مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: 4 هزار و 205 رقبه عرصه و اعیان وقف در مازندران آماده سرمایه‌گذاری است که تاکنون از آنها به‌درستی بهره‌گیری نشد.
کد خبر: ۳۳۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸ 21 November 2016
 فارس: حجت‌الاسلام ستار علیزاده عصر امروز در جلسه نشست تخصصی وقف و مدیریت اقتصاد در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران، اظهار کرد: وقف بسترساز ظرفیت‌های مردمی و اجتماعی در جامعه است که هرچه بیشتر گسترش پیدا کند، منفعت و اثرات مثبت آن بیشتر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه حوزه وقف حوزه‌ای بسیار گسترده است که می‌توان از ظرفیت‌های موجود آن بهره‌گیری کرد، افزود: همه فعالیت‌های کسب و کار، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... در حوزه وقف ساری و جاری است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه در نظام اقتصادی به جایگاه وقف کمتر پرداخته شده است و مسؤولان و مردم باید نسبت به این مسأله توجه کنند، تصریح کرد: 4 هزار و 205 رقبه عرصه و اعیان وقف در مازندران آماده سرمایه‌گذاری است که تاکنون از آنها به‌درستی بهره‌گیری نشد.
 
*وجود 603 رقبه مستعد سرمایه‌گذاری در مازندران
 
علیزاده با بیان اینکه 630 رقبه مسکونی در مازندران مستعد سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: اوقاف در حوزه کشاورزی، مسکونی، تجاری، مرتع و معدن موقوفاتی دارد که در این زمینه‌ها می‌تواند از ظرفیت سرمایه‌گذاران استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه اوقاف از سرمایه‌گذاری در موقوفات استان استقبال می‌کند، گفت: افزایش بهره‌وری موقوفات موجب افزایش اجرای نیت واقف می‌شود.
 
*ارتقاء بهره‌وری موقوفات مورد توجه اوقاف باشد
 
رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم در این جلسه با بیان اینکه نیت واقف یک مسأله حقوقی و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ارتقاء بهره‌وری موقوفات با توجه به ظرفیت‌های موجود باید مورد توجه اوقاف مازندران قرار گیرد تا شاهد اجرای بهتر نیت واقفان خیراندیش باشیم.
 
محمد زمان رستمی شفاف‌سازی اوقاف در اجرای نیت و هزینه‌کردها را کاری ارزشمندی دانست و اظهار کرد: شفاف‌سازی عملکردها و ارائه گزارش اجرای نیت واقف به مردم موجب اعتمادسازی و ترویج فرهنگ وقف می‌شود که امر باید ادامه پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه سفارش اسلام به ارتقاء بهره‌وری است و باید از داشته‌های موجود بهترین بهره را برد، افزود: در مرحله اول باید از سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه برای افزایش بهره‌وری موقوفات از راه تعامل و مشارکت استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.
 
رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم با بیان اینکه وقف اگر به جایگاه اصلی خود برسد به پیشرفت جامعه کمک می‌کند، عنوان کرد: ظرفیت‌های بزرگی در وقف جود دارد که جامعه باید بیشتر به آن توجه کند.
 
*ظرفیت در اوقاف یک سرمایه اجتماعی است
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت اوقاف یک سرمایه اجتماعی است، گفت: همه در راستای احیا و افزایش بهره‌وری موقوفات مسؤولیت دارند و باید در این راستا قدم‌های ارزشمندی برداشته شود.
 
محمد محمدپورعمران با اشاره به افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در زمین‌ها و املاک مستعد سرمایه‌گذاری کشور، اظهار کرد: یک الگوی نسبتا موفقی در کشور وجود دارد که آستان قدس رضوی به بحث سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری پرداخته و در این راستا اوقاف نیز می‌تواند الگوبرداری کند.
 
وی با بیان اینکه اوقاف در بحث سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی باید با راه تعامل و مشارکتی ورود پیدا کند تا واقف و سرمایه‌گذار متضرر نشوند و سود آنها دو طرفه باشد، افزود: دقت شود در مواردی که سرمایه‌گذاری اشباع شده، سرمایه‌گذاری نشود و در واقع باید در مکان‌ها و مواردی سرمایه‌گذاری شود که دارای ارزش باشد.
 
*عمران و آبادانی موقوفات کمتر از وقف نیست
 
رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه اوقاف را امانتدار و متولی اصلی موقوفات دانست و گفت: باید از موقوفات بهره‌گیری بیشتری شود تا شاهد اجرای امینانه بیشتری از سوی اوقاف باشیم.
 
عبدالله مهاجر با بیان اینکه بیشتر افراد جامعه به اوقاف با نگاه امور خیریه و کمک کننده توجه می‌کنند اما اوقاف می‌تواند در کنار امور خیریه به مسائل سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند، اظهار کرد: از موقوفات باید درآمد بیشتری کسب شود تا واقف ثواب بیشتری نسیب واقف خیراندیش و جامعه شود.
 
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذران در جاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای آنها در طی فعالیت مشکلی ایجاد نشود، افزود: اوقاف باید این اطمینان را به سرمایه‌گذران موقوفات دهد تا در طی اجرای فعالیت برای آنها مشکلی ایجاد نشود.
 
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اوقاف می‌تواند در بخش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری و از داشته‌های خود بهترین استفاده را کند، گفت: عمران و آبادانی موقوفات کمتر از وقف نیست و اتاق بازرگانی به‌عنوان بخش خصوصی از تمامی ظرفیت‌ها برای افزایش بهره‌وری موقوفات استفاده می‌کند و کمک‌کار اوقاف می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار