کد خبر: ۳۵۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 29 December 2016
به گزارش تابناک یزد،قیمت لوازم خانگی در حالی در بازار استان افزایش یافته است که حتی فروشندگان از این افزایش قیمت اظهار تعجب می‌کنند چرا که بازار راکد فعلی، کشش افزایش قیمت را ندارد و این افزایش دوام چندانی نخواهد داشت.هفته گذشته با افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار کشور و به تبع آن استان یزد، بودیم. این افزایش همچنان ادامه دارد. علاوه بر لوازم خانگی خارجی برخی از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی نیز از این بازار، سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.تغییر قیمت لوازم خانگی در استانی که جهیزیه‌های سنگین نوعروسان آن معروف است، بیش از سایر استان‌ها به چشم می‌آید. برخی از شهروندان با بیان این که افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار قابل قبول است، خواستار شفاف‎‎سازی افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی هستند.این افزایش قیمت نه تنها لوازم اصلی خانگی بلکه ظروف را هم متاثر و کسبه را نیز ناراضی کرده است؛ چرا که عقیده دارند در شرایطی که باید با هر شرایط اجناس خود را بفروشند، افزایش قیمت مشتریان محدود را نیز فراری خواهد داد.
این روزها فروشگاه‌های لوازم خانگی که عمدتاً در خیابان‌های قیام و ایرانشهر متمرکز شده‌اند، چندان پر مشتری نیستند و بسیاری از کسبه از رکود بازار گلایه دارند.البته این رکود مشمول هر شغلی است اما فروشندگان لوازم خانگی عقیده دارند که رکود حاکم بر این بازار در هر شرایطی حتی در روزهای پایانی سال که بسیاری از مشاغل اندکی رونق می‌گیرند، پابرجاست.
به گفته آنها، چند سالی است که بازار لوازم خانگی کم رونق شده است و حتی کسبه قدیمی نیز از این بازار گلایه می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که افزایش قیمت لوازم خانگی اندک باشد اما همواره تجربه شده است که افزایش قیمت‌ها دوام نخواهند داشت چرا که زمانی که مشتری برای خرید لوازم خانگی نباشد، افزایش قیمت تغییری در بازار ایجاد نخواهد کرد.

نارضایتی کسبه از افزایش قیمت
یکی از فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به گران شدن لوازم خانگی ناشی از افزایش نرخ دلار، اظهار می‌کند: دولت باید بازار لوازم خانگی را مدیریت کند چراکه افزایش قیمت قطعاً بازار را دچار بحران خواهد کرد و قدرت خرید مردم به حدی پایین است که تنها از روی اجبار یا برای تهیه جهیزیه عروس، به سراغ مغازه‎‎های لوازم خانگی می‌آیند.
«عباس دهقان» ادامه می‌دهد: بسیاری از فروشندگان، لوازم خانگی را به صورت مدت‎‎دار و با شرایط ویژه در معرض فروش قرار داده‌اند و حتی فروشندگان نیز از این افزایش قیمت، سودی نخواهند برد. از این رو لازم است که دولت با تصمیمات صحیح این بازار را مدیریت کند.
وی می‌افزاید: البته افزایش قیمت برای برندهای خارجی، با توجه به افزایش نرخ دلار، پذیرفتنی است. قطعاً اگر نرخ دلار بازگشت کند، قیمت‎ها نیز به نرخ‎‎های قبل باز خواهد گشت؛ اما باید مشخص شود که چرا برخی تولیدکنندگان داخلی نیز از این بازار بهره گرفته و اجناس خود را گران کرده‌اند.

رکود در بازار لوازم خانگی
یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز عقیده دارد که گران شدن لوازم خانگی مردم را به سمت سمساری‌ها و اجناس دست دوم سوق خواهد داد چرا که هر چند قیمت‎‎ها افزایش یافته است اما قدرت خرید مردم هیچ تغییری نکرده است و خرید لوازم خانگی جزو اولویت‌های سبد خرید خانوار قرار ندارد.
«محمد یوسفی» ادامه می‌دهد: بسیاری از خانواده‌ها برای رفع نیازهای خود به سمساری‌ها مراجعه می‌کنند و لوازم خانگی از جمله یخچال، فریزر، اجاق گاز، کولر و فرش را نو نمی‌خرند. این در حالی است که اصلاً به کیفیت و کارکرد این وسایل اطمینانی نیز وجود ندارد اما به دلیل پایین بودن توان اقتصادی، سراغ لوازم نو نمی‌روند.وی اضافه می‌کند: بیشترین فروش فروشگاه‌های لوازم خانگی، فروش جهیزیه عروس است وگرنه بازار فروش لوازم خانگی در رکود مطلق قرار می‌گرفت و این وضعیت تنها در صورت تناسب قیمت‌ها و توان اقتصادی خانواده‌ها، بهتر خواهد شد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی یزد با تایید افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی و خارجی در بازار استان پیش‎‎بینی می‌کند این افزایش قیمت در صورت کاهش نرخ دلار، دوام چندانی نخواهد داشت چرا که رکود حاکم بر بازار، کششی برای افزایش قیمت باقی نگذاشته است.
«محمدهادی قیامت» اضافه می‌کند: هفته گذشته لوازم خانگی خارجی بین 3تا 6 درصد گران شده اما این افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی را نیز دربر گرفته است و برخی از برندهای داخلی نیز قیمت فروش را افزایش داده‌اند.
وی با تاکید بر این‌که بازار لوازم خانگی همچنان راکد مانده و تکانی نخورده است، ادامه می‌دهد: افزایش قیمت لوازم خانگی در شرایطی که مشتری برای خرید وجود ندارد، هیچ فایده‌ای ندارد اما قطعا اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی، افزایش قیمت دلار بوده است.
قیامت با بیان این که رکود بازار لوازم خانگی هم اجناس داخلی و هم اجناس خارجی را در برگرفته است، اظهار می‌کند: بسیاری از شرکت‌های داخلی، لوازم خانگی را به صورت تاریخ‌دار و با شرایط در معرض فروش قرار داده‌اند. قطعاً اگر نرخ دلار کاهش یابد، برندهای خارجی نیز یا شرایط ویژه برای فروش قرار می‌دهند یا این که اجناس را با تخفیف در معرض فروش قرار خواهند داد.
وی می‌گوید: از جمله لوازم خانگی که بیش از سایر اجناس مشتری دارد، یخچال‌های ساید بای ساید است که چند روز در بازار عرضه نشد و سپس قیمت آن افزایش یافت. اما بقیه اجناس مشتری چندانی ندارد و نمی‌توان گفت این افزایش قیمت تاثیری در بازار داشته است.

   ادامه رکود بازار تا عید نوروز
رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره بازار لوازم خانگی درماه‌های پایانی سال پیش‌بینی می‌کند وضعیت بازار تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.به گفته «محمدهادی قیامت»، چند سالی است که بازار لوازم خانگی حتی با نزدیک شدن به عید نوروز هم تکان جدی نخورده است چرا که توازنی بین عرضه و تقاضا و تورم و وضعیت اقتصادی مردم وجود ندارد.وی می‌افزاید: هر چه حقوق‌ها و درآمد خانواده‌ها افزایش می‌یابد، به دلیل پیشی گرفتن تورم از این افزایش، شاهد انباشته تورم و تاثیر آن بر اقتصاد خانوارها هستیم. از این رو تورم بر قدرت خرید مردم سایه افکنده و آن را کاهش داده است.این فروشنده لوازم خانگی نیز روی آوردن یزدی‌ها به سمساری‌ها را تایید می‌کند و می‌گوید: تقاضای موجود در بین خانواده‌های یزدی نیز به سمت سمساری‌ها و لوازم دست دوم سوق یافته است.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار