کد خبر: ۳۲۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶ 14 November 2016

به گزارش تابناک یزد،رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد با اشاره به اشتغال به تحصیل 12 هزار دانشجوی این مرکز در 9 دانشکده و آموزشکده‌ سطح استان، اظهار کرد: تقریباً 100 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند و به عبارتی واژه‌ای با عنوان فارغ‌التحصیل بیکار در این دانشگاه نداریم.

  "سید حیدر میرفخرالدینی"در جمع اهالی رسانه با اشاره به ارتقای دانشکده‌های فنی استان یزد به دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان به عنوان اولین دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان‌های کشور، اظهار کرد: این مرکز در سال 1352 به عنوان اولین مرکز دانشگاهی استان یزد تحت عنوان انستیتو با فلسفه‌ی تربیت نیروی ماهر و تکنسین در محل دانشکده فنی شهید صدوقی کنونی راه‌اندازی شد و با توسعه در سال‌های پس از انقلاب، هم‌اکنون با توجه به افزایش یک‌هزار دانشجو نسبت به سال گذشته، دارای بیش از 12 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل است.

وی با بیان این که در حال حاضر در سطح کشور 170 مرکز فنی و حرفه‌ای با قریب 200 هزار دانشجو در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد دارای 9 دانشکده و آموزشکده شهرهای یزد، میبد، اردکان، ابرکوه، خاتم و تفت است که هفت مرکز به اموزش پسران و دو مرکز نیز به آموزش دختران می‌پردازد.

وی با اعلام این که دانشگاه در بحث ارتقای کمی در نظر دارد که مرکز جدید را در شهرستان مهریز راه‌اندازی کند، تاکید کرد: در مباحث توسعه‌ای به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد و براساس ظرفیت‌های موجود دانشگاه اقدام به توسعه کمی و جذب دانشجو خواهیم کرد.

میرفخرالدینی با بیان این که هم‌اکنون 102 رشته‌ که اکثر آنها فنی و مهندسی و تعدادی نیز حرفه‌ای است در این دانشگاه تدریس می‌شود، افزود: این دانشگاه تا مقطع کارشناسی آموزش می‌دهد و در حال حاضر نیز تصمیمی برای ارتقای مقاطع تحصیلی ندارد.

وی از کسب مجوز پذیرش دانشجو در 9 رشته‌ی جدید توسط دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه در این رشته‌ها از ترم بهمن پذیرش دانشجو خواهد داشت و در نیمسال دوم یک‌هزار و 300 دانشجو به جمعیت دانشجویی دانشگاه اضافه خواهد شد.

به گفته‌ی‌ میرفخرالدینی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه نسل سومی یا به عبارتی یک دانشگاه تقاضا محور است به نحوی که رشته‌های تحصیلی این دانشگاه براساس تقاضای شغلی جامعه تعیین می‌شود و به همین دلیل نیز 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در کشور جذب بازار کار می‌شوند و این در حالی است که در استان یزد تقریباً 100 درصد فارغ‌التحصیلان به بازار کار وارد می‌شوند و واژه‌ای به عنوان فارغ‌التحصیل بیکار نداریم.

وی یکی از ایرادات خاص این دانشگاه در استان یزد را ناشناخته ماندن آن در بین یزدی‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 60 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیربومی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: با این وجود تمامی دانشجویان دانشگاه از امکاناتی مانند خوابگاه که داخل صحن دانشگاه بهره‌مند می‌شوند و دیگر خدمات دانشجویان تحت پوشش وزارت علوم برخوردار هستند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با بیان این که این دانشگاه محدودیت‌های دیگر دانشگاه‌ها در جذب هیئت علمی را ندارد، تصریح کرد: دانشگاه حتی از مقطع کارشناسی ارشد با حداقل سه سال سابقه‌ی کار نیز هیئت علمی جذب می‌کند و اخیراً نیز 17 عضو هیئت علمی به کادر آموزشی دانشگاه اضافه شده است.

به گفته‌ی وی، این دانشگاه هم‌اکنون دارای 100 عضو هیئت علمی و مدرس است و علاوه بر این تعداد نیز بالغ بر 2000 مدرس حق التدریسی نیز با دانشگاه همکاری دارند.

میرفخرالدینی به برخی افتخارات دانشگاه از جمله کسب مقام سومی تیم دانشگاه در مسابقات جهانی بتن در امریکا و همچنین کسب عناوین اول و دوم مسابقات کشوری قیر و آسفالت اشاره کرد و گفت: اخیراً دانشگاه در تصمیم‌گیری‌های استانی نیز دخیل شده به نحوی که به عنوان متولی معرفی پژوهشگران برتر استان در سالجاری برای آیین تجلیل در هفته‌ی پژوهش نیز انتخاب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دانشگاه در مقوله‌ آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است،‌ اضافه کرد: البته با توجه به سرعت رشد دانش، تجهیز و به روزرسانی امکانات آزمایشگاهی در اولویت اول کار دانشگاه قرار دارد که در همین راستا اخیراً علاوه بر جذب تعدای خیر در این رابطه، مداری تامین اعتبار نیز صورت گرفته است ولی در عین حال امیدواریم مسئولان استان از محل ردیف‌های استانی دانشگاه نیز به ما کمک کنند.

این مسئول در بحث تغییر ساختارهای دانشکده‌ها با تجمیع و ارتقا به دانشگاه نیز اظهار کرد: به هیچ عنوان اجازه تضعیف دانشکده‌ها را نخواهیم داد و همانند دانشگاه که دارای رییس و معاونت‌های مختلف است، با نظر مساعد ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، دانشکده‌های تحت پوشش دانشگاه نیز دارای روسای و معاونت‌های مستقل فعالیت خواهند کرد.

میرفخرالدینی در بخش پایانی سخنانش یکی دیگر از مشکلات دانشگاه را با توجه به موقوفه بودن زمین‌های دانشگاه و افزایش تعرفه اجاره بهای موقوفات، پرداخت این هزینه‌ها ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان استان بعد اموزشی بودن این مرکز در تعیین تعرفه‌های اجاره موقوفات لحاظ شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار