فرماندار شهرستان راز و جرگلان به مهر مطرح کرد:
فرماندار شهرستان مرزی راز و جرگلان گفت: ۷۰ درصد از پیله‌های تولیدی در این شهرستان برای فرآوری به استان‌های مجاورارسال می‌شود.
کد خبر: ۲۶۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 27 July 2016

احمد ریواده در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: به علت نبود واحدهای فرآوری و نخ کشی، به ناچار پیله‌های تر تولید شده باید به خارج استان ارسال شود.

وی افزود: تنها ۳۰ درصد از پیله‌های تولیدی در این شهرستان به صورت سنتی تبدیل به نخ می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان پیله تر در این شهرستان خود، مصرف کننده نخ ابریشم هستند، گفت: نخ‌های ابریشم به دست آمده از پیله‌های این منطقه، برای بافت قالی ابریشم و سایر محصولات توسط مردم این شهرستان، خریداری می‌شود.

ریواده تصریح کرد: متاسفانه به علت نبود واحدها فرآوری و ناقص بودن زنجیره صنعت نوغانداری، نخ کشی باید در سایر استان‌ها انجام شود و این نخ‌ها، با قیمت بالاتری به خود تولیدکنندگان فروخته می‌شود.

وی، راز و جرگلان را یکی از قطب‌های صنعت نوغانداری در کشور عنوان کرد و گفت: راز و جرگلان جزو پنج شهرستان برتر کشور در میزان بهره وری در تولید پیله کرم ابریشم است و به همین منظور در سال‌های گذشته توجه مسئولان نیز به توسعه و رونق صنعت نوغانداری در این شهرستان معطوف شده است.

وی افزود: سال گذشته ۲۰هکتار از زمین‌های طبیعی در این شهرستان به توسعه توتستان‌ها اختصاص یافت و سطح باغ‌های توت در این شهرستان به ۱۵۰ هکتار رسید.

به گفته ریواده، به منظور تامین برگ توت مورد نیاز نوغانداران، از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان مبلغ ۲۰ میلیارد ریال به توسعه توستان ها اختصاص یافته است.

فرماندار شهرستان راز و جرگلان به پیگیری‌های انجام شده در راستای ایجاد نخستین مرکز نوین تفریغ پیله‌های تر دراین شهرستان  اشاره کرد وگفت: این مرکز توسط اتحادیه شرکت‌های تعاونی در زمستان امسال راه اندازی می‌شود.

وی افزود: اتاق‌های تفریغ در این شهرستان به صورت سنتی فعال بوده است اما این مرکز، نخستین مرکزی است که به صورت نوین آغاز به کار می‌کند.

فرماندار شهرستان رازوجرگلان گفت: این مرکز با چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال ساخت است و به منظور تکمیل چرخه تولید پیله کرم ابریشم و صنعت نوغانداری در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار