نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در شهر یزد امسال در حالی برگزار شد که تغییر مکان و زمان آن استقبال بازدیدکنندگان و فروش غرفه داران را افزایش داد.
کد خبر: ۲۶۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 19 July 2016
به گزارش تابناک یزد،ازدحام خودروهای پارک شده در خیابان های اطراف باغ دولت آباد و جمعیت انبوهی که در ساعت های پایانی شب در اطراف فضای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی مشاهده می شد، حکایت از استقبال یزدی ها از این نمایشگاه داشت.
در روزهای پایانی نمایشگاه سراسری صنایع دستی و دومین نمایشگاه تخصصی نساجی سنتی استان یزد وقتی برای تهیه گزارش خودرو را به زحمت در یکی از کوچه های اطراف باغ جهانی دولت آباد پارک کردم، فکر نمی کردم با انبوه جمعیت مشتاق دیدار از نمایشگاه مواجه شوم.
در بدو ورود به حیاط باغ و در مقابل دو در ورودی و خروجی عده ای از خانواده ها که خسته از بازدید در حال گرفتن عکس یادگاری از باغ زیبای دولت آباد بودند را مشاهده و با راهنمایی آنها مسیر ورودی نمایشگاه را پیدا کردم.
جلوی در ورودی با دستگاه احرامی بافی از هنرهای دستی فراموش شده که در دو سه سال اخیر احیا شده، مواجه شدم و سپس دارایی بافی یزد و سایر صنایع در نقطه روبرو هم عشایر شهرستان خاتم استان یزد، عشایر ترکمن که در حال تهیه شیرینی های سنتی بودند و در کنارشان سیاه چادر خراسان رضوی که نوعی از زندگی مردم این مناطق را تداعی می کرد، نصب شده بود.
صنایع دستی و نساجی 25 استان در قالب 150غرفه به صورت فشرده و در کنار هم ارائه شده بود که خیل جمعیت مشتاق برای مشاهده و خرید پهلو به پهلوی هم حرکت می کردند.
برخی از غرفه داران به دلیل تمام کردن محصولات و صنایع دستی در حال لیست گرفتن از مراجعه کنندگان بودند تا لوازم مورد نیاز آنها را پس از اتمام نمایشگاه به دست مشتریان برسانند.
هوای بسیار گرم شهر یزد که در این چند روز تا نزدیکی 50 درجه هم رسیده بود، مانع حضور جمعیت علاقه مند و هنردوست این دیار برای بازدید از نمایشگاه صنایع دستی نشد، ابتکار میراث فرهنگی استان در برگزاری نمایشگاه در باغ جهانی دولت آباد در افزایش استقبال از این نمایشگاه اثر گذاشته بود.
هنرمندان صنایع دستی با عرضه محصولات و دست ابزارهای هنری زیبایی که عرضه کرده بودند بر موج گرمای تابستان خطه کویر غلبه و مردم را به تماشای این هنر دست مردم ایران زمین در باغ سرسبز و زیبای دولت آباد که نگینی در مرکز عروس کویر ایران است، دعوت کرده بودند.
میراث فرهنگی استان برای گریز از گرما با چینش غرفه ها در محدوده باغ، برگزاری نمایشگاه در ساعت خنک هوا و استفاده از سیستم آب پاش مطبوع کننده هوا، شرایطی بهتری را برای دیدار از این نمایشگاه در گرمترین ماه سال پیش بینی کرده بود.
بسیاری از بازدیدکنندگان بعد از بازدید از غرفه ها زمان را مغتنم شمرده و از رایگان بودن فرصت مشاهده بلندترین بادگیر جهان که با 33متر در دل باغ دولت آباد سر به آسمان کشیده در ژست های مختلف عکس یادگاری می گرفتند .
با وجودی که راهروهای مسیر بازدید از غرفه ها در برخی جاها بسیار باریک بود و حرکت جمعیت را با دشواری مواجه می کرد، بازهم بر جمعیت مشتاق نمایشگاه و علاقه مندان هنر و صنعت دستی ایرانی افزوده می شد به گونه ای که در شامگاه بیست و سوم تیرماه که آخرین زمان برای بازدید از نمایشگاه اعلام شده بود، تعداد زیادی از مردم در حال بازدید و خرید بودند.
مشاهده خودروهایی با پلاک هایی سایر شهرهای کشور در میان خودروهای پارک شده در دو مسیر ورودی باغ دولت آباد، بیانگر حضور هنردوستان و گردشگران سایر استان ها نیز در این نمایشگاه بود که از فرصت سفر به دومین شهر تاریخی جهان برای دیدار از صنایع دستی استان ها و هنر نساجی استان یزد استفاده کرده بودند.
در میان جمعیت مشتاق دیدار از نمایشگاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز حضور داشت که در خصوص حال و هوای نمایشگاهی گپ و گفتی با وی صورت گرفت.
محمدمهدی شرافت در خصوص برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تلاش می کند تا یزد به عنوان قطب نساجی سنتی معرفی شود، زیرا استان یزد شایسته این جایگاه است و باید دوباره این جایگاه را پیدا کند.
وی افزود: در این مسیر برخی کارها مانند احیای برخی دستگاه های تولید صنایع دستی که از بین رفته بود مثل زری بافی و دستگاه احرامی بافی که در اندازه های کوچک یک متری هم برای استفاده در خانه های کوچک و آپارتمانی قابلیت نصب دارد، در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد: برای رسیدن استان به جایگاه واقعی در حوزه تولیدات صنایع دستی اتفاقات بزرگ تری باید بیفتد به همین دلیل یکی دیگر از برنامه ها، ترویج تولید صنایع دستی در خانه هاست و در این خصوص یکی از محله هایی که در مسیر بافت تاریخی ثبت جهانی شهر یزد قرار دارد، محله شاه ابوالقاسم که در بیش از 80 درصد خانه های این محله دستگاه های تولید صنایع دستی وجود داشته است.
شرافت با بیان اینکه صنایع دستی می تواند نقش موثر و سریع در تامین اشتغال جوانان و خانواده ها داشته باشد، گفت: برخی از صنایع دستی را می توان به خانه ها برد و حتی مردان هم می توانند به عنوان تفریح و انجام کارهای کم خرج در کنار همسرانشان به اقتصاد خانواده و نیز اقتصاد شهر و جامعه کمک کنند.
وی افزود: به همین خاطر از سال گذشته نمایشگاه تخصصی نساجی سنتی در یزد برگزار شد و امسال نیز با کیفیت بهتر و استقبال بیشتر در باغ دولت آباد و در کنار نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، نمایشگاه نساجی نیز دایر شد.
این مسئول تصریح کرد: در بحث نمایشگاه سراسری صنایع دستی با توجه به اینکه تاریخ قبلی آن مصادف با ماه محرم و نمایشگاه تهران بود، زمان برگزاری این نمایشگاه به تیرماه که زمانی بسیار گرم است تغییر یافت ولی برای اینکه هم به نوعی زمان جبران شود و هم گرما کمتر تاثیر بگذارد با متولیان باغ دولت آباد به تفاهم رسیدیم و برگزاری نمایشگاه در این مکان مورد توافق قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با تشکر از رسانه ها و شهرداری در تبلیغات این نمایشگاه ادامه داد: بر اساس اعلام مدیریت مجموعه باغ دولت آباد به صورت میانگین شبی 14هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند.
وی افزود: ظرفیت بالای باغ جهانی دولت آباد و قرار گرفتن آن در مسیر زندگی شهری و نیز استقبال مسافران تابستانی و البته اطلاع رسانی رسانه ها و تبلیغات محیطی شهرداری دلیل افزایش بازدیدها بود به گونه ای که در شب پایانی 19هزار و 500 نفر از این نمایشگاه دید کردند.
درباره شرایط نمایشگاه و اهداف آن معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد هم گفت: باتوجه به اینکه یکی از مسائلی که در اقتصاد صنایع دستی مطرح بوده برگزاری نمایشگاه ها و عرضه محصولات صنایع دستی به مردم است بنابراین از نزدیک به 10سال پیش کلیه استان به طور گسترده اقدام به برگزاری نمایشگاه می کنند.
محمدرضا دهقان مهرجردی افزود: استان یزد به علت قابلیت های بالا تاکنون 9 دوره نمایشگاه صنایع دستی برگزار کرده و با وجود ظرفیت های استان در نساجی سنتی نیز امسال دومین نمایشگاه تخصصی نساجی سنتی نیز همزمان با نمایشگاه صنایع دستی برگزار شد.
وی درباره دلیل انتخاب باغ جهانی دولت آباد برای محل برگزاری نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه مکان های تاریخی همخوانی بهتری با هنر صنایع دستی دارد و جلوه بهتری را به آثار هنری صنایع دستی می دهد برای نخستین بار تصمیم به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مکان تاریخی باغ جهانی دولت آباد گرفته شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد افزود: در این نمایشگاه محصولات صنایع دستی 25 استان در قالب 150غرفه به نمایش گذاشته شد که سهمیه هر استان دو غرفه برای صنایع دستی و یک غرفه برای نساجی سنتی در نظر گرفته شده بود.
در ساعت های پایانی برگزاری نمایشگاه با تعدادی از غرفه دارانی که از اقصی نقاط کشور برای عرضه صنایع دستی استان خود به یزد آمده بودند به گفت و گو نشستم تا نظر آنان را نیز درباره شرایط نمایشگاه و میزان استقبال مردم جویا شوم.
غرفه دار زنجانی که انواع چاقو و ظروف کوچک و گل های مسی ارائه کرده بود با تشکر از میراث فرهنگی کشور و استان یزد گفت: در این نمایشگاه استقبال عالی و فروش محصولات هم خیلی خوب بود.
خدایی که در نمایشگاه های سراسری صنایع دستی در بسیاری از استان ها شرکت کرده، افزود: سال اولی است که در نمایشگاه یزد شرکت کرده ام و خوشحالم که با این استقبال مواجه شدم، فکر نمی کردم اینجا در این هوای گرم، رکورد فروش ما شکسته شود و امیدوارم بتوانم سال های آینده هم به یزد بیایم.
یک غرفه دار میبدی هم که ظروف چینی و مروارید ارائه کرده بود گفت: استقبال مردم با توجه به قرار گرفتن نمایشگاه در مرکز شهر یزد و فروش محصولات به قیمت کارخانه بسیار خوب بود .
غلامحسین دوست حسینی افزود: عرضه محصولات با قیمت مناسب و مصرفی بودن اجناس موجب شده بود تمام اجناس ما به فروش برسد و هر شب فروش خوبی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: حدود 10سال است که در نمایشگاه های استان شرکت می کنم ولی امسال به دلیل قرار گرفتن نمایشگاه در مرکز شهر، حضور مردم در نمایشگاه بیشتر شده بود چون سال های قبل نمایشگاه صنایع دستی در مرکز نمایشگاه های بین المللی یزد بود و برخی علاقمندان به دلیل نداشتن وسیله نقلیه قادر به بازدید نبودند.
وی حمایت بیشتر مسئولان از تولید کنندگان صنایع دستی را خواستارشد و گفت: این حمایت ها می تواند در رشد فعالیت هنرمندان و صنعتگران موثر باشد.
مسئول غرفه کپوبافی خوزستان در خصوص این نمایشگاه گفت: نمایشگاه سراسری صنایع دستی یزد با توجه به تبلیغات گسترده وعلاقه و احترام مردم این خطه به صنایع دستی با استقبال عالی مردم مواجه شد.
ظهیرالدینی که محصولاتی با استفاده از مواد اولیه شاخه درخت خرما همچون (در محلی کپو گفته می شود) عرضه کرده بود، از تلاش مسئولان و مردم برای جلب رضایت غرفه داران سایر استان ها تقدیر کرد و گفت: هدف اصلی ما معرفی صنایع دستی استان ها و ایجاد کارگاه های تولیدی خانگی بویژه برای خانم های بی سرپرست و ترویج این کار است .
این غرفه دار که برای اولین بار در نمایشگاه یزد شرکت کرده، تصریح کرد: علاقه به حضور در یزد داشتم در شهری که به عنوان دارالعباده و دارالمومنین ایران معروف است به همین دلیل آمدم اما تصور نمی کردم با این استقبال باشکوه مواجه شویم و این موضوع را به فال نیک می گیریم.
وی تاکید کرد: در سال های آینده هم اگر دعوت نشوم به صورت شخصی در نمایشگاه یزد شرکت خواهم کرد چون این استقبال را فقط در تهران دیده بودم و برایم این نمایشگاه جذابیت های خاصی داشت.
در ادامه سراغ یکی از غرفه داران جوان که از استان خراسان جنوبی در این نمایشگاه حاضر شده بود و صنایع دستی قلم زنی روی ظروف مسی عرضه کرده بود، رفتم که گلایه هایی را مطرح کرد.
خوش رویان گفت: برای سال اول است که در این نمایشگاه شرکت می کنم و فروش ما با توجه به هزینه غرفه و ایاب و ذهاب تقریبا صفر بوده است.
وی شناخت نداشتن مردم از این هنر و علاقه یزدی ها به نقره و طلا را دلیل عمده استقبال نشدن از محصولات قلم زنی دانست و اضافه کرد: زمان برگزاری نمایشگاه فصل مناسبی نبود و اکثر بازدید کنندگان را ساکنان یزد تشکیل می دادند و مسافران کمی از این نمایشگاه دیدن کردند.
وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه خراسان رضوی و تهران استقبال از صنایع دستی قلم زنی بیشتر از نمایشگاه یزد بود.
به هر صورت نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان یزد و دومین نمایشگاه تخصصی نساجی سنتی با تمام حرف و حدیث هایش پس از پنج روز فعالیت با تجلیل از غرفه داران برتر این نمایشگاه به کار خود پایان داد.
یزد از استان های توانمند در حوزه صنایع دستی است و هم اکنون در این استان بیش 50 رشته صنایع دستی وجود دارد که هنرمندان و صنعتگران به صورت انفرادی و کارگاهی به انجام آن مشغول هستند و دو هزار و 985 کارگاه و 25تعاونی صنایع دستی زیرپوشش و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.
فرش بافی، زیلوبافی، ترمه، زری، مخمل، شمد، دارایی، چادرشب، دستمال یزدی، روتختی، خورجین بافی(لبافی)، پتو، جاجیم، شال بافی، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی از صنایع دستی استان یزد است.
تاکنون 47 پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده که از نظر تعداد پرونده های ثبت ناملموس در سال 94 استان یزد رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار