کد خبر: ۳۵۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 05 January 2017
به گزارش تابناک یزد،طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و اختلالات ژنتیکی با همکاری سازمان بهزیستی و اداره کل آموزش و پرورش استان در مدارس دخترانه و پسرانه در پایه دهم و دوازدهم با هدف پیشگیری از معلولیت و اختلالات ژنتیکی اجرا شد.این طرح در نظر دارد با آشنایی هر چه بیشتر نوجوانان و خانواده‌های آنها با راهکارهای پیشگیری از معلولیت، مشکلات به وجود آمده درباره بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های موجود در استان را حل و فصل کند و دید مردم را نسبت به بیماری‌های ژنتیکی تغییر دهد.
به این ترتیب خانواده‌ها از همان ابتدا با مشکلات موجود بر سر راه خود در مسائل ازدواج آشنایی پیدا می‌کنند و از طریق آشنایی با بیماری‌های ژنتیکی و تاثیر آن در بروز معلولیت‌ها، از تولد نوزادان معلول جلوگیری خواهد شد.
با اجرای این طرح در مدارس استان، دانش‌آموزان ناحیه 2 آموزش و پرورش استان با همکاری بین آموزش و پرورش و اداره کل بهزیستی استان در این طرح شرکت کردند و آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

تغییر نگرش به ازدواج
مادر یکی از دانش‌آموزانی که در این طرح شرکت کرده است، با اشاره به راهگشا بودن چنین طرحی در سلامت فرزندان، به همشهری می‌گوید: اجرایی شدن این طرح نه تنها در بین دانش‌آموزان سبب تغییر نگرش آنها نسبت به مقوله ازدواج می‌شود بلکه باعث می‌شود جوانان با دید بازتری به این موضوع فکر و با آشنایی بیشتری برای رفع مشکل اقدام کنند.
«تهمینه باقری» که تنها یک فرزند دارد، مشکلات ژنتیکی را عامل بروز مشکل تک فرزندی در خانواده‌اش عنوان می‌کند و می‌افزاید: ترس از تکرار این مشکل برای فرزندم در من وجود داشت که خوشبختانه با اجرایی شدن این طرح در مدارس و ایجاد راهکار از سوی مشاوران سازمان بهزیستی استان، امیدوارم که راهکاری برای حل آن پیدا کنم.
یکی دیگر از والدین نیز با اشاره به تاثیر مشکلات ژنتیکی والدین در بروز معلولیت‌های فرزندانشان، می‌گوید: اگر آگاهی مردم از مشکلات ژنتیکی و تاثیر آن در تولد فرزندان معلول افزایش یابد، معلولیت‌های ناشی از مشکلات ژنتیکی در آینده به مراتب کاهش خواهد یافت.
«رویا میرزایی» می‌افزاید: سالانه هزینه‌های هنگفتی برای نگهداری از فرزندان معلول هم به خانواده‌ها و هم به دولت تحمیل می‌شود و هزینه کردن برای آگاهی بخشیدن به جامعه برای جلوگیری از تولد فرزندان معلول، قطعاً سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه آینده استان خواهد بود.

اجرای طرح در مدارس دخترانه و پسرانه
اما هدف از این طرح پیشگیری و اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از بیماری‌های ژنتیکی و پیشگیری از معلولیت بود که در مدارس دخترانه و پسرانه استان به اجرا درآمد و با استقبال گسترده‌ای از سوی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مواجه شد.
این طرح که از سال گذشته مورد اجرا قرار گرفته است از ابتدا در مدارس دخترانه پایه‌ریزی شد و سپس با توجه به این که نیاز مبرم به اطلاع‌رسانی دانش‌آموزان پسر هم در این زمینه وجود داشت، از ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس پسرانه در استان هم زیر پوشش این طرح درآمدند و با حضور مشاوران سازمان بهزیستی استان در این مدارس طرح به صورت کامل به اجرا درآمد.
کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان با اشاره به استقبال گسترده دانش‌آموزان از طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و اختلالات ژنتیکی در مدارس، می‌گوید: از ابتدای این طرح تا مرحله اجرایی شدن آن مدت زمان زیادی طول کشید تا آموزش و پرورش استان بتواند با مدارس به صورت کامل هماهنگ شود و از زمان اجرا شدن آن، هماهنگ و بدون نقص این طرح به انجام رسید که در حال پیگیری است.«سعیده مظفری» می‌افزاید: مدت زمان آموزش در مدارس 4 ساعت است و 9 سرفصل مجزا برای دو گروه پسران و دختران ارائه می‎‎شود و در هر بسته آموزشی تاکید روی مباحث کاملاً متفاوت است.
وی عنوان می‎‎کند: دانش‌آموزان با نگرش مثبت به این طرح وارد شده‌اند و با در نظر گرفته شدن کارشناسان ماهر از سوی سازمان بهزیستی استان در این زمینه، در حال حاضر این طرح سیر صعودی خود را دنبال می‌کند.
وی می‌گوید: مادران دانش‌آموزان با حضور در مدرسه زیر نظر کارشناسان سازمان بهزیستی با این طرح آشنا می‌شوند و در پی آموزش‌هایی که به فرزندان آنها داده می‌شود خانواده‌ها نیز در مدت زمان 2 ساعت در جریان آموزش‎‎ها قرار می‌گیرند.

غربالگری ژنتیکی رایگان
مظفری با بیان این که سن طلایی در خصوص آشنایی با این طرح در بین دختران همان پایه آخر دبیرستان است، اظهار می‎‎کند: پس از آگاهی دانش‌آموزان با این طرح نیز آنها به صورت رده‌بندی غربالگری ژنتیک می‌شوند و بر اساس پیشینه خانوادگی، مباحث تخصصی در زمینه ژنتیک به آنها ارائه می‌شود تا پس از مشاهده مورد مشکوک اگر نیاز به غربالگری ژنتیک وجود داشته باشد با هزینه‌ای که سازمان بهزیستی استان در اختیار آنها قرار می‌دهد، به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرند.وی می‌گوید: شاید در زمان اجرا شدن این طرح از بین شرکت‎‎کنندگان تنها 40‌درصد نیاز به غربالگری ژنتیکی داشته باشند که پس از 4 مرحله پیگیری از‌سوی بهزیستی این مشکلات برطرف خواهد شد.
کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان تصریح می‌کند: این طرح در ناحیه دو شهر یزد به صورت کامل به مرحله اجرا درآمده است اما در ناحیه یک با توجه به شروع امتحانات به بعد از آن موکول شد تا با همکاری آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در مدارس این ناحیه نیز طرح به صورت کامل اجرایی شود.

   رفع معلولیت ها در جامعه با اجرای طرح
«سعیده مظفری» ،کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان، می‌گوید: با اجرا شدن این طرح ، مشکلات ژنتیکی و معلولیتی تا جایی که امکان دارد مرتفع خواهد شد. در آینده از این نظر می‌توانیم تا حدودی جامعه را به سمت سلامتی و رفع معلولیت‎‎ها سوق دهیم.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار