کد خبر: ۳۳۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 27 November 2016
به گزارش تابناک یزد،طول راه‌های مواصلاتی استان بسیار زیاد است تا جایی که20 گردنه برفگیر استان مشمول اجرای طرح‌ راهداری زمستانی می‌شوند و 27‌راهدارخانه نیز با پوشش جاده‌های منتهی به این گردنه‌های برفگیر، اسکان اضطراری مسافران را بر عهده دارند.
استان دارای 645 کیلومتر بزرگراه، 632 کیلومتر راه اصلی، 845 کیلومتر راه فرعی، 2079 کیلومتر راه روستایی آسفالته و 343 کیلومتر راه روستایی خاکی است که اگرچه بیشتر آنها در دشت قرار دارند اما وجود برخی از گردنه‌های برفگیر، اجرای طرح‌های راهداری زمستانی را ضروری کرده است.
اولویت اجرای طرح‌های راهداری زمستانی نیز در گردنه‌های برفگیر استان است که بیشتر آنها در تفت، مهریز و اشکذر قرار دارند.
هر چند شرایط جوی، پیش‌بینی ضعیفی از بارندگی‌های زمستانی ایجاد کرده، اما طرح راهداری زمستانی قرار است امسال نیز همچون سال‌های قبل از آذرماه آغاز شود و تا اسفندماه ادامه یابد.
اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان از آبان ماه امسال اقدامات لازم پیش از آغاز فصل سرما از جمله بازدید مسیرها، تهیه شن و نمک و بازنگری تجهیزات زمستانی را آغاز کرده و با تجهیز اکیپ‌های راهداری، محورهای استان را تحت پوشش راهداری زمستانی قرار می‌دهد.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان از اجرای طرح راهداری زمستانی با شروع زمستان خبر داد و افزود: مهم‌ترین محورهای تحت پوشش این طرح 27 محور در تمام شهرستان‌های استان است.

تجهیزات راهداری زمستانی
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان از تجهیز 60 اکیپ راهداری برای اجرای طرح راهداری زمستانی در 27 محور از مهم‌ترین محورهای زمستانی استان خبر داد و افزود: این تعداد اکیپ در 27 راهدارخانه ثابت و یک راهدارخانه سیار در محورهای مزبور مستقر می‌شوند.
«محسن صادقیان» ادامه داد: برای اجرای طرح راهداری زمستانی، 28‌دستگاه کامیون برف‌روب، 29‌دستگاه گریدر، 29‌دستگاه لودر، 8‌دستگاه بولدوزر، 28‌دستگاه کامیون برف‌روب، 18‌دستگاه کامیونت و 18‌دستگاه خودروی کمک دار همراه با 3‌دستگاه نمک‌پاش ثابت و 8 دستگاه نمک‌پاش سیار، آماده بهره‌برداری هستند.
وی اظهار کرد: 24 انبار شن و نمک در استان موجود است و لازم است 12 انبار دیگر نیز برای ذخیره نمک و نمک پاشی روی جاده‌ها ایجاد شود که البته 1500 تن نمک نیز برای مقابله با یخ زدگی جاده‌ها خریداری شده است.
صادقیان گفت: تعداد گردنه‌های تحت پوشش طرح راهداری زمستانی 20‌گردنه است و طول راه‌های تحت پوشش برفروبی نیز بیش از 4200‌کیلومتر است. وی اضافه کرد: اداره‌کل راهداری استان همچنین در جلسات مشترک با سایر دستگاه‌های امداد جاده‌ای در شهرستان‌ها، هماهنگی‌های لازم را برای انجام طرح زمستانی در دست اقدام دارد. وی مهم‌ترین گردنه‌های برفگیر استان را در محورهای یزد-شیراز، یزد- انار و یزد- طبس معرفی کرد و افزود: این گردنه‌ها در طرح‌های راهداری زمستانی در اولویت بازگشایی قرار دارند.
صادقیان ادامه داد: هر سال با شروع بارش‌ها، آلودگی‌های سطحی منجر به لغزندگی بیش از حد جاده و واژگونی خودروها و تصادفات زنجیره‌ای ناشی از کم تجربه بودن برخی از رانندگان می‌شود که رانندگان باید با رعایت سرعت مطمئن از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان عمده نقاط حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی استان در فصول سرد سال را گردنه‌ها و پل‌های بزرگ اعلام کرد و افزود: عمده اقدامات راهداری برای کاهش تصادفات در این نقاط، رفع یخ‌زدگی سطح جاده‌هاست.

استقرار پلیس راه در گردنه علی‌آباد
رئیس پلیس راه استان از اجرای طرح زمستانی راهداری در محورهای استان از25‌آذرماه تا 25‌اسفندماه خبر داد و افزود: طرح راهداری زمستانی امسال به طور ویژه در گردنه علی‌آباد محور یزد- شیراز اجرا می‌شود.
سرهنگ «احمد مظفری» افزود: تجربه سال‌های قبل ناشی از کاهش بارندگی باعث شد که محورهای طبس، مروست و تنگ چنار از دستور کار استقرار اکیپ‌های پلیس راه در طرح زمستانی راهداری خارج شود چرا که سال قبل بارندگی در این محورها اتفاق نیفتاد.
وی با بیان این‌که همه محورهای استان مورد توجه طرح راهداری زمستانی است، ادامه داد: پلیس راه استان در راهدارخانه سعیدآباد در کنار اکیپ‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مستقر خواهد شد.
این مسئول گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، تنها محور برفگیر استان در سال جاری، گردنه علی‌آباد در محور یزد- شیراز خواهد بود و ماموران پلیس راه در این محور با تردد رانندگان خودروهای دارای نقص فنی، بدون زنجیر چرخ و تجهیزات نامناسب و رانندگان بی احتیاط برخورد خواهند کرد. وی افزود: پرهیز از سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها و به همراه داشتن سوخت کافی برای جلوگیری از سرمازدگی در شرایط بارش نیز از ضروریاتی است که باید مورد توجه رانندگان قرار گیرد.
مظفری ادامه داد: رانندگانی که قصد تردد زمستانی در جاده‌ها را دارند می‌توانند با تماس با سامانه گویای 141 و یا تماس با شماره 2187464 از وضعیت راه‌های استان و کشور مطلع شوند.
وی اظهار کرد: عمده حوادث استان در زمستان، راهبندان ناشی از مسدود شدن مسیر به دلیل مهارت ناکافی رانندگان برخی از تریلرهاست که باعث معطل شدن سایر رانندگان در طول مسیر می‌شوند.
به گفته رئیس پلیس راه استان، زمانی که تریلرها در جاده‌های برف گیر ترمز می‌گیرند، قسمت بارکش آنها قیچی شده و مسیر را مسدود می‌کند از این رو لازم است که محورهای برف گیر با دنده سنگین طی شود تا این مشکل کمتر بروز کند.
وی افزود: واژگونی نیز از دیگر حوادثی است که زمستان در جاده‌های استان رخ می‌دهد و متاسفانه با اولین بارندگی در برخی از محورهای استان به‌ویژه محورهای شیب دار شاهد واژگونی خودروها به ویژه خودروهای سنگین هستیم. مظفری بیان کرد: رانندگان همیشه در سفرهای زمستانی باید با نهایت دقت و سرعت مطمئن رانندگی کرده و فاصله طولی با سایر خودروها را رعایت کنند تا کمتر مجبور به استفاده از ترمز شوند.

   محورهای لغزنده استان
رئیس پلیس راه استان با اشاره به لغزندگی برخی از محورهای استان با شروع فصل سرما و اولین بارندگی ادامه داد: از جمله محورهای لغزنده استان می‌توان جاده کنارگذر یزد و جاده یزد – مهریز را نام برد. سرهنگ «احمد مظفری» افزود: شیب تند همراه با لغزندگی ناشی از اولین بارندگی همیشه موجب بروز حوادثی در این محورها می‌شود. وی با اشاره به لغزندگی و یخ زدگی سطح این جاده و تراکم بالای ترافیک، بر ضرورت تعریض این مسیر و تبدیل آن به بزرگراه و استقرار اکیپ‌های راهداری برای نمک‌پاشی و رفع یخ‌زدگی تاکید کرد.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار