کد خبر: ۲۹۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ 06 September 2016

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: 800 هزار کشاورز عضو نظام صنفی کشاورزی، پروانه دریافت کردند.

عبدالرضا مسلمی در سی و یکمین مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی لرستان که در سالن اجلاس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی در کلان کشور چالش‌ جدی و مشکلات مختلفی دارد و این درحالیست که بسیاری از این مشکلات در کشورهای دیگر نیز وجود داشته و حل شده است.

وی با بیان اینکه برخی از این مشکلات به سیاست‌های اقتصادی بر می‌گردد، ادامه داد: هنگامی‌که 90 درصد امکانات کشور به سمت صنعت سوق داده می‌شود مشکلات حوزه کشاورزی دیگر بارندگی سیل آسا نیست که از کنترل انسان خارج باشد بلکه سیاست‌های اقتصادی است.

مسلمی بیان کرد: خیلی از کشورها نظیر چین، هند و پاکستان در حوزه کشاورزی مشکلات مشابه‌ای را داشتند و توانستند آن را با ابتکار به راهبرد مشارکت مردم حل و فصل کنند.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور تصریح کرد: در حوزه سیاسی و جریاناتی که حضور مردم نیاز بوده اثرات مثبتی را شاهد بودیم اما متاسفانه مشارکت آنها در بخش کشاورزی به عنوان یک فعالیت مستمر وجود ندارد و تحقق این امر مستلزم ایجاد سازوکارهای نهادی است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران در بخش کشاورزی، پایداری منابع طبیعی و مدیریت منابع آب زیرزمینی در گرو مشارکت مردم است چرا که ما قدیمی‌ترین نظام آبیاری سنتی (کاریز) را در کشور داشته‌ایم، افزود: در بخش کشاورزی از 14 کانال حقوقی برای سازماندهی کشاورزان استفاده کرده‌ایم و با استفاده از قانون بالغ بر 15 هزار تشکل( انجمن‌های صنفی، تشکل‌ها، تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و مجامع) سازماندهی شدند.

مسلمی با بیان اینکه مشکلات تشکل‌ها در سطح ملی در حال پیگیری است، یادآور شد: نیازمند جدی گرفتن بیشتر مردم هستیم چرا که معتقدیم با وجود فناوری نسل چهارم در حوزه کشاورزی و استفاده از بهترین نهاده‌ها و شرایط خوب جوی اگر همچنان شاهد فرار جوانان از بخش کشاورزی باشیم راه به جایی نمی‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه جوانان به خاطر نبود مزایای اجتماعی و اقتصادی و عدم ثبیت درآمد از حوزه کشاورزی گریزان هستند پس باید به نیازهای آنان توجه ویژه شود تا آنان احساس موثر بودن در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی از بازوان مهم نظام تصمیم‌گیری تلقی می‌شوند، افزود: امروز سیاستمداران و قانونگذار در طرح مسائل باید به مشاکت سازمان یافته مردم توجه می‌کنند.

وی گفت: از مجموع 420 شهرستان کشور در 416 شهرستان نظام صنفی تشکیل شده و 800 هزار نفر از کشاورزان عضو این نظام صنفی هستندو پروانه دریافت کردند.

مسلمی بیان کرد: بازنگری صورت گرفته آیین نامه اجرایی در ذیل نظام صنفی نظام شهرستان با 7 نوع اتحادیه را می‌خواهیم اجرایی کنیم تا پس از آن اتحادیه‌ها تشکیل و سپس اتاق اصناف شهرستان نیز شکل گیرد و از مدیران استانی انتظار می‌رود از این نظام حمایت کنند تا 30 درصد پوشش را به 50 تا 60 درصد در برنامه ششم توسعه برسانیم.

وی گفت: شاید دولت بخواهد عضویت در نظام صنفی را اجباری کند. 


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار