یک پیشنهاد به بهانه تجلیل از «دکتر آذرتاش آذرنوش» در دانشگاه یزد؛
صرف نظر از نیات مسئولین دانشگاه برای تجلیل از «دکتر آذرتاش آذرنوش» که فی المجموع باید گفت این کار پسندیده است، اما جای نقد این نکته نیز باقی است چرا در تجلیل به مولفه همکاری شخصیت های ملی که در ارتقا دانشگاه یزد فراوان تأثیر گذار بوده‌اند پرداخته نمی‌شود.
کد خبر: ۳۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸ 06 May 2015
به گزارش تابناک یزد،در طول یکسال و نیم گذشته دانشگاه یزد بارها در برنامه‌های خود کار تجلیل از برخی از شخصیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است و چند مورد را به انجام رسانده است.

 صرف نظر از نیات مسئولین دانشگاه فی المجموع باید گفت این کار پسندیده است. اما جای نقد این نکته نیز باقی است چرا در تجلیل به مولفه همکاری شخصیت های ملی که در ارتقا دانشگاه یزد فراوان تأثیر گذار بوده‌اند پرداخته نمی‌شود.

اخیرا قرار است از استاد ادبیات عرب آقای دکتر آذرنوش تجلیل شود که می‌تواند کار خوبی باشد. پیشنهاد می‌شود رییس محترم دانشگاه که بارها به دنبال قرارگرفتن در زمره 10 دانشگاه برتر هستند همزمان از دکتر آذرشب که از یک طرف در جهت رشد و بالندگی دانشگاه یزد زحمات زیادی متقبل شده‌اند و خود سردبیر تنها مجله عربی دانشگاه یزد می‌باشند و در برهه‌ای برای تکمیل کادر گروه ادبیات عرب دانشگاه از موسسه بابطین 15 بورس تحصیلی گرفتند و همچنان در برنامه‌های مختلف گروه ادبیات عرب دانشگاه یزد را یاری می‌کنند و از طرف دیگر وی مترجم عربی پیام‌های رهبر معظم انقلاب هستند و در بیست و سومین دوره‌ی تجلیل از اعضای هیأت علمی نمونه کشور که با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، از وی به عنوان یکی از 14 استاد نمونه کشوری تقدیر گردید و در یک کلام سه دهه تلاش علمي ، فرهنگي و بين المللي دارند در یزد تجلیل نماید.

«محمدعلی آذرشب»، داماد حجت‌الاسلام اشکوری، بوشهری است و به روستای چاه‌کوتاه شهرستان دشتی تعلق دارد، اما به دلیل شغل پدرش که مدام بین ایران و عراق در رفت و آمد بوده، در کربلای معلی به دنیا آمده است. در مراسم ازدواجش دو تن از مراجع ثلاثه یعنی آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی حضور داشته‌اند.

وی دوره کارشناسی خود را در رشته زبان عربی و علوم قرآنی دانشگاه اصول‌الدین بغداد گذرانده، سپس به توصیه شهید آیت‌الله صدر به موطن اصلی خویش عزیمت می‌کند و تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را پیش می‌گیرد. او حالا آنقدر در زبان عربی غور کرده است که علاوه بر مدیریت گروه عربی در دانشگاه تهران، کار خطیر ترجمه پیام‌ها و سخنان مقام معظم رهبری به زبان عربی را نیز بر عهده دارد.

آذرشب مؤلف و مترجم بیش از 58 کتاب است و فعالیت‌هایی چون سردبیری مجله «ثقافتنا» و «ثقافة التقریب» و رایزنی فرهنگی ایران در خارطوم (سودان)، دمشق (سوریه) و مشاور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را برعهده داشته است. وی چند مرکز علمی از جمله مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب و مرکز پژوهشی جهان اسلام را تأسیس کرده و یکی از اصلی‌ترین همراهان علامه عسگری در تأسیس دانشکده اصول دین در قم و تهران است.

وی در حوزه ارتباطات بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعال بوده و سردبیر نشریه «ثقافتنا» تنها نشریه‌سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که دارای درجه «علمی ـ پژوهشی» است. می‌باشد.

وی با 40 سال قلم‌فرسایی و همکاری با وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات و مجمع تقریب مذاهب اسلامی از آغاز تأسیس تاکنون، و انجام  خطابه‌های فصیح و سلیسی به عربی همه را وادار به تحسین کرده است. ایشان زمانی در سوریه و سودان رایزن فرهنگی بودند. در یک کلام  استاد آذرشب سرمایه‌ای است که در طول تاریخ شکل گرفته و ما زیاد از این نوع شخصیت‌ها نداریم، لذا باید قدر آذر شب را بدانیم، چون شخصیت ایشان یک دایرةالمعارف است و باید کشور از وجود ایشان استفاده کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار