کد خبر: ۳۵۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 03 January 2017
سارا حاتمی
  115شماره تلفن شناخته شده ای است که در موارد خاص مانند حملات قلبی- تنفسی، تصادفات شدید، سقوط از ارتفاع، سوختگی، برق گرفتگی، مسمومیت‌ها و سایر حوادث به صدا در می‌آید. بیشتر افرادی که با اورژانس تماس می‌گیرند کمی دستپاچه اند و نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. در دو سوم تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود تنها با مشاوره و راهنمایی، مشکل حل می‌شود. کمتر از یک سوم تماس‌ها نیز نیاز به کمک فوری دارند.اما تصادفات ماجرای دیگری دارد. در یزد همچنان آمارتصادفات درون شهری نگران کننده است. بیشتر این تصادف‌ها مربوط به راکبان موتورسیکلت است.
 به نظر می‌رسد موتور سیکلت همچنان وسیله نقلیه پرطرفداری در این شهر است و بدتر این‌که 80 درصد راکبان موتورسیکلت از پوشیدن کلاه ایمنی اجتناب می‌کنند. تک چرخ زدن و ویراژ و لایی کشیدن‌ها در کنار هیجان سرعت، سرگرمی بی بدیل این افراد است. به این ترتیب در یزد مشکلات قلبی – تنفسی و تصادف رتبه یک تماس‌های اورژانسی را از آن خود کرده است.

کمبود آمبولانس و نیروی انسانی
سرپرست واحد فرماندهی عملیات اورژانس یزد با اشاره به کمبود آمبولانس و نیروی انسانی در یزد به همشهری می‌گوید: در حال حاضر، یزد با کمبود آمبولانس و نیروی انسانی و تکنسین مواجه است.
«حسن حیدری» با بیان این‌که پوشش جاده ای پایگاه‌ها در استان وضعیت مطلوبی دارد،ادامه می‌دهد:خوشبختانه پایگاه‌های اورژانس یزد وضعیت مناسبی دارند و مسافت و فاصله مورد نیاز در حد استاندارد رعایت شده است.
وی علت کمبود نیروی انسانی را عدم جذب نیروهای تازه وارد می‌داند و می‌گوید: اورژانس یزد 50 درصد کمبود نیروی انسانی دارد که باید با جذب نیروهای جدید، مشکل برطرف شود.
سرپرست واحد فرماندهی عملیات اورژانس یزد با اعلام جایگزینی آمبولانس‌های جدید در سال‌های اخیر ادامه می‌دهد: چند دستگاه آمبولانس جدید جایگزین آمبولانس‌های فرسوده شده‌اند اما باز هم مشکل کمبود آمبولانس وجود دارد و موردی اضافه نشده است.
وی افزود: طی جلسه ای با حضور رئیس اورژانس کشور موضوع جذب نیروی جدید و اختصاص بودجه برای خرید آمبولانس مطرح شد ولی هنوز محقق نشده است.
حیدری با اشاره به وجود 45 آمبولانس در استان می‌گوید: در یزد 45 دستگاه آمبولانس و 11 پایگاه اورژانس وجود دارد که تنها50 درصد نیاز استان را برطرف می‌کند.

خدمات فرهنگی اورژانس 115
وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر اورژانس 115 استان ادامه می‌دهد: واحد آموزش همگانی اورژانس استان نیز در مدارس، دانشگاه‌ها و برخی ادارات به ارائه آموزش‌های لازم و کمک‌های اولیه می‌پردازد تا افراد در زمان بروز آسیب با کمترین مشکل روبه‌رو شوند. سرپرست واحد فرماندهی عملیات اورژانس یزد اضافه می‌کند: مواردی چون ورود جسم خارجی در گلو، بسته شدن راه تنفسی و مراقبت‌های لازم برای کمک به مصدوم جزو آموزش‌های نامبرده است که در کنار وسایل کمک آموزشی چون کلیپ، لوح فشرده و جزوات به افراد ارائه می‌شود.
وی با اشاره به سایر خدمات اورژانس 115 می‌گوید: در بسیاری از تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود نیاز به اعزام نیرو در محل نیست و خدمات به صورت مشاوره تلفنی انجام می‌شود.
حیدری ادامه می‌دهد: در هر تماس پس از شرح حال گیری ، بررسی وضعیت هوشیاری ، تنفس و دریافت اطلاعات مورد نیاز مشخص می‌شود که نیازی با اعزام آمبولانس هست یا خیر.
وی اضافه می‌کند:در صورتی که تماس از تلفن ثابت برقرار شود نرم افزارها قادرند محل فرد را شناسایی کنند ودر صورت نیاز نیروهای اورژانس به سرعت به محل اعزام شوند.

300 تماس در هر روز سرپرست واحد فرماندهی عملیات اورژانس یزد با اشاره به 300 تماس در روز بیان می‌کند: از 300 تماسی که در طول شبانه‌روز با اورژانس گرفته می‌شود 100 تماس منجر به اعزام نیرو و آمبولانس می‌شود.
وی ابراز می‌کند:در این میان تماس‌های دیگر مورد راهنمایی و مشاوره تلفنی قرار می‌گیرند. 30 درصد این تماس‌ها را مزاحمان تلفنی برقرار می‌کنند.
حیدری مدت زمان لازم برای اعزام آمبولانس به محل حادثه را 8 دقیقه اعلام می‌کند و می‌گوید: در شرایط مطلوب که دستگاه آمبولانس وجود داشته باشد و ترافیکی نباشد تا 8 دقیقه آمبولانس اعزام می‌شود و در غیر این صورت این زمان تا 15 دقیقه هم می‌تواند طول بکشد.
وی با معرفی نیروهای اعزامی به محل حادثه ابراز می‌کند: در هر اعزام یک تکنسین هوشبری به همراه پرستار به محل اعزام می‌شود و در صورت لزوم با پزشک اورژانس مشورت می‌کنند.
این مقام مسئول می‌افزاید:در برخی موارد نیروها وارد عمل می‌شوند و درمان‌های سرپایی نیز انجام می‌گیرد.

خطوط تلفنی مزاحمان مسدود می‌شود
سرپرست واحد فرماندهی عملیات اورژانس یزد با ابراز نگرانی از مزاحمت‌های تلفنی 115 ادامه می‌دهد:90 درصد مزاحمت‌ها در زمان تعطیلی مدارس رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد بیشترین درصد مزاحمت‌ها از سوی دانش آموزان اتفاق می‌افتد.وی با هشدار به مسدود شدن خطوط مزاحمان 115 می‌افزاید: در صورتی که فرد مزاحم چندین بار ایجاد مزاحمت کند خط تلفنی وی ظرف مدت 20 دقیقه مسدود خواهد شد.حیدری با ابراز رضایت از فرهنگسازی‌های انجام گرفته اضافه می‌کند: در چند سال اخیر زمان اعزام اورژانس در محل حادثه با کمترین ترافیک مواجه می‌شویم و نیاز چندانی برای به صدا درآوردن مداوم آژیر وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به افتتاح اورژانس هوایی در یزد معتقد است: حضوراورژانس هوایی در زمان تصادفات جاده ای به ویژه در شهرستان‌هایی که مسافت طولانی تری تا مرکز استان دارند می‌تواند بسیار مفید باشد.
این مقام مسئول ادامه می‌دهد: این شهرستان‌ها که مسافت 280 تا 300 کیلومتری تا یزد دارند به دلیل مجهز نبودن به امکانات پزشکی، گزینه مناسبی برای اورژانس هوایی اند.

   تصادفات درون شهری در صدر است
سرپرست واحد فرماندهی عملیات اورژانس یزد با اشاره به آمار بالای تصادفات درون شهری اظهار می‌کند:تصادفات درون شهری و حملات قلبی-تنفسی بیشترین درصد تماس‌های اورژانس 115 را در‌بر می‌گیرد. «حسن حیدری» با ابراز نارضایتی از وضعیت ایمنی موتورسوران در یزد ادامه می‌دهد: 80 درصد تصادفات درون شهری مربوط به راکبان موتور سیکلت است که مجهز به کلاه ایمنی نبوده اند.
وی معتقد است:شهروندان باید به پرستاران و کارکنان 115 اعتماد کنند و مشورت‌ها را جدی بگیرند.بارها دیده شده است که به دلیل زمان اندک و انجام نگرفتن برخی اقدامات اولیه، فردی جانش را از دست داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار