کد خبر: ۳۳۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳ 27 November 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به وجود 12 هزار و 541 موقوفه و 37 هزار و 725 رقبه در استان، گفت: استان یزد با وجود جایگاه پنجم به لحاظ شمار وقوفات، از نظر درآمدهای موقوفات به‌علت خشکسالی‌ها در بین استان‌های پانزدهم و شانزدهم کشور است.

حجت الاسلام «حسین زارع‌زاده» بمناسبت دهه گرامی‌داشت و ترویج وقف در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: دهه گرامی‌داشت و ترویج وقف نه تنها فرصت ارزشمندی برای بیان عملکردهای ادارات اوقاف و امور خیریه است بلکه زمانی مغتنم برای تبیین و تشریح آثار و برکات سنت حسنه وقف است که در همه ادیان الهی بوده و دین مبین اسلام نیز بر آن مهر تایید زده است.

وی در ادامه تصریح کرد: استان یزد با داشتن 12 هزار و 541 موقوفه و 37 هزار و 725 رقبه جزو پنج استان برتر کشور محسوب می‌شود که اگر این تعداد موقوفه به نسبت جمعیت محاسبه شود شاید در رده‌های نخست نیز جای گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از قدیمی‌ترین موقوفات ثبت شده در استان به موقوفات ربع رشیدی متعلق به سال 709 هجری قمری، هم‌چنین موقوفاتی نظیر جامع‌الخیرات سید رکن‌الدین و مجموعه امیرچخماق در قرن نهم هجری قمری یا موقوفه خانش بیگم دختر شاه اسماعیل صفوی در قرن دهم اشاره کرد.

زارع‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند استان یزد به‌لحاظ تعداد موقوفات از استان‌های سرآمد کشور است، اما از نظر درآمدهای موقوفات در رده‌ی استان‌های پانزدهم یا شانزدهم قرار دارد، چون بیشتر موقوفات استان مربوط به زمین‌های زارعی است که به‌دنبال خشکسالی‌های اخیر، متأثر و فاقد درآمد شده است.

به گفته‌ی وی، مردم دارالعباده یزد عشق و علاقه‌ی وافری به ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) دارند، از این‌رو قریب 45 درصد موقوفات استان مربوط به آئین‌ها و مراسم‌ حضرت ابا عبدالله(ع) است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از وجود تنها 351 موقوفه قرانی در استان خبر داد و گفت: متأسفانه در این زمینه استان یزد دچار ضعف است که امیدواریم از طریق مشاوره واقفان و همچنین اطلاع‎‎رسانی رسانه‌ها به‌عنوان بهترین یاوران ترویج سنت حسنه وقف در مورد نیازهای وقفی استان، اهتمام بیشترین خیرین در این خصوص را نیز شاهد باشیم.

این مقام مسئول از ثبت 54 مورد وقف جدید طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: بیشترین تعداد این موقوفات مربوط به شهرستان بافق با 15 مورد وقف بوده است.

زارع‌زاده یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان و ادارات اوقاف و امور خیریه را اجرای امینانه نیات واقفین برشمرد و افزود: خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه جامع اوقاف به ازای هر موقوفه یک حساب مستقل بانکی گشوده شده و درآمدهای هر موقوفه تنها در راستای نیت واقف هزینه می‌شود.

به گفته‌ی وی، در یکسال گذشته دو میلیارد و 500 میلیون تومان در راستای اجرای امینانه نیت واقفین استان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اقدامات اوقاف استان در حوزه‌های فرهنگی، از آن جمله به تأمین 20 مورد جهیزیه برای نوعروسان، اجرای طرح حافظان قران کریم و نیز استفاده از 105 مبلغ اعزامی از قم در کنار مبلغان و مبلغات بومی استان را برشمرد.

زارع‌زاده ادامه داد: در راستای بهره‌وری اقتصادی از موقوفات نیز امسال 4709 سند اجاره تنظیم شده که نسبت به سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به در حال اقدام بودن 176 پرونده حقوقی در حوزه موقوفات، گفت: خوشبختانه مگر به تعداد انگشت‌شماری موارد مربوط به موقوفه‌خواری در استان، اکثر پرونده‌های حقوقی اوقاف استان در رابطه با دادخواست افراد در رابطه با تولیت موقوفات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد هم‌چنین از صدور 941 برگ سند برای رقبات استان طی یکسال اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون 160 هکتار از موقوفات استان سنددار هستند.

زارع‌زاده با اشاره به در حال تدوین بودن طرح جامع 20 امامزاده و بقعه متبرکه‌ در استان، افزود: براساس سیاست‌گذاری‌های جدید اوقاف، هیچ طرح فنی و عمرانی مگر در صورت تهیه طرح جامع در امامزادگان و بقاع متبرکه آنجا نمی‌شود.

وی هم‌چنین به اجرای 27 هزار مترمربع طرح فنی و عمرانی در امامزادگان استان و هزینه‌کرد سه میلیارد تومان در همین رابطه طی سال گذشته، خاطرنشان کرد: تمام طرح‌های فنی و عمرانی در حال انجام امامزادگان استان دارای مهندس ناظر مقیم در محل طرح است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان به‌عنون یکی از استان‌های معین استان خوزستان در جریان اربعین حسینی(ع) خدمات قابل توجهی ارائه کرد که از آن جمله می‌توان به استقرار یک دستگاه نانوایی سیار برای خدمت‌رسانی به زائرین سید الشهدا(ع) در موکب الحسین در مرز چذابه اشاره کرد که روزانه 10 هزار قرص نان طبخ می‌کرد.

زارع‌زاده با اشاره  به توزیع روزانه آش بین 4500 نفر از زائران حسینی، هم‌چنین از توزیع 48 هزار بطری آب معدنی، تأمین کلیه داربست‌ها و پتو و پذیرایی از زائران از محل کمک‌های اداره اوقاف استان خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده استان یزد به‌صورت مستقل از دیگر استان‌های معین خوزستان، در این رابطه خدمات‌رسانی داشته باشد.

مدیرکل اوقاف استان یزد نیز به برخی از برنامه‌های دهه گرامی‌داشت و ترویج وقف اشاره و از آن جمله به برگزاری پنجمین دوره همایش وقف و رسانه، همایش وقف و حوزه‌های علمیه، همایش وقف، علم و آموزش، غبارروبی ضریح مطهر امامزاده جعفر(ع)، غبارروبی قبور شهدای هم‌جوار امامزادگان، دیدار با استاندار یزد، همایش یاوران وقف، همایش منطقه‌ای کارشناسان دادگستری در چهار منطقه استان یزد، حضور در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌ها را ذکر کرد.

در این نشست «محمدرضا بهشتی» مسئول موکب الرضا(ع) در کربلا نیز با اشاره به سابقه‌ی پنج ساله و موفقیت این موکب استان یزد در کربلای معلی در انجام تعهدات خود نظیر تأمین روزانه تا 110 هزار پرس غذا و اسکان 30 هزار زائر اربعین حسینی، از تصمیم استان یزد برای خرید زمینی به مساحت 14 هزار مترمربع  در کربلا برای استقرار این موکب با عنوان زائرسرای «یزد، حسینیه ایران» خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار