مصطفي فاطمي معاون گردشگری میراث فرهنگی استان یزد
کد خبر: ۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸ 10 February 2015
پزشکان مجرب و مراکز درماني مجهز در درمان بيماريهاي ناباروري، پوست و مو، دهان و دندان، چشم، ارتوپدي و به تازگي قلب و بيماريهاي خاص، ظرفيت  استان يزد در پذيرش گردشگران سلامت را بالا برده است. به طوريکه در حال حاضر حدود 60 درصد مراجعهکنندگان به بيمارستانهاي خصوصي اين استان را افراد غير بومي تشکيل ميدهند.
به عنوان نمونه مرکز خاتم الانبيا در روز حدود 1100 مراجعه کننده دارد که از اين تعداد حدود 750 نفر را شهروندان استانهاي تهران، کرمان، شيراز، هرمزگان حدود 40 نفر در سال را شهروندان کشورهاي ديگر به خصوص کشورهاي اسلامي تشکيل ميدهند. البته نبود هتلهاي پنج ستاره براي اقامت همراهان بيمار و عدم وجود پرواز مستقيم از کشورهاي عربي به اين استان از چالشهاي گردشگري سلامت در اين استان است.
وجود پزشکان مجرب مسلمان و استفاده از شيوههاي اسلامي هم موجب شده است تا شهروندان کشورهاي حاشيه خليج فارس که توان پرداخت هزينههاي درماني در کشورهاي اروپايي را دارند ترجيج دهند براي درمان ناباروري به اين مرکز مراجعه کنند. در حال حاضر آنچه را که در اين استان در حال رخ دادن است را نميتوان گردشگري سلامت دانست و ميان اين رخداد با تعريف درست گردشگري سلامت فاصله است.  متاسفانه نگرش اشتباهي در وزارت بهداشت  وجود دارد که طبق آن هر فرد غير بومي را که براي استفاده از خدمات درماني شهر و کشوري ديگر به آنجا سفر ميکند را گردشگر سلامت ميدانند. در حالي که گردشگر سلامت به فردي گفته ميشود که بيشتر از 24 ساعت و کمتر از يک سال براي درمان بيماري خود و سپري کردن دوران نقاهت به شهر و کشور ديگري سفر کند و همزمان از امکانات گردشگري آنجا مانند؛ اقامت در هتلها، بازديد از مراکز تفريحي استفاده کند و با جامعه محلي آن شهر و کشور در تماس باشد.
اکنون بيشتر افرادي که براي درمان به يزد مراجعه ميکنند به جاي استفاده از هتل يا شبها در پارکهاي اين شهر چادر ميزنند و يا در بهترين حالت از خانههاي استيجاري استفاده ميکنند.  همچنين کمترين ارتباطي با جامعه محلي دارند و تنها براي رفع نيازهاي اوليه خود به فروشگاههاي اين استان مراجعه ميکنند. در چنين حالتي همانطور که اشاره کردم نميشود گفت که در اين شهر گردشگر سلامت وجود دارد تمايلي هم نداريم از اين شيوه به عنوان گردشگري سلامت نام ببريم زيرا باعث ميشود تاشان گردشگري زير سوال برود. با اين وصف ،تاسيس دفاتر خدماتي گردشگري سلامت در شهرها و کشورهاي هدف راهکاري مناسب براي رفع برخي از چالشهاي گردشگري سلامت و توسعه اين سبک از گردشگري است.چرا که  پس از اينکه فردي براي درمان بيماري خود به يکي از مراکز درماني شهر و کشور خود مراجعه ميکند و متوجه ميشود توان درمان او در موطن خودش وجود ندارد ميتواند از طريق اين دفاتر با مراکز درماني استان يزد پيوند داده شود و کليه مراحل پذيرش وي مانند رزور هتل، وقت گرفتن از پزشک زمان ورود و خروج و بازيد از مراکز گردشگري در طول درمان از طريق اين دفاتر انجام شود. همچنين از طريق وزارت امورخارجه با قطر وارد مذاکره شدهايم که در صوت توافق براي گردشگران سلامت اين کشور هم ويزاي فرودگاهي داده شود و هم پرواز مستقيم قطر به يزد افتتاح شود. بنابراين بسياري از گردشگران سلامت چه داخلي و چه خارجي توان پرداخت هزينه درمان در کشورهاي اروپايي با امکانات بالا را دارند اما ترجيج ميدهند از امکانات پزشکي يزد استفاده کنند در اينجا ما نيازمند يک تفکر تشريفاتي براي پذيرش اين افراد هستيم مانند اقامت در هتل خوب و پذيرش راحت از سوي پزشکان خارج از چرخه اداري .اجراي چنين نگرشي نبايد باعث شود جوامع محلي براي درمان در درجه دوم قرار گيرند و تقابلي ميان گردشگران و جوامع محلي در استفاده از خدمات درماني شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار