را ذكر كرد.

دكتر "محمدحسين مصدق" معاون غذا و داوري دانشگاه علوم پزشكي يزد هم در اين نشست با اشاره به اهميت موضوع سلامت غذا و دارو در توسعه پايدار در جامعه، از برنامه‎‎هاي اين معاونت در هفته سلامت بازديد اعضاي هيات رييسه دانشگاه از واحدهاي توليدي لبنيات تا سطح عرضه و برگزاري همايش ايمني غذايي و غيره را برشمرد.

دكتر "وفاهي نسب" معاون توسعه مديريت و منابع دانشگاه نيز در پايان اين نشست رسانه‎‎اي از تلاش‎‎هاي صورت گرفته در رابطه با ارتقاء كارآيي سرمايه‎‎هاي انساني براي ارائه خدمات مفيدتر و نيز سعي در تامين منابع پايدار براي تداوم و اجراي بهتر طرح‏‏هاي سلامتي در استان به ويژه طرح تحول سلامت خبر داد و در اين باره توضيحاتي ارائه كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار