کد خبر: ۳۴۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳ 15 December 2016

به گزارش تابناک یزد،رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد با اشاره به اهتمام این سازمان در زمینه تجاری‌سازی و فعالیت‌های دانش‌بنیان، از راه‌اندازی پایلوت تولید قطعات سرامیکی استان تا پایان سال خبر داد.

مهدی باصولی در آیین تجلیل از جهادگران نمونه عرصه پژوهش جهاددانشگاهی استان که بمناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای سال‌های اخیر جهاد دانشگاهی استان در عرصه‌ پژوهش و فناوری، یکی از محورهای فعالیت‌های پژوهشی این سازمان را که البته با تامل و تعمق بیشتری نسبت به گذشته دنبال شد، حوزه سرامیک‌های صنعتی ذکر کرد.

وی افزود: در راستای تقویت بنیان‌های منابع انسانی جهاد دانشگاهی در طول سه سال گذشته پژوهشگران نخبه در حوزه‌های مختلف جذب شده‌اند.

وی همچنین از اخذ مجور قطعی گروه نانو مواد سرامیکی و اخذ موافقت اصولی بیومواد سرامیکی در این مدت خبر داد و گفت: خوشبختانه با شکل‌گیری سه گروه پژوهشی در حوزه سرامیک‌های صنعتی، زمینه برای ایجاد پژوهشکده مواد نوین در جهاددانشگاهی استان یزد فراهم شده و امیدواریم تا پایان سال مجوزهای لازم در این رابطه را اخذ کنیم.

باصولی همچنین از ایجاد مرکز خدمات تخصصی قطعات سرامیکی در آینده نزدیک خبر داد و در ادامه با اشاره به تلاش‌های این سازمان برای راه‌اندازی پایلوت تولید قطعات سرامیکی در استان، ابراز امیدواری کرد که این واحد تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی استان یکی دیگر از محورهای فعالیتی جهاد دانشگاهی طی دو سال اخیر را حوزه گیاهان دارویی به عنوان یکی از ارکان اصلی جایگزین در بخش کشاورزی استان کم آب یزد ذکر کرد و گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی در این مدت جایگاه خوبی را در مقوله گیاهان دارویی در استان کسب کرده است.

وی راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی و صنعتی، ایجاد مرکز رشد گیاهان دارویی و همچنین اخذ مجوز راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی گیاهان دارویی در دانشگاه علم و هنر را از اقدامات صورت گرفته توسط جهاد دانشگاهی استان در همین رابطه بیان کرد.

باصولی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی یزد در زمینه کشت گیاهان دارویی در فضاهای باز و گلخانه‌ای، از اهتمام این سازمان برای ایجاد پایلوتی در زمینه فرآوری گیاهان دارویی در استان خبر داد.

وی یکی دیگر از محورهای فعالیتی جهاد دانشگاهی را در زمینه احیای هنر صنعت زیلو در شهرستان میبد ذکر کرد و گفت: اقدامات موثری در زمینه تجاری‌سازی این هنر صنعت از سوی جهاد دانشگاهی در حال انجام است تا قیمت تمام‌شده‌ آن را نیز کاهش داده و در بازار رقابتی فعالیت کند.

باصولی از دیگر فعالیت‌های حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی را در زمینه علوم اجتماعی ذکر کرد و گفت: علاوه بر کسب مجوز قطعی مرکز مطالعات اجتماعی سازمان طی سه سال گذشته، پیگیر مقدمات کسب مجوز گروه جامعه شناسی فرهنگی در سازمان هستیم.

وی به فعالیت‌های مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه علاوه بر حفظ این گروه علی‌رغم محدودیت‌هایی که برای ادامه فعالیت آن وجود داشت، اتفاقات بسیار خوبی در این مدت توسط این گروه روی داده است.

رییس جهاد دانشگاهی یزد به توفیقات مرکز خدمات تخصصی خاک و مصالح ساختمانی و آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی استان اشاره کرد و رشد درآمدی فعالیت‌های این مراکز را ناشی از تمرکز و همت اعضای آن دانست.

باصولی همچنین تاکید کرد: گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی باید با ایجاد مراکز ارائه خدمات تخصصی، فناوری و دانش کسب شده را به محصول و ارائه خدمت به جامعه تبدیل کنند.

سید حسین میرحسینی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان نیز در این مراسم با اشاره هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در برنامه سه ساله‌ گذشته جهاد دانشگاهی استان، گفت: خوشبختانه در اکثر شاخص‌های تعیین شده، سازمان به رشد کمی و کیفی خوبی دست یافته است.

وی تکمیل کادر علمی گروه‌های پژوهشی و همچنین مهیا شدن شرایط ایجاد پژوهشکده مواد نوین جهاد دانشگاهی را از جمله اهم اقدامات صورت گرفته در این حوزه ذکر کرد و گفت: طی سه سال گذشته، 31 مقاله از پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان به چاپ رسیده، 58 قرارداد پژوهشی و 27 تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.

وی همچنین از رشد خوب عملکردی در حوزه درآمدهای مراکز خدمات تخصصی این سازمان خبر داد و خاطرنشان کرد: البته یکی از آسیب‌هایی که در این رابطه وجود دارد، مشکل وصول مطالبات است که به لحاظ مسائل اقتصادی در کشور مبتلا به آن هستیم.

میرحسینی در پایان نیز بر تمرکز برنامه‌ سه سال آتی جهاد دانشگاهی استان روی موضوع تجاری‌سازی در کنار اهتمام به طرح‌های کارفرمایی تاکید و ابراز امیدواری کرد که با تحقق برنامه‌های مدنظر سازمان طی سه سال آینده، جهاد دانشگاهی یزد به عنوان واحد نمونه کشور زبانزد باشد.

سخنرانی لیلا شریفی، مدیر گروه سرامیک‌های صنعتی و اعظم مقیمی، مدیر مرکز خدمات تخصصی مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، پخش کلیپی از فعالیت‌های پژوهشی این سازمان و در پایان نیز تجلیل از جهادگران نمونه عرصه پژوهش، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار