آیین عزاداری در روز عاشورای حسینی مردم ایلام همزمان با سراسر ایران اسلامی در میدان 22 بهمن این شهر برگزارشد.
کد خبر: ۳۱۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 12 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛در این آیین فرهنگی و مذهبی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات های عزاداری و سوگواری متشکل از اقشار مختلف مردم دلداده اهل بیت و سید و سالار شهیدان(ع) و شهدای کربلا در خیابان های منتهی به میدان 22 بهمن محل تجمع بزرگ هیات های عزاداری حرکت کردند.
 
این آیین همه ساله در تقاطع جهاد شهر ایلام برگزار می شد ولی از سال گذشته با نظر ستاد برگزاری آیین های مذهبی استان، در میدان 22 بهمن برگزار شد.
 
عزاداران حسینی با خواندن نوحه، مرثیه، شمایل و شبیه گردانی و برپایی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در سوگ واقعه جانسوز کربلا اشک ماتم ریختند.
 
خواندن نوحه با گویش های محلی کردی و لری در کنار اشعار عاشورایی فارسی توسط پیرغلامان و مداحان جوان جذابیت خاصی به این آیین بخشیده بود.
 
پوشاندن رخت عزا بر قامت کوچک کودکان و نوجوانان کم سن و سال که تنها شیطنت و بازیگوشی را می فهمند توسط والدین شان از دیگر جلوه های زیبای اقامه عزای سید و سالار شهیدان بود.
 
این عزاداران کوچک آمده بودند تا بگویند سربازان و جان برکفان رعنای فردای امام عصر (عج) خود هستند که از همان کودکی با عشق به این خاندان رشد و نمو یافته اند.
 
این مراسم که از صبح آغاز شده بود تا ظهر ادامه داشت و سپس اقامه نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز حضرت اباعبدالله (ع) و یاران شهیدش در کربلا با حضور عزاداران و سوگواران در مسجد جامع به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام برگزار شد.
 
با وجود انبوه دسته های عزاداری و خیل مردم مومن و دوستدار اهل بیت، این آیین در کمال نظم و امنیت برگزار شد.

**عاشورا امتحان ولایتمداری و چراغ روشن راه و مسیر نبوت و امامت است
مردم عاشق ائمه اطهار (ع) شهرستان چرداول نیز همراه با ایران اسلامی در روز عاشورا بر فراق فرزند نبوت و امامت با لباس های مشکی در قالب هیات های عزاداری سینه زن و زنجیر زن همنوا با حضرت فاطمه الزهرا و زینب کبری(س) بر مصبیت های این واقعه جانسوز اشک ماتم ریختند.
 
به گزارش تابناک ایلام، برجسته ترین عنصر حادثه کربلا صبر، مقاومت، وفاداری و قرار گرفتن حق در مقابل ظلم و استبداد است و به یک مفهوم مقدس و الگویی مناسب برای حماسه های تاریخی در طول تاریخ بشریت و آزادی خواهان تبدیل شده است.
 
در انقلاب اسلامی ملت ایران نیز درس مقاومت و ایستادگی را از قیام عاشورا الهام گرفتند و امام حسین (ع) نیز حرکت و قیام خود در برابر ظلم و طاغوت را از سیره و راه انبیای الهی الهام گرفت.
 
مهمترین دستاوردهای تاثیرگذار عاشورا در انقلاب اسلامی و سایر ملل آزادیخواه را می توان معرفی حق و حقانیت، رسوایی چهره منافق، احیا فرهنگ ایثار و شهادت، مقاومت در مقابل دشمنان و ایجاد حکومت های دینی بود.
 
و کلام آخر اینکه پس از گذشت حدود یک هزار و 400 سال دل های ما مالامال از عشق به حسین و عباس است و حکایت ابوالفضل العباس، حکایت آبرو و وفای به عهد و کلام گهر بار امام خمینی (ره) که فرمودند: از مراسم عزاداری سید مظلومان امام حسین(ع) هیچگاه غفلت نکنید و فریاد خودمان را بر سر ستمگران سر دهیم و آنچه موجب وحدت مسلمانان است این مراسم است.
 
در شهرستان 67 هزار نفری چرداول به مرکزیت شهر سرابله بیش از 124هیات مذهبی در افزون بر 104 مسجد، حسینیه و تکایا محل برگزاری مراسم ایام محرم است.
 
به گزارش تابناک ایلام، آیین های عزاداری و سوگواری روز عاشورا در شهرهای مهران، دهلران، ایوان، سیروان، ملکشاهی، دره شهر و بدره و روستاهای تابعه با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی برگزارشد.
 
امروز در عاشورای سال 1438 هجری قمری، استان ایلام سراسر سیاهپوش است و همه آمده اند که مانند عاشورای سال 61 هجری قمری و بسان حضرت عباس بن علی (ع)، فرزندان عقیل، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و سایر اصحاب و اولاد حضرت امام حسین (ع) ابراز ارادت و وفاداری به آن حضرت و منش، دین و آیین ایشان کنند و از یزید و یزید صفتان برائت جویند.
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ و عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار