معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در سال گذشته خشکسالی 300 میلیارد ریال به مناطق حفاظت شده استان خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۳۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 26 May 2015
به گزارش تابناک یزد، حسن اکبری با بیان اینکه حدود 40 درصد زیستگاههای حیات وحش استان را خشکسالی تهدید می کند افزود: اگر نتوانیم مشکل آب و بعضا علوفه این مناطق را تامین کنیم با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

وی اظهار کرد: طی پنج سال گذشته یکصد آب انبار برای رفع تشنگی حیات وحش استان ساخته شده که در فصل تابستان چندین مرتبه به این آب انبارها آبرسانی می شود.

اکبری اضافه کرد: اب انبارهای یاد شده تا حدی مشکل کم آبی زیستگاههای حیات وحش را رفع می کند اما در برخی مناطق همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان یزد افزود: امسال بارندگی موثر در منطقه حفاظت شده پارک ملی سیاه کوه و دره انجیر نداشته ایم و در این مناطق رویشگاههای گیاهی و چشمه های آب را از دست داده ایم.

اکبری گفت: در مناطق یاد شده انتظار افزایش جمعیت حیات وحش را نداریم بلکه باید تلاش کنیم همین جمعیت موجود را حفاظت کنیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه به دلیل بروز خشکسالی طولانی در سالیان اخیر، زیستگاه حیات وحش در برخی مناطق به شدت تحت تاثیر قرار گرفته افزود: در شهرستان مهریز بخش عمده ای از پوشش گیاهی ، بوته ها و درختچه ها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه اثرات خشکسالی سالیان اخیر با بارش باران در یکسال و دوسال قابل جبران نیست خاطر نشان کرد: بارانی موثر است که روان آب و سیلاب داشته باشد و چند سال تکرار شود تا دوباره بوته ها سبز شوند.

اکبری روی آوردن حیات وحش به مزارع کشاورزی برای تامین غذا را از دیگر پیامدهای خشکسالی بیان کرد و گفت: این موجب وارد کردن خسارتهای زیاد به کشاورزان و سوء استفاده شکارچیان می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با اشاره به آتش سوزی هفته گذشته در جنگل باغ شادی خاتم افزود: پنج هزار متر مربع از این جنگل طمعه حریق شد که با تلاش ماموران محیط زیست، منابع طبیعی و مردم محلی مهار شد.

وی گرم شدن هوا و خشکسالی های پی درپی را از عوامل تشدید اتش سوزی بیان کرد و افزود: همچنین خشکسالی موجب طغیان بیماریها و آفت در رویشگاهها شده است.

بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است .

60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار