کد خبر: ۲۵۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲ 11 July 2016
به گزارش تابناک یزد، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۴ میزان واردات فولاد و محصولات فولادی کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۳ با وجود افزایش ۳.۴ درصدی از نظر وزنی، از نظر قیمت دلاری ۲۲.۴ درصد کاهش یافته و به ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.

نکته‌ی جالب توجه در ترکیب محصولات وارداتی کشور در سال ۱۳۹۴، در مقایسه با سال ۱۳۹۳، چرخش واردکنندگان به سمت واردات «محصولات تخت‌نورد از فولاد ممزوج» است. در واقع در سال گذشته تقریبا واردات تمامی محصولات فولادی با کاهش چشمگیری همراه بوده به استثناء «محصولات تخت‌نورد با پهنای بیشتر از ۶۰۰میلیمتر از فولاد ممزوج» که میزان واردات آن از ۱۶۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۳ به ۹۳۷ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است. در جدول زیر میزان واردات محصولات فولادی به تفکیک انواع محصولات آن در دو سال گذشته نشان داده شده‌ است.


همانطور که از جدول بالا مشخص است میزان واردات کل محصولات فولادی ۲۲ درصد کاهش یافته اما واردات ورقه‌های فولادی ممزوج با افزایش چشمگیری همراه بوده و ۱.۷ میلیون تن افزایش یافته است.

واردکنندگان فولاد تا پیش از سال ۱۳۹۴ عمده فولاد وارداتی خود را تحت فصل تعرفه ۷۲۰۸ و با عنوان «محصولات گرم نورد با پهنای بیشتر از ۶۰۰میلیمتر از فولاد غیرممزوج» وارد می‌کردند، اما در سال گذشته این روند تغییر کرده و عمده‌ی واردات فولاد تحت فصل ۷۲۲۵ و با عنوان «محصولات گرم نورد با پهنای بیشتر از ۶۰۰میلیمتر از فولاد ممزوج» وارد شده‌است.

علت این تغییر روند در میزان تعرفه ورودی محصولات فولادی نهفته است. به دلیل فشار تولیدکنندگان فولاد بر مسئولین مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد، از ابتدای سال ۱۳۹۴ میزان تعرفه واردات اغلب محصولات فصل ۷۲۰۸، که عمده‌ی واردات فولاد در قالب این کد انجام می‌گرفت، از ۴ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت تا کمکی به تولید داخل فولاد باشد. اما تعرفه محصولات فصل ۷۲۲۵ بدون تغییر و در همان میزان ۴ درصد باقی ماند و همین مسئله باعث شد واردکنندگان فولاد بخشی از محصولات وارداتی خود را در قالب فصل تعرفه‌ای ۷۲۲۵ واردکنند تا از گزند افزایش تعرفه وارداتی در امان باشند.

به گزارش الف، فولاد ممزوج در واقع فولادی است که خالص نباشد و حد و مرز دقیقی برای خلوص آن در نظر گرفته نشده است. بنابراین واردکنندگان می‌توانند با اضافه کردن مقدار بسیار کمی کربن به فولاد، پیش از واردات، به طور رسمی فولاد خود را ممزوج نمایند و در زمان واردات تعرفه واردات کمتری بپردازند. سادگی افزودن کربن به فولاد موجب شد در سال گذشته واردکنندگان فولاد بخش عمده‌ی واردات خود را از این طریق انجام بدهند.

برای رفع این مشکل در تعرفه‌های واردات مصوب برای سال ۱۳۹۵ میزان تعرفه واردات انواع فولاد ممزوج و غیر ممزوج برابر شده و ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد در سال جدید واردکنندگان فولاد دیگر نمی‌توانند با استفاده از فصول تعرفه‌هایی که میزان حقوق ورودی کمتری دارند، قانون را دور بزنند و حقوق ورودی کمتری بپردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار