فرماندار شهرستان مهریز با اشاره به ظرفیت‌های مناسب این شهرستان برای سرمایه‌گذاری، از سرمایه‌گذاری برای ساخت هواپیما و ایجاد فرودگاهی برای پروازهای آموزشی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۲۵۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ 07 July 2016
به گزارش تابناک یزد،"سید محمد رستگاری"  شهرستان مهریز را به لحاظ بسترهای مناسب جهت سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب خواند و تصریح کرد: قرار گرفتن مهریز در کنار محور ترانزیتی جنوب به شمال کشور، نزدیکی به مرکز استان، برخورداری از پتانسیل‌های فراوان گردشگری و تفریحی و نیز زمین‌های مستعد برای استقرار واحدهای تولیدی، از جذابیت‌های این شهرستان برای جلب سرمایه‌گذاران است.

وی از سرمایه‌گذاری جدیدی برای ساخت هواپیماهای دو نفره و نیز ایجاد فرودگاهی برای پروازهای آموزشی در این شهرستان خبر داد و گفت: رایزنی‌ها و انعقاد قرارداد برای انتقال دانش هواپیماسازی از اروپا صورت گرفته و در این باره قراردادی با هواپیماسازی ایتالیا منعقد شده است و در همین رابطه نیز زمینی در جاده سیمان تجارت برای این منظور در حال کسب مجوزهای لازم برای واگذاری است.

رستگاری یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های جدید در این شهرستان را ایجاد کشتارگاه صنعتی مهریز توسط بخش خصوصی عنوان کرد  گفت: این کشتارگاه کاملاً مدرن با پیشرفت فیزیکی بسیار قابل توجهی با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومان در حال اجراست و در کنار آن ظرفیت‌های مناسبی برای ایجاد واحدهای فراوری هم در نظر گرفته شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات خوب بخش خصوصی در شهرستان را ایجاد پایانه بار مهریز ذکر کرد کع تاکنون 40 شرکت حمل و نقل بار نیز در ان مستقر شده و در صورت بهره‌برداری کامل حمل و نقل مهریزو حتی استان را متاثر خواهد کرد.

فرماندار به طرح عظیم بندر خشک مهریز نیز اشاره کرد و گفت: این بندر خشک نیز توسط بخش تعاونی در حال اجراست و خوشبختانه به شبکه ریلی متصل شده و اقدامای برای راه‌اندازی فاز اول آن برای ارائه برخی از خدمات انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به بازنگری سند توسعه شهرستان، رویکرد شهرستان را برنامه‌محور کردن کارها ذکر کرد و گفت: نظر به محدودیت‌های اعتباری تلاش شهرستان اجرا بهره‌برداری از طرح‌های در اولویت شهرستان با همکاری‌های بین بخشی است.

رستگاری گفت: در همین راستا نیز از سال 92 تا سال گذشته تعداد 144 طرح عمرانی با سرمایه‌گذاری بالغ بر 87 میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که از این تعداد،  134 مورد آن با اعتبارات دولتی و سرمایه‌ی 47 میلیارد تومان اجرا شده و 18 مورد مابقی نیز با سرمایه نزدیک به 40 میلیارد تومان از سوی بخش غیردولتی اجرایی شده است.

وی از مهمترین طرح‌های مورد بهره‌برداری و در دست اقدام این شهرستان را روکش آسفالت 37 کیلومتر باقیمانده محور انار – مهریز در قالب دو قرارداد به مبلغ هشت میلیارد تومان، اجرای تقاطع غیرهمسطح ورودی مهریز با پیشرفت فیزیکی 91 درصد و البته پیشرفت ریالی 61 درصد از مجموع 12 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تاکنون، محور مهریز – خاتم  که 18 کیلومتر آن در شهرستان مهریز با سرمایه پنج میلیارد تومان انجام شده است، ذکر کرد.

این مقام مسئول همچنین از در حال اجرا بودن فاضلاب شهر مهریز توسط بخش خصوصی با پیشرفت 31 درصد خبر داد و گفت: تاکنون 69 کیلومتر از 285 کیلیومتر شبکه فاضلاب مهریز با اعتبار 22 میلیارد تومان انجام شده و به طور همزمان نیز تصفیه‌خانه فاضلاب شهر با 40 درصد پیشرفت، در حال اجراست.

وی در ادامه با بیان این که مهریز با جمعیتی در حدود 45 هزار نفر دارای یک شهر و یک بخش مرکزی با پنج دهستان است، افزود: این شهرستان دارای 467 آبادی است که البته 137 آبادی ان دارای سکنه هستند.

رستگاری پراکندگی روستاها و شرایط آب و هوایی متنوع این شهرستان را یادآور شد و گفت: بخش عمده‌ای از مردم شهرستان در بخش کشاورزی و دامپروری مشغول به کار هستند و خوشبختانه علی رغم مشکلات عدیده‌ی این بخش به ویژه خشکسالی‌های متوالی سالهای اخیر که روستاهای شهرستان را دچار آسیب و خسارت کرده است، در حال حاضر سالانه 35 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از سطح 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پسته، محصول استراتژی شهرستان مهریز با هشت هزار هکتار سطح زیرکشت و پس از آن محصولاتی مانند بادام، انار و گردو است.

فرماندار تولیدات دامپروری این شهرستان را نیز قابل تامل خواند و با اشاره به تولید 52 هزار تن شیر در مهریز، گفت: شهرستان مهریز دارای مرغداری‌های سنتی و صنعتی متعددی است که سالانه مبادرت به تولید 15 هزار تن تخم‌مرغ، 10 هزار تن گوشت مرغ و مقادیر زیادی جوجه یک روزه می‌کنند.

وی همچنین از تولیدات خوب این شهرستان در زمینه پرورش آهو  و تولید شترمرغ یک روزه خبر داد.

وی به ظرفیت مستعد شهرستان در حوزه محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: مهریز دارای 200 هزار هکتار منطقه حفاظت شده کالمند و بهادران است که بخشی از آن قابلیت تبدیل به پارک ملی و با توجه به تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری پتانسیل رونق اکوتوریسم در منطقه را دارد.

رستگاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعت‌گردی این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان مهریز دارای 600 اثر تاریخی با ارزش است که تاکنون 95 اثر آن ثبت ملی شده است و ثبت مابقی آنها در لیست آثار ملی در دست پیگیری است.

وی در همین رابطه افزود: واقع شدن باغ جهانی پهلوان‌پور در این شهرستان و اختصاص دو جایزه سال یونسکو به کاروانسرای زین الدین و ارگ سریزد در شهرستان مهریز بیانگر پتانسیل بالای مهریز در حوزه گردشگری است.

به گفته‌ی وی، مهریز یک باغشهر زیبا و ارزشمند است که تاکنون نسبت به ان توجه لازم صورت نگرفته است در حالی که با وجود آثار باستانی متعدد و باغ‌ها و عمارت‌های زیبایی که نمادی از باغ ایرانی هستند، به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند مورد اهتمام باشد.

فرماندار مهریز از اقدامات صورت گرفته در این حوزه به سرمایه‌گذاری برای ایجاد و توسعه رستوران‌ها و واحدهای بوم‌گردی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: البته در خصوص مراکز اقامتی شهرستان از هتلی درخور برخودار نیست ولی سعی شده تا این کمبود از طریق ایجاد واحدهای اقمتی بوم‌گردی جبران شود.

وی به زیرساخت‌های مناسب شهرستان در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 164 واحد صنعتی در شهرستان مهریز با اشتغالزایی چهار هزار نفر وجود دارد و 30 واحد صنعتی دیگر نیز با ظرفیت اشتغالزایی 600 نفر با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال ساخت است که در صورت تزریق تسهیلات  می‌توانند در مدت کوتاهی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

رستگاری با اشاره به ظرفیت‌های غنی معدنی در این شهرستان، تصریح کرد: مجموعه معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد، یک ظرفیت منحصر بفرد در این بخش است به نحوی که ذخیره زمین‌شناسی معدن سرب و روی آن 488 میلیون تن برآورد شده که 200 میلیون تن آن قابل استحصال خواهد بود و معدن باریت این مجموعه نیز داراری 124 میلیون تن ذخیره معدنی است.

وی در بخش پایانی سخنانش ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران، از مهمترین چالش‌های پیش روی شهرستان  به خارج شده بخش‌هایی از محدوده‌ی شهر مهریز پس از تصویب طرح جامع شهر مهریز در تهران اشاره کرد و گفت: البته به دنبال نارضایتی شهروندان مهریزی و رایزنی‌های صورت گرفته، مقرر شده تا مصوبه‌ی استانی طرح جامع مهریز مجدداً برای طرح موضوع به تهران ارسال شود.

وی تجمیع دامداری‌های سنتی داخل شهر مهریز را نیز یکی دیگر از دغدغه‌هایش برشمرد و گفت: هر چند قبلاً نیز زمینی برای این کار در نظر گرفته شده بود ولی مورد استقبال قرار نگرفت اما مکان جدیدی در این رابطه در نظر گرفته شده که منتظر نتیجه ارزیابی زیست محیطی آن هستیم.

این مسئول با بیان این که بیشترین ترددهای استان از محور مهریز به یزد انجام می‌شود، این شهرستان را مهمترین ورودی استان از جنوب کشور دانست و گفت: متاسفانه این ورودی استان از زیبایی مناسبی برخوردار نیست و اجرای طرح جامع زیباسازی مسیر از سه راه تنگ‌چنار تا ورودی مهریز و اصلاح جاده تا مرکز استان، ضروری است.

وی تحقق درخواست ایجاد درمانگاه تامین اجتماعی در مهریز با وجود 16 هزار بیمه‌شده تامین اجتماعی در شهرستان و نیز حمایت از توسعه بیمارستان فاطمه الزهرا(س) مهریز که تاکنون 50 درصد از آن به صورت خیری اجرا شده است را از اولویت‌های جدی شهرستان در حوزه بهداشت و درمان برشمرد.

فرماندار مهریز یکی دیگر از دغدغه‌های مسئولان شهرستان را موضوع جابجایی پاسگاه ایست و بازرسی شهید مدنی مهریز با توجه به مشکلات ناشی از قرار گرفتن آن در محدوده شهر مهریز اعلام کرد و گفت: البته زمین جایگزین برای این منظور انتخاب شده ولی با توجه به قرار گرفتن ان در منطقه حفاظت شده، واگذاری آن به نیروی انتظامی منع قانونی دارد.

به گزارش ایسنا،وی با بیان این که جابجایی این پاسگاه که در مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر بسیار موفق است، نیازمند عزم جدی‌تر و نگاه استانی است، از نیروی انتظامی خواستار مساعدت در این رابطه شد.

رستگاری در پایان نیز تک بخش بودن شهرستان مهریز را با توجه به روستاهای متعددی که باید توسط همین بخش مدیریت شود را یکی دیگر از دغدغه‌های شهرستان خواند و ابراز امیدواری کرد که این مشکل با تدابیر وزارت کشور مرتفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار