مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هزار و 770 نفر نابینا زیر پوشش بهزیستی هستند، گفت: آموزش های قبل از ازدواج وغربالگری از مهم ترین برنامه های بهزیستی برای کاهش این نوع معلولیت ها است.
کد خبر: ۳۱۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 15 October 2016
اسماعیل قربانی شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) اظهار کرد: 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر به عنوان روز نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده و در این روز مهم که قانون عصای سفید به تصویب رسیده تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است و نابینایان حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند.
وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه نابینایان و کم بینایان خاطر نشان کرد: باید بتوان از این ظرفیت و پتانسیل های افراد به نحو مطلوب استفاده کرد.
قربانی تعداد نابینایان دانشجو را در استان 50 نفر اعلام کرد و گفت: تمامی هزینه های تحصیل این دانشجویان به صورت رایگان پرداخت می شود و از اشتغالزایی دانش آموختگان نابینا در سایر دستگاها حمایت می کنیم.
وی نامناسب بودن اماکن عمومی را از مهم ترین مشکلات نابینایان در استان نامید و تاکید کرد: در این راستا با شهرداریها و دیگر ارگان های متولی امر جلساتی داشته ایم و سعی داریم تا زیرسازی تمامی معابر استان، برای عبور نابینایان مهیا شود.
وی خاطرنشان کرد: بهزیستی همه ساله غربالگری بینایی در کودکان 3 تا 6 سال و همچنین مشاوره قبل از ازدواج را در دستور کار قرار دارد و معتقدیم که با مداخله بهنگام و تشخیص بموقع می توانیم از معلولیت نوزاد جلوگیری کرده و حتی در صورت مشاهده بیماری درمان به موقع انجام شود.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی پرداخت مستمری، پرداخت شهریه دانشجویی، کمک هزینه ساخت مسکن و همچنین فراهم کردن وسایل توانبخشی شامل عصای سفید، چاپگر بریل، دستگاه درشت نما، نوارکاست، ضبط صوت، ساعت بریل، رایانه گویا و نرم افزار و سخت افزارهای مخصوص نابینایان را از مهم ترین فعالیت این سازمان در راستای حمایت از نابینایان دانست.
هم اکنون استان خراسان شمالی 17 هزار و 429 معلول دارد که بیشترین معلولان با هفت هزار و 300 نفر در حوزه جسمی حرکتی و بعد از آن معلولان ذهنی اند که تعداد آنان پنج هزار و 400 نفر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار