مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: پیگیری موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
کد خبر: ۲۶۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸ 17 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  ایسنا منطقه قزوین، حسین افشار مقدم در نشست خبری که صبح امروز در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ازدواج، مسکن، اشتغال، درمان و آموزش ازجمله مهم‌ترین موارد اجتماعی است که به دلیل اهمیت امر آموزش و تأثیر مستقیم آن در سایر موارد مهم یادشده، امروزه در اولویت نخست جوامع مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از وظایف اصلی سازمان بهزیستی تأمین و عرضه خدمات مربوط به معلولان جسمی،‌ ذهنی، روانی و ‌ اجتماعی است؛ هر زمان که سخن از معلولیت به میان می‌آید همه اذهان به سراغ ویلچر یا عصای سفید می‌رود درحالی‌که معلولیت‌های اجتماعی جدی‌تر از معلولیت جسمانی هستند و بحث آسیب‌های اجتماعی جدی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: شعار امسال سازمان بهزیستی "زندگی با نشاط با بهتر زیستن است"، امیدوار هستیم در این هفته اهداف ما برای افکار عمومی در 2 حوزه تحقق پیدا کند، حوزه اول آشنایی مدیران، مسئولان و تصمیم‌گیران عرصه اجتماعی است.

وی تأکید کرد: دومین حوزه نیز آحاد اجتماع است، شعار امسال با این هدف بیان شده است  که ذهن افراد در این دو حوزه  نسبت به معلولیت جسمی و اجتماعی بیشتر فعال و حساسیت ایجاد شود.

افشار یادآور شد: رسانه‌ها در این زمینه تاثیرگذار هستند و برای تحقق این اهداف قطعاً همکاری و تعامل بهزیستی و رسانه‌ها باید افزایش یابد، در واقع نیاز ما نسبت به ورود مردم به حمایت اجتماعی فراتر از چیزی است که امروز وجود دارد بنابراین رسانه‌ها باید در این زمینه بیشتر فعالیت داشته باشند.

کمپین آگاه‌سازی ژنتیک در قزوین تشکیل می‌گردد

محمدحسن نادری معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در این مراسم تصریح کرد: این معاونت به‌صورت تخصصی در ۴ زمینه پیشگیری از آسیب اجتماعی، پیشگیری از معلولیت‌ها، روانشناختی و مشاوره، پیشگیری و درمان اعتیاد فعالیت دارد.

وی افزود: در بخش پیشگیری از آسیب اجتماعی  به مواردی از قبیل آموزش پیش از ازدواج باهدف توانمندسازی افراد درزمینه انتخاب صحیح همسر و آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانوادگی در بخش مقابله با مشکلات زندگی، آموزش مهارت‌های زندگی شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های فردی و اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی که باعث ایجاد نابسامانی اجتماعی می‌شود، پرداخته می‌شود.

نادری تصریح کرد: در بخش پیشگیری از معلولیت‌ها نیز مواردی مانند تنبلی چشم، مرکز مشاوره ژنتیک، غربالگری شنوایی برای شناسایی کودکان و نوزادان دارای محدودیت شنوایی و بینایی صورت می‌گیرد، 3 روز بعد از تولد بهترین زمان برای بررسی شنوایی است که در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد و در صورت وجود مشکل بلافاصله رسیدگی می‌شود، همچنین در بخش تنبلی چشم نیز برای کودکان 3 تا 6 سال صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دفتر روانشناختی و خدمات مشاوره نیز به دو صورت مشاوره حضوری و تلفنی صورت می‌گیرد  که برای مشاوره تلفنی می‌توانند با شماره تلفن 1480 به‌صورت رایگان تماس بگیرند، مشاوره حضوری نیز مراکز مشاوره دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در بخش مشاوره به افرادی که بضاعت مالی خوبی ندارند، یارانه مشاوره پرداخت می‌شود؛ طبق آمار در سال گذشته  28 مرکز مشاوره غیردولتی، یک مرکز مشاوره حضوری دولتی و یک مرکز مشاوره تلفنی در استان مستقر هستند.

وی تأکید کرد: در سال 94، هزار و 793 نفر از  مراکز مشاوره حضوری دولتی و  21 هزار و 193 نفر از مراکز مشاوره حضوری غیردولتی، 8 هزار و 285 نفر نیز از خدمات مشاوره تلفنی این سازمان استفاده کردند.

نادری اظهار کرد: با توجه به اینکه اختلالات ژنتیکی راه‌حل درمانی ندارد و باید پیشگیری شود، یکی از کارهای شاخصی که در سال 95 صورت می‌گیرد تشکیل کمپین آگاه‌سازی ژنتیک است، این طرح به‌منظور افزایش حساسیت مردم در خصوص خدمات ژنتیک اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: مراکز مشاوره ژنتیک در استان به شکل دولتی و خصوصی این اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهند، همچنین یارانه خدمات ژنتیکی و یارانه آزمایش ژنتیک پرداخت می‌شود، با توجه به اینکه حساسیت و اگاهی مردم در خصوص ژنتیک کم است و این مسئله جدی گرفته نمی‌شود که در همین راستا کمپین آگاه‌سازی ژنتیک تشکیل شده است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین تأکید کرد: این کمپین در مردم ایجاد حساسیت و ارائه خدمات را تسهیل می‌کند،‌ در حال حاضر یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و 2 مرکز مشاوره ژنتیک غیرحضوری در استان فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 193 نفر  به مراکز دولتی و 2 هزار و 60 نفر به مراکز دولتی مشاوره ژنتیک مراجعه کردند، همچنین در سال گذشته 45 هزار کودک تحت غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند و 332 کودک مشکل‌دار در این طرح شناسایی شدند، در طرح غربالگری شنوایی 15 نيز  هزار و 583 کودک مورد غربالگری قرار گرفتند که 21 نوزاد دچار مشکل شناسایی شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار