حادثه مهاباد از نگاه تابناک آذربایجان غربی
ماموستا قادر سهرابی امام جمعه مهاباد،با اظهار تاسف از واقعه پیش آمده در هتل تارای مهاباد اظهار کرد: شهر مهاباد مدتی بود در ریل امنیت، آسایش ، رفاه و توسعه قرار گرفته که متاسفانه واقعه پیش آمده در روز گذشته در هتل تارا باعث شد نام مهاباد به شیوه ای نادرست و دور از شان این شهر بزرگ با مردمانی محترم و با استعداد برده شود.
کد خبر: ۳۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱ 09 May 2015

ماموستا قادر سهرابی امام جمعه مهاباد،با اظهار تاسف از واقعه پیش آمده در هتل تارای مهاباد اظهار کرد: شهر مهاباد مدتی بود در ریل امنیت، آسایش ، رفاه و توسعه قرار گرفته که متاسفانه واقعه پیش آمده در روز گذشته در هتل تارا باعث شد نام مهاباد به شیوه ای نادرست و دور از شان این شهر بزرگ با مردمانی محترم و با استعداد برده شود.

به گزارش اختصاصی تابناک آذربایجان غربی،روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه در مهاباد خبری ناگوار پیچید.خبری که تاسف همگان را برانگیخت.فریناز دختر جوان از طبقه چهارم هتل تارا در این شهر سقوط کرده و جان باخته است.

این خبر تاسف بار هرچند در نگاه اول ،همانند سایر حوادثی است که در سایر نقاط دنیا وکشور رخ میدهد و باعث تاسف شنوندگان میشود ،اما در شهری همانند مهاباد با جمعیتی کردنشین ،مردمانی بسیار با فرهنگ و با روحیه ایی بسیار لطیف و با بصیرت ،بشکلی متفاوت منعکس شد.پس از رخ دادن حادثه،خبر بسرعت بین مردم با شاخه و برگهایی زاید و اضافی و یک کلاغ چهل کلاغها پیچید.

اما همین خبر بدلایل مختلف بسرعت خوراک خبری خبرگزاریهای خارجی معاند قرار گرفته و بعنوان خبر اول با اهداف خصمانه روی آنتن رفت.یکی از حواشی مهم خبر این که همین شبکه های به اصطلاح خبری ،قبل از هرچیزی به این حادثه شکل امنیتی و حکومتی دادند و انگشت اتهام را بطرف نیرویهای امنیتی و انتظامی نشانه رفتند.

بدنبال غبار آلود شدن جو رسانه ایی ،آنان برای تکمیل حلقه شایعه و ایجاد ناامنی ،سراغ شبکه های اجتماعی رفته و با طراحی صحنه های جعلی و خبرهای کذب ، باعث تهیج عواطف و احساسات مردم شهر بویژه جوانان شدند.در این جا آنچه مهم به نظر میرسد اینکه موج سواری رسانه های مخالف با اتحاد و پیشرفت در ایران یکپارچه،مسبوق به سابقه میباشد و جالب تر اینکه ایجاد تشویش اذهان عمومی بویژه در خصوص حوادثی که به نوعی به مردم شریف کرد مربوط میشود رخ میدهد.

12 اسفند ماه سال 92 نیز مرگ دختری کرد در خوابگاه بنت الهدای ارومیه ،باعث سوء استفاده این رسانه ها شده بود و موجی از شایعات امنیتی براه انداخته بودند.

با کنار هم گذاشتن چنین حوادثی میتوان به این نتیجه رسید که گروهها و افرادی در خارج و حتی داخل کشور ،مخالف با همزیستی بسیار صمیمانه اقوام مختلف در قاب ایران اسلامی هستند.همچنین این افراد از امنیت موجود در کشور و پیشرفتهای اقوام مختلف برای سربلندی کشور هراسان میباشند.لذا از هر روزنه ایی که بتوانند در صدد برهم زدن جو آرام جامعه بوده و سعی در امنیتی کردن موضوعات دارند.در این بین قربانیان اصلی این سیاستها نیز جوانان میباشند.

با نگاهی کوتاه به شهر مهاباد میتوان دریافت که چرا حادثه غم انگیز هتل تارا تبدیل به یک آشوب و ناامنی میشود.

شهر مهاباد ،شهری کردنشین با حدود 170هزارنفر جمعیت . مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز و اهل تلاش که آداب و رسوم و فرهنگ غنی و اصیلی دارد. بر اساس نتایج آمارگیری سال ۱۳۸۵ شهر مهاباد چهارمین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی و پنجمین شهر بزرگ کردنشین ایران محسوب می‌شود.منطقه مهاباد، صحنه درگیریهای مکرر سیاسی در دوران مدرن بود، به طوری که پس از جمهوری کردستان این شهر مرکز ناسیونالیسم کرد قرار گرفت و در دوران انقلاب ۱۳۵۷ ایران به مدت کوتاهی تحت کنترل کردها بوده‌است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اتمام جنگ تحمیلی ،به موازات سایر شهرهای استان ،شهر مهاباد در کانون توجه مسئولین استانی و کشوری قرار گرفت،بطوریکه اکنون شهر مهاباد بعنوان یکی از شهرهای صنعتی،کشاورزی،گردشگری و به لحاظ ذخایر معدنی در سطح کشور مطرح است.

اجرای پروژه پتروشیمی با 96 درصد پیشرفت،وجود کارگاهای صنعتی فعال و نیمه فعال،دارای معادن معدنی و سنگی،دارای پتانسیل بالقوه کشاورزی،وجود مراکز علمی دانشگاهی و برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه چهره این شهر را دگرگون کرده است.

حال در چنین شرایطی به راحتی میتوان به نیات برخی از کسانیکه از یک حادثه اجتماعی ،بدنبال بهره برداری سیاسی و امنیتی هستند پی برد.

بطوریکه معاون سیاسی و امنیتی استانداری بدنبال بروز ناامنی ایجاد شده که منجر به آتش کشیده شدن هتل تارا گردید و چند نفری نیز مصدوم شدند ،طی سخنانی به روشنی پرده از نیات گروههایی که با استفاده از احساسات پاک مردم بویژه جوانان سعی در جلوگیری از پیشرفت این شهر دارند ،برداشت.

وی در این ارتباط خطاب به جوانانی که با دل سپردن به شایعات و عدم تحمل تا حصول نتیجه ،موجب ایجاد تنش در شهر مهاباد شده اند ،گفت:متاسفانه جایگاهی که مهاباد در چند سال گذشته برای سرمایه گذاری ایجاد کرده بود با این حرکت احساسی زیر سئوال برده شد.

رادفر در ادامه گفت : این اتفاقات به ضرر شهر مهاباد تمام شد چرا که این شهر مستعد سرمایه گذاری در بخش های مختلف است و این نوع اقدامات می تواند افراد را از سرمایه گذاری در مهاباد منصرف کند.

گفتنی است که دو شرکت سرمایه گذار از عراق و کانادا اخیرا برای سرمایه گذاری در این شهر ابراز تمایل کرده بودند.

همچنین معاون سیاسی و امنیتی استاندار اضافه کرد: در نوروز امسال بیش از 100 هزار نفر گردشگر وارد مهاباد شده بودند که این امر نشان از پتانسیل گردشگرپذیری این شهر دارد ولی این اتفاقات می تواند زمینه کاهش گردشگران را فراهم کند.

وی اظهار کرد: افراد و گروههایی که به دنبال ایجاد آشوب در مهاباد هستند، دلشان به حال این شهر و مردم آن نمی سوزد و تنها به این فکر می کنند که مطامع و خواسته های خود را دنبال کنند.

شهر مهاباد مدتهاست که با آرامش در بستر پیشرفت قرار گرفته است و به آرامش و ثبات برای ادامه راه پیشرفت و توسعه نیاز دارد.

در ارتباط با حادثه مذکور، امام جمعه مهاباد نیز گفت:مطمئنیم اتفاقات کوچک و بی اهمیتی مانند آنچه دیروز رخ داد باعث از بین رفتن اعتماد نشده و مردم و مسئولین همچنان همدل و همزبان در راه ترقی و آسایش هم دیگر گام برمیدرند.

ماموستا قادر سهرابی با اظهار تاسف از واقعه پیش آمده در هتل تارای مهاباد اظهار کرد: شهر مهاباد مدتی بود در ریل امنیت، آسایش ، رفاه و توسعه قرار گرفته و همواره از حرف و حدیث ماهواره ها، سایت ها، فیسبوک و حرف دشمنان به دور مانده بوده که متاسفانه واقعه پیش آمده در روز گذشته در هتل تارا باعث شد نام مهاباد به شیوه ای نادرست و دور از شان این شهر بزرگ با مردمانی محترم و با استعداد برده شود.

امام جمعه مهاباد با بیان اینکه اتفاقات روی داده در مهاباد رویدادی بسیار کوچک و دارای ابعادی خصوصی است که به غلط توسط رسانه های استکباری بزرگ نمایی شده گفت: نه بنده و نه هیچ کس دیگر منکر اتفاقات دیروز نیستیم که در هتل تارای مهاباد روی داده اما قضیه به آن اندازه و به آن شیوه که سایت ها و دستگاه های استکباری آن را به غلط تعبیر و بزرگ کرده اند، نبوده و نیست.

وی افزود: هم اکنون دستگاه های قضایی و مسئولین مهاباد به صورت گسترده پی گیر روشن شدن قضیه هستند.

ماموستا سهرابی با بیان اینکه نا امنی و بی ثباتی به هیچ عنوان به نفع مردم مهاباد نیست اظهار کرد: مدتیست که سرمایه گذاران کردستان عراق به دلیل نامانی که در این کشور ایجاد شده قصد داشتند با سرمایه گذاری چند صد میلیارد تومانی اقتصاد مهاباد را به رونق بیندازند و در این راستا مسئولین دولت نیز با اعتمادی که به مردم مهاباد پیدا کرده بودند تلاش میکردند طی جلسات و همفکری های گسترده راهکاری های توسعه و ترقی مهاباد را مورد توجه قرار دهند که امیدواریم اتفاقات دیروز و حوادث هتل تارا باعث از بین رفتن این فرصت های پیشرفت و توسعه نشود چرا که در ناامنی و بی ثباتی بیش از همه مردم متضرر خواهند شد.

وی با انتقاد از فریبکاری رسانه های استکباری و معاند گفت: هر چند رسانه های استکباری با دروغگویی و فریب کاری حادثه هتل تارای مهاباد را به غلط تفسیر کرده و تلاش کردند به آن رنگ و بوی سیاسی بدهند اما عملکرد معقول مردم و مسئولین در این مسئله اجازه نخواهد داد بدخواهان آسایش و رفاه و امنیت این مردم را با نقشه های شوم خود به هم بزنند.

لذا به نظر میرسد که تبدیل یک حادثه تلخ اجتماعی به یک موضوع امنیتی و متشنج کردن اوضاع آرام یک شهر ،رسیدن به اهدافی از سوی کسان یا گروههایی دارد که عبارت است از:

1- گروههایی بدنبال ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی میباشند چرا که سود و منفعت خود را در تفرقه میبینند.

2- جلوگیری از رشد و پویایی قومی خاص برای رسیدن به مقاصد سلطه طلبانه خود

3- جلوگیری از پیشرفت و توسعه ،با ایجاد فضای ناامنی

4- گروههایی با موج سواری بر روی حوادث ،سعی در خودی نشان دادن و ابراز وجود کردن میباشند.

5- جلوگیری از جذب سرمایه و سرمایه گذار در کشور و منطقه

6- اجرای طرحهای استکبار جهانی در منطقه

7- تخریب چهره نیروهای امنیتی و انتظامی

لذا اینجا باید از نقش بصیرت و آگاهی سخن گفت و یادآور شد که با تحمل و سپردن موضوع به کارشناسان و اهل فن ،میتوان به راحتی موضوع را حل نمود و به نتیجه مناسب رسید و نباید ابزاری برای بدخواهان ملت ایران به ویژه اکراد منطقه شد.

گفتنی است که فریناز دختر جوان که کارمند هتل تارا ی مهاباد بود روز 13 اردی بهشت از طبقه چهارم این هتل سقوط کرده و جان باخت.طبق گفته معاون امنیتی و سیاسی استانداری،متهم احتمالی مدتی قبل در هتل کویستان مهاباد مشغول به کار بوده و این هتل را در ارتقاء سطح استانداردهایش کمک کرده است و هتل تارا نیز به همین منظور متهم را به کار گرفته است و وی در این هتل مستقر شده است.وی که در بازداشت به سر می برد با نام مخفف «س.م.ه» کارمند شرکت تلاشگران اندیشه در تهران است.

روز حادثه بین مرحومه و این فرد قرار ملاقاتی وجود داشته است.این قرار ملاقات جهت ازدواج و ادامه آشنایی بوده است.اما با حضور خانواده دختر جوان در هتل،مرحومه برای فرار از این موضوع و پنهان داشتن موضوع ملاقات ،قصد منتقل شدن از اتاقی به اتاق دیگر از طریق بالکن داشته که متاسفانه از آنجا سقوط میکند .

بدنبال انتشار این خبر و شایعه سازی رسانه ها ،حدود 150 تا 200 نفر جوان بین 15 تا 22 ساله در مقابل هتل تجمع میکنند و علیرغم تذکرات نیروی انتظامی دست به آتش زدن هتل کرده و اقدام به پرتاپ سنگ به طرف نیروی انتظامی می کنند.در این حادثه 25 نفر بطور سطحی مجروح میشوند.طبق گفته معاون امنیتی و سیاسی استاندار ،نیروی انتظامی در کمال خویشتن داری از هرگونه تیر اندازی و انجام عمل خشونت آمیز پرهیز میکند.خانواده بانوی جوان نیز ضمن مبرا دانستن خود از وقایع پیش آمده بر پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی تاکید دارند.


شعلهای آتشی که یک شهر را سوزاند
شعلهای آتشی که یک شهر را سوزاند
شعلهای آتشی که یک شهر را سوزاند
شعلهای آتشی که یک شهر را سوزاند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار