رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی:
رییس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران با بیان اینکه تعرفه های خدمات آزمایشگاهی بسیار غیرکارشناسی تعیین شده است،گفت: این تعرفه ها نه تنها افزایش نیافته بلکه ضریب کلی آزمایش ها (K) از 20 هزار تومان به 17 هزار تومان کاهش یافته است.
کد خبر: ۳۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰ 09 May 2015
به گزارش تابناک یزد  دکتر سیدحسین فاطمی روز شنبه در نشست خبری انجمن های علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: در گذشته به دلیل نبود تعرفه های کارشناسی و تعیین سنتی تعرفه های خدمات پزشکی، مقوله زیرمیزی جریان داشت اما از اول آبان ماه سال 93 که طرح تحول سلامت در ایران آغاز شد، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف و با رضایتمندی بیماران همراه شد.

وی افزود: همچنین بسیاری از پزشکان رشته مختلف به ویژه پس از ویرایش دوم کتاب ارزش نسبی خدمات از تعرفه های تعیین شده رضایت داشتند اما در این میان تعرفه های تعیین شده برای آزمایشگاه ها بسیار غیرکارشناسی بود.

فاطمی ادامه داد: تعرفه های جدید خدمات آزمایشگاهی قرار بود از اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی شود اما هنوز هیچ ابلاغ رسمی برای اجرایی شدن این تعرفه ها اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه برای پیگیری موضوع، مکاتباتی با مسوولان مربوطه انجام شده است، افزود: آزمایشگاه ها از سال 90 تاکنون با افزایش شدید هزینه های لوازم آزمایشگاهی روبه رو بودند به گونه ای که قیمت کیت ها و لوازم آزمایشگاهی به طور متوسط حدود 30 درصد و در مواردی 50 درصد افزایش داشته است.

فاطمی ادامه داد: همچنین دستمزد دست اندرکاران آزمایشگاه ها در سال جدید 25 درصد افزایش یافته و پرداخت شده است و به این ترتیب بیش از 85 درصد درآمد آزمایشگاه ها، هزینه می شود.

وی گفت: افزایش نرخ ارز و تورم در تعیین تعرفه های خدمات آزمایشگاهی لحاظ نشده است و دولت بر اساس سرانه درمان آن را تعیین کرده است و از منابع دیگر به این حوزه کمک می کند اما سرانه درمان باید یک رقم ثابت باشد تا بتوان بر اساس آن درآمد و هزینه ها را تنظیم کرد.

فاطمی ادامه داد: دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملکرد بسیار خوبی دارد و تلاش زیادی برای رفع مشکلات انجام می دهد اما کاهش تعرفه های خدمات آزمایشگاهی نشان دهنده آن است که شاید زیرمجموعه های وی خوب عمل نکنند چراکه تعرفه های اعلام شده بسیار غیرکارشناسی است.

دکتر حسن هاشمی مدنی عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز در این نشست گفت:در بین رشته های پزشکی، تنها بخش آزمایشگاهی است که ارزش خدمات نسبی آن کاهش یافته است.

وی افزود: در حالی که دولت نرخ تورم را 15 درصد اعلام کرده، قیمت ملزومات آزمایشگاه بین 30 تا 50 درصد افزایش داشته و دستمزد نیروی انسانی در آزمایشگاه ها نیز 25 درصد افزایش یافته است، چطور آزمایشگاه ها می توانند با این افزایش هزینه ها و کاهش تعرفه ها سرپا بمانند.

هاشمی ادامه داد: به رغم اینکه نرخ ارز افزایش یافته است، اما تاکنون هیچ گونه کمک ارزی به آزمایشگاه ها نشده است.

در ادامه دکتر مسعود گرشاسبی رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران اظهار کرد: با اینکه تعرفه تعیین شده برای آزمایشگاه ها در سال گذشته غیرکارشناسی بود، با این حال انجمن ها آن را پذیرفتند اما هنوز این تعرفه ها ابلاغ نشده و شنیده ها حاکی از آن است که به میزان سه هزار تومان کاهش داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه ضریب کلی آزمایش ها (K)کاهش یافته، ضرایب حدود 200 آزمایش نیز کاهش داشته است و به این طریق بسیاری از آزمایشگاه ها دیگر قادر به ارایه خدمات در حوزه آزمایش های ژنتیک نخواهند بود.

گرشاسبی به آزمایش آمنیوسنتز اشاره کرد و گفت: اگر آزمایشگاه های تشخیص ژنتیکی فقط یک هفته این آزمایش را که برای پیشگیری از تولد نوزادان با سندرم دان و مشکلات ژنتیکی است، انجام ندهند، فاجعه به بار می آید.

وی توضیح داد: هزینه انجام این آزمایش با تعرفه تعیین شده یک میلیون تومان است و اگر با k 17 هزار تومانی انجام شود 750 هزار تومان می شود و مابقی این هزینه را باید آزمایشگاه ها بپردازند که از توان آنها خارج اشت.

** احتمال تعطیلی سه آزمایشگاه دولتی تشخیص ژنتیکی به دلیل کاهش ضریب K

دکتر علی آهنی عضو هیات مدیریه انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران گفت: به جای اینکه k را از 15 درصد طبق آمار رسمی افزایش دهند، کاهش داده اند و ضرایب آزمایش های ژنتیکی نیز به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: آزمایش DNA که برای تعیین توالی بیماری های ژنتیکی انجام می شود یکی از پرکاربردترین آزمایش های آزمایشگاه های تشخیص ژنتیکی است در صورتی که میزان K از 20 هزار تومان به 17 هزار تومان کاهش یابد، عواقب زیادی گریبانگر مردم و آزمایشگاه ها می شود.

آهنی گفت: تعداد معدودی آزمایشگاه دولتی وجود دارد که توان جوابگویی به حجم بالای تقاضاهای آزمایش های ژنتیکی را ندارند و عمده افرادی که به این آزمایشگاه ها مراجعه می کنند نیز از اقشار کم درآمد جامعه هستند؛ در صورتی که ضریب انجام این آزمایش ها کاهش یابد، آزمایشگاه هایی که با زحمت این آزمایش ها را انجام می دادند، قادر به ادامه کار نخواهند بود و مردم نیز توان پرداخت هزینه های سنگین این آزمایش ها در بخش دولتی را نخواهند داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی جامعه با تولد تعداد زیادی از نوزادان با بیماری سندرم دان مواجه خواهد شد.

آهنی با یادآوری موضوع تحریم ها گفت: تحریم ها ظلمی است که به جامعه آزمایشگاهی و تمام مردم شده است؛ اگر قیمت یک وسیله آزمایشگاهی سه هزار تومان باشد به خاطر وجود دلالان و واسطه ها ما مجبوریم که آن را به قیمت بین هشت تا 10 هزار تومان خریداری کنیم.

وی افزود: خدمات آزمایشگاهی ایران همتراز با سایر کشورها ارایه می شود اما هم تعرفه های آزمایشگاهی از سایر کشورها پایین تر است و هم لوازم آزمایشگاهی را مجبوریم به چند برابر قیمت خریداری کنیم؛ این مسایل سبب لطمه به حیات آزمایشگاه ها شده و بسیاری از آنها را با احتمال تعطیلی مواجه کرده است.

آهنی با بیان اینکه تنها سه آزمایشگاه دولتی در تهران آزمایش های ژنتیک را انجام می دهند، افزود: این آزمایشگاه ها به صورت پیمانکاری به بخش خصوصی واگذار شده است و موظفند با تعرفه های دولتی خدمات ارایه دهند.

وی گفت: اگر تعرفه ها به همین صورت باقی بماند بخش خصوصی دیگر قادر به انجام آزمایش های ژنتیک نخواهد بود و حیات آزمایشگاه های دولتی نیز به خطر می افتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار