معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با توجه به خسارت 15 میلیارد ریال خسارت تب برفکی به صنعت دامداری این استان گفت: دو هزار و 450 راس دام در این استان به علت بیماری تب برفکی تلف یا کشتار شدند.
کد خبر: ۲۵۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 06 July 2016
دکتر حمید رمضانی روز سه شنبه در جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات این استان اظهار کرد: از مجموع این خسارت ها شش درصد مربوط به دامداری صنعتی و 94 درصد روستایی و عشایری بوده است.
وی با بیان اینکه به مدت 10 روز است که کانون بیماری تب برفکی در این استان نداریم افزود: متاسفانه به دلیل شرایط آب و هوایی چندین موج کانون بیماری تب برفکی در این استان ایجاد شد.
وی افزود: در فروردین ماه سال جاری 38 کانون بیماری تب برفکی داشتیم اما با ورود دام های عشایری به این استان و همچنین شرایط آب و هوایی این بیماری در استان گسترش یافت که باعث 133 کانون بیماری در استان شد.
وی اظهار کرد: این کانون ها نیز مربوط به دامداری های صنعتی، سنتی، عشایری بوده است که از مجموع این تعداد هشت کانون مربوط به دامداری های صنعتی و 127 مورد نیز سایر بوده است.
وی میزان خسارت به دامداری های صنعتی را 6 درصد عنوان کرد و گفت: از مجموع کانون ها 59 درصد در بجنورد، 36 درصد در شیروان بوده است.
وی دلیل این امر را نیز وجود میادین دام عنوان کرد و افزود: میادین دام پرخطر ترین مکان برای شیوع بیماری در صنعت دام است.
رمضانی اظهار کرد: متاسفانه در میادین دام ضوابط بهداشتی رعایت نمی شود و دام هایی که وارد این میادین می شوند باید کشتار شوند و حق خروج ندارند اما اینطور عمل نمی شود.
وی همچنین وجود مجتمع های دامی را نیز از دیگر مشکلات و چالش ها در حوزه بیماری ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه این گونه موارد انواع دام ها نگهداری می شود که این امر مشکل ساز بوده است.
وی در خصوص مجتمع شورک افزود: در این مجتمع انواع دام نگهداری می شود و به نوعی که مخازن بیماری است.
وی اظهار کرد: همچنین 36 درصد کانون های بیماری مربوط به دامداری های سنگین و 97 درصد دامداری های سبک بوده است.

*** 14 درصد جمعیت دامی خراسان شمالی در کانون های بیماری تب برفکی قرار گرفتند
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تعداد دام های این استان را بیش از دو میلیون راس دام عنوان کرد و گفت: 14 درصد جمعیت دامی استان در کانون بیماری تب برفکی قرار گرفت.
وی افزود: تعداد دام های این کانون ها بیش از 300 هزار راس بود اما تنها 6 درصد دام ها آلوده شد که از مجموع این میزان یک درصد تلفات داشته ایم و مابقی برای پیشگیری کشتار اجباری شدند.
وی اظهار کرد: سالانه بیش از 200 هزار تن انواع محصول دامی در این استان تولید می شود که این میزان 40 درصد ارزش ریالی کل تولیدات محصولات کشاورزی استان را شامل می شود.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: چالش تب برفکی در این استان چهار سال گسترش شدیدی نداشت که موج خفیفی در سال 91 داشته ایم اما متاسفانه به علت کمبود واکسن در سال گذشته این بیماری در استان شیوع پیدا کرد.
رمضانی افزود: هم اکنون تنها 20 درصد از دامداری های این استان صنعتی است که در این شاخص بسیار پایین هستیم.
وی اظهار کرد: همچنین در این استان یک میلیون دام مازاد داریم که سالانه 300 هزار راس مجوز کشتار می گیرند و مابقی بدون موز تردد می کنند و از این استان خارج می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار بیمه دام این استان شد و افزود: 20 میلیارد ریال نیاز است تا بتوانیم ساختار بیمه را در استان نهادینه کنیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار