کد خبر: ۳۰۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 09 October 2016
به گزارش تابناک یزد،وجود دو برج ساعت در شهر یزد بیانگر این است که واژه زمان برای مردم این شهر بسیار حائز اهمیت بوده و هست. همچنین به اعتقاد تاریخ نگاران، قدیمی ترین ساعت شهری ایران در شهر یزد ساخته شده است به طوری که یک یزدی به نام ابوبکر 700سال پیش در میدان وقت الساعت یزد، یک ساعت آفتابی برای استفاده عموم ساخته است.
همشهری نوشت: بعد از آن نیز برج ساعت مارکار و برج ساعت مسجد‌جامع با الهام گرفتن از این ساعت آفتابی در شهر یزد ساخته شد. اما امروزه ساعت‌های شهری یزد میراثی فرهنگی هستند که به فراموشی سپرده شده‌اند. همچنین با وجود گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های مچی و دیواری نیز کاربرد خود را از دست داده و صرفا به یک شی لوکس و تشریفاتی تبدیل شده‌اند.

هر صنف باید کار خود را انجام دهد
یک فروشنده و تعمیر کار ساعت با بیان این‌که فروشندگان ساعت اتحادیه مستقلی ندارند و در حال حاضر زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر مشغول فعالیت هستند، به مزایای مستقل بودن صنف ساعت اشاره کرد و گفت: به نظر من هر صنفی باید کار خود را انجام دهد؛ به عنوان مثال اگر کسی از فروشنده ساعت شکایتی داشته باشد و به اتحادیه طلا فروشان مراجعه کند، یک زرگر نمی‌داند که آن فروشنده چه کاری روی ساعت انجام داده است؟!
«احمد برزگری» افزود: این در حالی است که اگر بازرس مربوطه ساعت ساز یا ساعت فروش باشد متوجه خواهد شد که آن فروشنده کار را درست انجام داده یا خیر و این‌که تخمین می‌زند که برای تعمیر یک ساعت چه مقدار زمان صرف شده است.
برزگری در ادامه افزود: ساعت سازان قبلا اتحادیه داشتند اما به دلیل تعداد کم شاغلین در این صنف که حدودا به 44واحد صنفی می‌رسند، اتحادیه منحل شد. طبق قانون، اگر واحد‌های صنفی کمتر از 100واحد صنفی باشند، نمی‌توانند به صورت مستقل اتحادیه داشته باشند؛ به همین دلیل صنف فروشندگان ساعت زیر مجموعه اتحادیه طلا و جواهر است.
وی با بیان این‌که در گذشته فروش ما بسیار خوب بود، اضافه کرد: به مرور زمان، ساعت جایگزین پیدا کرد. ولی با این‌که ساعت جنبه تزئینی پیدا کرده، کارایی خود را حفظ کرده است.
این فروشنده ادامه داد: ساعت در گذشته وسیله کار مردم بود ولی الان همه جا هست؛ مثلا رادیو، تلویزیون، موبایل، ماشین و هزاران ساعت دیگر، پس با وجود این همه رقیب، بازار این کار با رکود روبه رو شده است.

کار ما تخصصی است
یک فروشنده دیگر ساعت، صنف ساعت و طلا و جواهر را جدا از هم دانست و افزود: کار ما یک کار تخصصی است. همچنین تعمیر ساعت و فروش ساعت دو حوزه جدا از هم هستند. چه برسد به این‌که بخواهند دو صنف ساعت و طلا و جواهر را با هم ادغام کنند. قبلا که اتحادیه ساعت مستقل بود نظارت بر کار همکاران نیز بیشتر بود.
«علی محمد غنچه» تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل این است که هر صنفی در کنار کار خودش ساعت می‌فروشد. مثلا مغازه‌ بدلیجات، لوازم ورزشی، لوازم خانگی و تقریبا هر مغازه‌ای که بتواند، ساعت هم می‌فروشد؛ بنابراین در حال حاضر، وجود اتحادیه بسیار مهم‌تر است.

حرفه ای‌ها کالای با کیفیت عرضه می‌کنند
این فروشنده ساعت معتقد است: کسی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه کار می‌کند کالای بی کیفیت به مشتری عرضه نمی‌کند ولی صنف‌های دیگر در کنار کالاهای خود ساعت‌های بی کیفیت را به عنوان جنس اصل، به مشتری می‌فروشند و بعد از آن مشتری به همه ما بدبین می‌شود.
غنچه افزود: چندین بار در مورد این موضوع با اتحادیه نامه نگاری کرده‌ایم ولی من فکر می‌کنم صنف طلا و جواهر آنقدر مشغله صنف خود را دارند که دیگر وقت رسیدگی به مشکلات ما را ندارند.

مبلغ حق عضویت را کمیسیون کنترل تعیین می‌کند
رئیس صنف طلا و جواهر استان در مورد مبلغ حق عضویت گفت: مبلغ حق عضویت را اتحادیه تعیین نمی‌کند که بخواهد در مورد این موضوع جواب دهد. مبلغ را کمیسیون کنترل و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند.
«محمد رضا نوری زاده» افزود: امسال حق عضویت فروشندگان ساعت 200 هزار تومان در سال تعیین شده است. همچنین در بسیاری مواقع که فروشندگان ساعت توانایی پرداخت این مبلغ را نداشته‌اند با اختیارات خودمان مبلغ را کاهش داده‌ایم. در صورتی که مبلغ عضویت سالانه صنف طلا فروشان 500 هزار تومان است. وی ادامه داد: اگر دوستان صنف ساعت اظهار کرده‌اند که سال‌های گذشته 60 هزارتومان بابت حق عضویت پرداخت می‌کردند باید این را نیز مد نظر داشته باشند که حق عضویت طلا فروشان نیز از 120‌هزارتومان به 500 هزارتومان تغییر کرده است.
رئیس صنف طلا و جواهر استان در مورد رسیدگی به شکایات صنف فروشندگان ساعت تصریح کرد: چون ما صاحب نظر نیستیم از متخصصان این حرفه در حوزه نظارت و بازرسی استفاده می‌کنیم. جای هیچ تردیدی نیست که طلاسازان متخصص ساعت نیستند ولی این مساله خیلی ساده است، چون با استفاده از قدیمی‌های صنف ساعت به راحتی خلأ این موضوع را جبران کرده‌ایم.

نبود قیمت مقطوع ؛ مشکل بازار ساعت
فروشنده و تعمیر کار ساعت، مشکل بازار ساعت را نداشتن قیمت مقطوع دانست و افزود: با اضافه‌کردن 20‌تا‌30‌درصد به مبلغ فاکتورها تا حدودی می‌شود نرخ‌گذاری کرد.  «احمد برزگری» افزود: ولی متاسفانه بعضی از همکاران به دلیل مکان و شرایطی که برایشان به وجود آمده است ساعتی را که باید 300 هزار تومان قیمت گذاری شود را 700 هزار تومان عرضه می‌کنند. دلیل موضوع هم این است که خریداران آنها خاص بوده و قدرت خرید کالا با مبالغ بالا را دارند. این ساعت ساز با تجربه در رابطه با نحوه قیمت گذاری ساعت، ادامه داد: خریداران بالا بودن قیمت را دلیل بر مرغوبیت آن می‌دانند. در بازار نیز ساعت‌های بدلی وجود دارد که گاهی فردی مثل من که سابقه سی ساله در این کار دارد نیز نمی‌توانم تقلبی بودن آن را تشخیص دهم.  برزگری تصریح کرد: جنس بدل را با قیمت ارزان به بازار وارد می‌کنند که این کار باعث پایین آمدن اعتماد مردم به این صنف می‌شود. یکی دیگر از دلایل بالا بودن قیمت ساعت، تولیدنکردن ساعت در کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار