سرپرست امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بارورسازی ابرها به عنوان متداول‌ترین و بهترین روش شناخته شده به منظور تعدیل آب و هوا است که با عملیات باروری در استان به طور متوسط حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان بارندگی افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۶۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲ 25 January 2017
 محمد فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بارورسازی ابرها به عنوان متداول‌ترین و بهترین روش شناخته شده به منظور تعدیل آب و هوا، با افزودن مواد به داخل ابر با هدف تقویت، تشکیل و رشد بلورهای یخ در ابرهای سرد و در نتیجه افزایش بارش باران و برف مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار داشت: با عملیات باروری به طور متوسط حدود 10 تا 20 درصد میزان بارندگی افزایش داشته که در صورت مهیا بودن شرایط ابر در منطقه گاهاً اثر بارورسازی تا 50 درصد نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: بارورسازی ابرها روشی جدید برای تاثیرگذاری بر روی ابرهای طبیعی است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی، آب بیشتری از ابر به شکل باران و برف گرفته می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابرها با هماهنگی با ارگان‌های ذیربط و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در تاریخ یکم بهمن ماه سال جاری اولین پرواز عملیاتی بارورسازی ابرها را در استان خراسان جنوبی انجام داد.

فرهادی خاطرنشان کرد: پروازهای شناسایی برای شناخت مناطق مستعد و مناسب جهت بارورسازی ابرها در اواخر پاییز انجام شده بود و در روز یکم بهمن ماه عملیات باروری در محدوده شهرستان‌های سربیشه، بیرجند و قاین انجام شد.

وی یادآور شد: در ادامه در روز شنبه نیز پرواز عملیاتی صورت پذیرفت که به علت ارتفاع پایین ابرها، از شرایط مناسب جهت باروری برخوردار نبود و عملیات باروری صورت نپذیرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: سه بهمن ماه امسال با توجه به فراهم آمدن شرایط مناسب تیم عملیاتی پروازی در ساعت 12 شب در استان مستقر شدند و در دو مرحله عملیات باروری از ساعت 2 بامداد، تا اوایل صبح در شهرستان‌های خوسف، فردوس، سرایان، قاین و بیرجند انجام گرفت.

فرهادی افزود: با عملیات باروری به طور متوسط حدود 10 تا 20 درصد میزان بارندگی افزایش داشته که در صورت مهیا بودن شرایط ابردر منطقه گاهاً اثر بارور سازی تا 50 درصد نیز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در صورت مساعد بودن شرایط جوی این عملیات تداوم یافته تا با جبران بخشی از کاهش اثرات خشکسالی، این امر نقش موثری در بهبود منابع آب استان داشته باشد
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار