کد خبر: ۳۳۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 22 November 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون امور زیربنایی و حمل‌و‌نقل شهری شهرداری یزد از آغاز پیاده‌راه‌سازی خیابان قیام خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت این مسیر برای تردد شهروندان، عملیات عمرانی تا دهه فجر به پایان می‌رسد و خیابان آماده بهره‌برداری خواهد شد.

تجربه شهرداری یزد در پیاده‌راه‌سازی خیابان مسجد جامع با اجرای دو لاین کم عرض برای تردد خودروها و دوپیاده رو عریض در دو سمت خیابان برای تردد عابران پیاده بسیار موفقیت‌آمیز بود. طرح پیاده‌روسازی با تقدم حق عابران‌پیاده در این خیابان اجرا و با استقبال شهروندان یزدی و بسیاری از گردشگران روبه‌رو شد.

شهرداری یزد با توجه به بافت شهری در این منطقه و همچنین استقبال گردشگران به حضور در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، تصمیم گرفت این طرح را برای خیابان قیام نیز اجرا کند. البته این خیابان در اجرای طرح از حسینیه تا حسینیه که قرار است با مرمت تکیه‌های شاه طهماسب و امیرچخماق اجرا شود، نیز قرار داشت از این رو طرح پیاده‌راه سازی خیابان قیام بعد از ایام اربعین کلید خواهد خورد.

تکمیل طرح از حسینیه تا حسینیه

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد از آغاز اجرای عملیات عمرانی پیاده‌راه سازی خیابان قیام خبر داد و افزود: قطعا اجرای طرح با محدودیت‌های ترافیکی همراه خواهد شد اما تلاش می‌شود که عملیات عمرانی تا بهمن ماه به پایان برسد و از آن بهره‌برداری شود.

«محمدرضا شفیعی» با تاکید بر این‌که اجرای این طرح قطعاً یكی از اقدامات منحصر به ‌فرد شهرداری خواهد بود كه آینده بافت تاریخی را با توجه قرار گرفتن در آستانه ثبت جهانی، متحول خواهد كرد، افزود: عملیات پیاده‌راه سازی این خیابان طبق طرح مصوب شهرداری اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح سنگفرش خیابان قیام شامل ایجاد دو لاین رفت و برگشت کم عرض با یک پیاده‌راه در بین لاین‌هاست و در دو طرف خیابان نیز پیاده‌روهای قبلی که به تازگی مرمت و بهسازی شده‌اند، باقی خواهند ماند.

این مسئول با بیان این‌که بخشی از مسیر با شروع عملیات عمرانی بعد از مراسم اربعین حسینی مسدود می‌شود گفت: در ابتدای اجرای طرح، دو‌سوم مسیر مسدود می‌شود و خیابان قیام از تقاطع بعثت به سمت میدان امیرچخماق یکطرفه خواهد شد.

شفیعی گفت: به این ترتیب بعد از پایان اجرای عملیات عمرانی این بخش، مسیر از میدان امیرچخماق به سمت بعثت یکطرفه می‌شود تا عملیات عمرانی خیابان به پایان برسد.

اجرای طرح در کمترین زمان ممکن

معاون امور زیربنایی و حمل ونقل شهری شهرداری یزد درباره ضرورت اجرای این طرح اظهار کرد: محور حسینیه تا حسینیه شهر یزد قرار است با بازسازی جداره‌های حسینیه‌های شاه طهماسب یا بعثت و امیرچخماق، احیا شود و در كنار احیای این 2 حسینیه، تبدیل خیابان قیام به پیاده‌ راه نیز در دستور كار مسئولان شهرداری یزد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خیابان قیام به ‌عنوان محور اتصال این 2 تكیه مهم شهر یزد هم قرار است با اولویت عابران پیاده‌، مانند طرح ساماندهی خیابان مسجدجامع، ساماندهی شود.  وی گفت: این بازسازی بر اساس مستندات تصویری كه از گذشته‌های دور این 2‌حسینیه مهم شهر به جای مانده آغاز شده است.

شفیعی با تاکید بر این‌که شهرداری عملیات عمرانی را در سریع‌ترین زمان ممكن اجرا خواهد كرد، افزود: عملیات بهسازی این خیابان همسو با طرح «حسینیه تا حسینیه» اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: پیاده‌راه سازی خیابان مسجد جامع بسیار مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار گرفته است و با توجه به این‌که خیابان قیام نیز در بافت تاریخی قرار دارد، پیاده‌راه سازی این خیابان هم در جلب رضایت شهروندان و گردشگران موثر خواهد بود.

مسئولان مسیر‌های جایگزین معرفی کنند

‌یکی از شهروندان از مدیران شهرداری خواست زمان دقیق آغاز اجرای طرح را به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا مردم بتوانند مسیرهای جایگزین را برای تردد انتخاب کنند چرا که خیابان قیام یکی از معابر اصلی و مهم در ترددهای شهری به ویژه در مرکز شهر است.

«صفدر دهقان» ادامه داد: مسدود کردن میدان امیرچخماق یکباره و بدون اطلاع رسانی به شهروندان اتفاق افتاد و درست نیست که مدیران بدون توجه به حقوق شهروندان، هر زمان که صلاح دیدند اجرای طرح را بدون اعلام قبلی شروع کنند.

وی تاکیدکرد: قطعا شهرداری باید مسیرهای جایگزین مناسبی را به شهروندان معرفی کند و از سوی دیگر عملیات عمرانی را نیز بدون وقفه در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا کند تا کمترین اختلال در امور شهروندان اتفاق بیفتد.

این شهروند با اشاره به طولانی شدن روند مرمت میدان امیرچخماق، افزود: تجربیاتی که در این سال‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی کسب شده باید مدیران را در اجرای طرح‌های مشابه در خیابان‌های شهر ماهر کرده باشد و طرح‌ها طوری اجرا شود که کمترین زمان مسدود شدن مسیرها را به همراه داشته باشد.

توجه به زمان بندی اجرای طرح

یکی از کسبه بازار خان با اشاره به اقدامات عمرانی که پیش از این برای پیاده‌روسازی خیابان قیام اجرا شده است، ادامه داد: شهرداری باید جلوی اسراف اعتبارات را بگیرد و صلاح نیست کف سازی‌هایی که پیش از این انجام شده تخریب و جمع آوری شود.

«رضا دهقان» ادامه داد: روند کف سازی‌های گذشته چندان رضایت بخش نبود و بسیار طولانی می‌شد و امید است که شهرداری در عملیات جدید تا حد امکان سرعت بالایی داشته باشد تا برای اجرای طرح‌های مشابه که در زندگی و کار مردم اختلال ایجاد می‌کند، همکاری بیشتری شود و مردم نیز سهم بزرگی در اجرای این طرح‌های شهرسازی داشته باشند.

وی با بیان این‌که مسیر دسترسی بازاریان به محل کسب و تخلیه بار باید در اجرای این طرح عمرانی که زمان آن کم هم نیست، لحاظ شود گفت: امیدوارم به این موضوع توجه شود تا کسبه برای کسب روزی و فعالیت اقتصادی با چالش مواجه نشوند.

   جزئیات پیاده‌راه سازی خیابان قیام

خیابان قیام مسیر دسترسی تکیه امیرچخماق و تکیه شاه طهماسب، به زودی مشمول محدودیت‌های ترافیکی می‌شود تا طرح از حسینیه تا حسینیه به سرانجام برسد. مدیران شهرداری پیش از این مرمت حسینیه‌های امیرچخماق و شاه طهماسب و پیاده‌راه سازی میدان تاریخی امیرچخماق را اجرا کرده‌اند و اکنون نوبت به خیابان قیام رسیده است که با یک لاین پیاده‌رو در وسط، دو لاین پیاده در اطراف و دو مسیر سواره با سنگ فرش، تفکیک شود. مدیران شهری قرار است طرحی مشابه خیابان مسجد جامع را در این خیابان اجرا کنند با این تفاوت که با توجه به انجام پیاده‌روسازی خیابان قیام در گذشته نه چندان دور، لاین پیاده‌رو جدیدی با عرض تقریبی 3 متر در وسط خیابان اجرا شود. به این ترتیب 3 لاین پیاده‌رو و 2 لاین سواره در مجموع با عرض 3 متر و 70 سانتی‌متر برای خیابان ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار