مدیر حوزه هنری مازندران، با بیان اینکه امسال نیز جشنواره تئاتر تیرنگ در استان برگزار می شود، از رشد شمار آثار ارسالی به دوره دوازدهم جشنواره خبر داد.
کد خبر: ۳۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 27 May 2015

به گزارش خبرنگار مهر، سینا دلشادی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ که در حوزه هنری مازندران برگزار شد، ضمن تبریک ایام رجب المرجب اظهار داشت: آثار دریافتی به جشنواره تیرنگ نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه کارکردن در عرصه بومی صبر و پایداری زیادی را می طلبد، افزود: برگزاری دوازدهمین جشنواره تیرنگ یک فرصت ناب در اختیار هنرمندان قرار می دهد تا در کنار دیگر هنرمندان کشور،  بوم، فرهنگ و داشته های خود را معرفی کنند.

وی با بیان این که هنر نمایش بهترین ابزار برای همدلی و همزبانی بین اقشار مختلف جامعه است، افزود: در این هنر هرکس با هر زبان و هر نگاهی به یک دیدگاه مشترک می رسد زیرا هنر نمایش سایر هنرها را به سوی خود می کشد.

دلشادی تصریح کرد: رایزنیهای زیادی با سازمانهای مختلف برای برگزاری این جشنواره انجام شد ولی تنها سازمانی که در برگزاری این جشنواره ملی حوزه هنری را حمایت کرد، شهرداری و شورای شهر ساری بود.

وی با تاکید بر این که حمایت و حضور در عرصه فرهنگ بیش ازپول نیاز به اندیشه و دغدغه دارد متذکر شد: نگاه والا و اندیشه بزرگ حمایت کنندگان نه به خاطر پول بلکه به خاطر حمایت های آنان است.

دلشادی ابراز داشت: اگر به بوم،  فرهنگ و داشته های ملی و مذهبی نپردازیم، بیگانگان در این عرصه ورود پیدا می کنند و یکی از راههای جلوگیری از آسیبها پرداختن به هنر بومی است.

درادامه نشست یاسر محمودی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی بومی تئاتر تیرنگ اظهار داشت: با پیگیریهای انجام شده و حمایت شهرداری ساری پس از ۱۲ سال جشنواره تیرنگ به صورت ملی برگزار می شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی بومی تیرنگ با بیان این که فراخوان جشنواره در بهمن ماه ۹۳ شروع شد و تا اردیبهشت ۹۴ تمدید شد،  افزود: ۷۵ اثردر بخشهای مختلف صحنه ای و آیین نمایش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی از ساخت آرم جشنواره تیرنگ با محوریت فرهنگ بومی محلی مازندران برای اولین بارخبر داد و افزود:برای این جشنواره یک پوستر با همکاری شهرداری و شورای شزر ساری نیز طراحی گردیده است.

وی در بخش ئیگر ابراز داشت: داوری آثار از ۱۰ اردیبهشت توسط هنرمندان تاتر استانی برگزار می گردد که ۳۵ اثر نیز در بخش نمایشهای ملی از سایر استانهای کشور رسیده است.

محمودی تصریح کرد: امسال اجرای پژوهش بومی وارد جشنواره شده است و قبل از شروع هر نمایش از استانهای مختلف یک معرفی از استان مربوطه و آیین استانها داده می شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره ملی بومی تیرنگ از برگزاری افتتاحیه این مراسم در یکی از پارکهای ساری خبر داد و افزود: اعتبار برگزاری این جشنواره بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برآورد گردیده که شهرداری حوزه هنری و استانداری بخشی از این اعتبار را تامین خواهند کرد.

وی از برگزاری این جشنواره همزمان با جشنواره بهار نارنج در پایتخت بهار نارنج، ساری خبر داد و گفت: این جشنواره از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در ساری برگزار خواهد شد.

گردشگری زودبازده ترین مسیر توسعه است

ناصر معبل معاون فرهنگی  اجتماعی شعرداری ساری با بیان این که مسیر توسعه شهر ساری در راستای گردشگری بنا نهاده شده است افزود:زوده بازده ترین مسیر هم توسعه گردشگری است.

وی تاکید کرد: در ساری قشری که می تواند در توسعه شهر ساری کمک کند هنرمندان هستند و یکی از مسیرهایی که طراحی شده جشنواره تئاتر ملی بومی تیرنگ است.

معیل تاکید کرد: در شهری که مردم تئاتر نبینند، سینما نروند و کتاب نخرند، هیچ پیشرفتی صورت نمی گیرد و باید بین مردم و هنرمندان آشتی ایجاد کنیم و به جایی برسیم که ساری به عنوان قطب گردشگری مطرح شود.

وی با بیان این که با فکر تبدیل ساری به قطب گردشگری ایران وارد عرصه فرهنگ و هنر شده ایم افزود: بسیاری از هنرمندان مطرح در کشور مازندرانی و ساروی هستند و دلم برای شهرم می سوزد که هنرمندان خود را از دست داده است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار ساری متذکر شد: در کنار هم بودن،  همدل و همزبان شدن توسعه شهر را رقم می زند و نباید بگذاریم فقر، فساد و فحشا که پشت درهای خانه های در کمین ما است وارد خانواده های ما شودو این کار با توسعه فرهنگی قابل کنترل است.

جشنواره بهار نارنج فستیوال بزرگ تبدیل شود

وی عدم همگرایی در ادارت ساری را یکی از معضلات اساسی نام برد و تصریح کرد: جشنواره بهار نارنج می تواندبه یک فستیوال بزرگ در استان تبدیل شود در صورتی که بین شهرها و ادارت و مردم همدلی و همسویی وجود داشته باشد.

معیل با تاکید بر پذیرش نقد سازنده افزود:همه ما باید نقد سازنده را پذیرا باشیم و به سمت تخصصی کردن امور پیش بویم و کارها را با نظر کارشناسان و افراد خبره در شهر پیش ببریم.

وی متذکر شد: در بستر فرهنگ باید در تمام زمینه ها کار شود تا مردم به ساروی بودن و مازندرانی بودن خود افتخار کنند، باید مفاخر شهر را معرفی کنیم و هویت تاریخی و محلی ساری به رخ مردم کشیده شود تا در مسیر توسعه گام بردارند.

معیل در پایان خاطر نشان کرد: توسعه فرهنگی اگر با توده مردم نباشد شکست خواهد خورد و مردم باید در برگزازی جشنواره ها و مسائل شهری خود را سهیم بدانند و دخالت داشته باشند.

در پایان مراسم از پوستر و آرم این جشنواره با حضور معاون فرهنگی شهرداری ساری پرده برداری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار