17 هزار معلول در استان وجود دارد که 6 هزار و 548 نفر از آن ها در بجنورد ساکن هستند.
کد خبر: ۳۲۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹ 12 November 2016
17 هزار معلول در استان وجود دارد که 6 هزار و 548 نفر از آن ها در بجنورد ساکن هستند. در حال حاضر سیستم حمل و نقل درون شهری در بجنورد به گونه ای است که تردد معلولان را  در شهر بسیار سخت کرده است. نبود ناوگان عمومی حمل  و نقل درون شهری برای افراد معلول، باعث شده است تا بسیاری از این افراد در خانه ماندن را ترجیح بدهند. درحال حاضر متولیان مربوطه تدابیر چندانی برای عبور و مرور راحت معلولان جسمی و حرکتی  نیندیشیده اند این درحالی است که معلولان خواهان بهبود شرایط هستند.
نبود وسیله نقلیه مناسب
یکی از شهروندان که ناتوان جسمی و حرکتی است، با ناراحتی از نبود وسیله نقلیه مناسب برای جابه جایی  معلولان در شهر می گوید: به دلیل مشکلی که برایم پیش آمده است  قادر به راه رفتن نیستم و تاکنون به علت نامناسب بودن سیستم حمل و نقل درون شهری نتوانستم از اتوبوس و تاکسی عمومی استفاده کنم.
یکی دیگر از ساکنان شهر بجنورد می گوید: زمانی که رانندگان وسایل نقلیه به فرد دارای اختلال جسمی  و حرکتی می رسند رغبتی به توقف ندارند.«سلطانی» می افزاید: تاکنون نتوانسته ام از ناوگان حمل ونقل عمومی درون شهری استفاده کنم و امیدوارم مسئولان مربوطه چاره ای برای جابه جایی افراد  دارای مشکلات جسمی وحرکتی بیندیشند.
شرایط نامناسب
یک کارشناس ارشد عمران و راه و ترابری با اشاره به وضعیت پیاده روی شهرها، اماکن عمومی،  ادارات و حتی سیستم حمل و نقل عمومی شهرها عنوان می کند: اگر در این موارد دقت کنیم متوجه می شویم که وضعیت تردد معلولان در شهرها بسیار نامناسب است و  این امر باعث شده تا بسیاری از افراد دارای ناتوانی جسمی در خانه ماندن را ترجیح  دهند که متأسفانه این موضوع در کنار معلولیت جسمی، مشکلات روحی و روانی را هم در پی دارد.
«حسین  قاسمی نژاد» با اشاره به این که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان به طریقی دچار معلولیت جسمی هستند که همگی نیازمند برخورداری و دسترسی به اماکن عمومی جامعه از قبیل مراکز تجاری، اداری، خدماتی و حمل و نقل عمومی و خصوصی هستند، می افزاید: در حال حاضر و با توجه به پیشرفت های گوناگون،  انسان‌ها به امکاناتی  برای حمل و نقل و جابه جایی نیاز دارند. وی با اشاره به این که با نگاهی گذرا به ساختار و وضعیت فضای شهری می بینیم که همه فضاها از جمله خدمات و زیرساخت های حمل و نقل برای افراد سالم برنامه ریزی، طراحی و اجرا شده است، بیان می کند: یکی از مهم ترین وظایف مدیریت شهری آماده کردن بستر مناسب برای استفاده همه شهروندان از امکانات از جمله افراد معلول است که  متاسفانه تاکنون اقدام جامعی انجام نشده است.  وی همچنین با اشاره  به آیین نامه تصویب شده  در حمایت از معلولان در هیئت وزیران بیان می کند:  بسیاری از آیین نامه های مرتبط به این موضوع اجرا نمی شود.  به عنوان مثال براساس یکی از بندهای این آیین نامه همه شرکت ها و سازمان های حمل و نقل عمومی درون شهری موظف شدند در برنامه 5 ساله نسبت به مناسب سازی اماکن عمومی وابسته به خود اقدام کنند و همچنین شهرداری های سراسر کشور موظفند مناسب سازی معابر عمومی با اولویت معابر اصلی و نزدیک به تقاطع ها و همچنین پارک ها را در دستور کار قرار دهند، اما این مهم به طور جدی اجرایی نشده است.وی بیان می کند: با توجه به اهمیت توجه به تردد معلولان، در حال حاضر در شهرها مقدم بر هر خدمت دیگری خدمت به این گروه از جامعه است و مدیران شهری باید با توجه به اهمیت موضوع اعتبار مناسبی را پیش بینی کنند.
آمال و آرزو
 در همین ارتباط، معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری  بجنورد می گوید: به قدری مشکل مالی در سازمان اتوبوسرانی داریم که در پرداخت حقوق کارکنان این سازمان ناتوان هستیم البته در بیشتر شهرها  همین شرایط حاکم است.
«حمیدی» می افزاید: ما دوست داریم به سمت و سوی مناسب سازی ناوگان حمل و نقل درون شهری برای معلولان و افراد دارای ناتوانی جسمی حرکت کنیم، اما این ها هنوز آمال و آرزو است.وی تصریح می کند: چند سالی است که در نمایشگاه های مختلف وسایل نقلیه مناسب برای افراد دارای معلولیت را دیده ایم، اما هم اکنون  در تعمیر همین اتوبوس ها مانده ایم و پرداخت حقوق  کارکنان از زمان  شهردار قبل 4 ماه  عقب افتاده  است و نتوانسته ایم جبران کنیم.
وی اضافه می کند: اگرچه دوست داریم به این سمت و سو برویم، اما هم اکنون حداقل تقاضاهای  مردم سالم را هم در این ناوگان نمی توانیم انجام دهیم.وی بیان می کند: چنانچه بخواهیم ناوگان حمل و نقل درون شهری را برای افراد معلول مناسب سازی کنیم، باید هزینه بالایی بدهیم، اما در حال حاضر  بعید می دانم  بتوانیم اقدامی انجام دهیم.  وی اذعان  می کند: این اقدام  هزینه بر و از توان شهرداری خارج  است مگر این که از وزارت کشور برای مناسب سازی ناوگان حمل و نقل درون شهری پولی بدهند.وی ادامه می دهد: برای نوسازی 40  تا 50 دستگاه اتوبوس فعلی برای استفاده افراد سالم  به پول زیادی نیاز داریم.  
یک پیشنهاد
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی در این باره می گوید: طرح راه اندازی آژانس مخصوص معلولان در شهر را داریم و درصورت راه اندازی این آژانس، تبلیغات آن را در شهر برای جامعه هدف انجام خواهیم  داد.
دکتر «قربانی» با اشاره به این که تهیه وسایل نقلیه با امکانات ویژه و فضای مناسب برای معلولان هزینه بر است، ادامه  می دهد:  17 هزار  معلول در استان  داریم  که حدود 6 هزار و 548 معلول در مرکز  استان  ساکن هستند.
 وی با اشاره به این که راه اندازی ناوگان حمل و نقل مناسب برای معلولان و جامعه هدف همکاری سه گانه  بین بهزیستی، شهرداری و استانداری را می طلبد، اضافه  می کند: وظیفه شهرداری است که این ناوگان را طوری مناسب سازی کند که معلولان راحت بتوانند از  ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.در این رابطه و برای دریافت اطلاعات بیشتر چندین بار با مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد تماس گرفتیم که موفق به مصاحبه با وی نشدیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار