افزایش مبتلایان به سالک در سال گذشته
قائم‌ مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ یزد با اشاره به افزايش تعداد مبتلايان به بيماري سالك در استان علي‎‎رغم اقدامات پيشگيرانه مختلف دانشگاه طي سال گذشته، مهمترين عامل اين بيماري را وجود بافت‎‎هاي تاريخي و فرسوده شهري اعلام كرد و خواستار تعيين تكليف در مورد آنها شد.
کد خبر: ۴۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 01 June 2015
به گزارش تابناک یزد،دکتر "مسعود شریفی" با بيان اين كه مخزن اين بيماري "موش صحرایی" و ناقل آن به انسان، "پشه‌ خاکی" است، اظهار كرد: استان یزد يکی از استان‌هایی است که ابتلا به سالك در آن از میانگین کشوری بالاتر است و متاسفانه در سال گذشته شاهد افزايش مبتلايان به اين بيماري بوده‎‎ايم به نحوي كه ميزان بروز اين بيماري طي يك سال از 29.3 به 35.8 در هر صد هزار نفر جمعيت رسيده است.

وي در اين باره افزود: با وجود اقدامات مختلف آموزشي، تشخيصي و درماني و نيز برنامه‏‏هايي مانند جونده‌كشي و سم‌پاشي مناطق آلوده، تعداد مبتلايان استان به بيماري سالك از 287 مورد در سال 1392 به 354 مورد در سال گذشته افزايش داشته است.

به گفته شريفي، تنها در سال گذشته به منظور كنترل اين بيماري در استان 900 ميليون ريال به منظور جونده‎‎كشي و سم‌‌پاشي، 180 ميليون ريال براي تامين پشه‎‎بند و مداد دفع حشرات، 70 ميليون ريال در بحث آموزش و 260 ميليون ريال براي تامين دارو و کرایوتراپی هزینه شده ‌است.

وی با اشاره به مساعدت‏‏هاي ستاد بحران استانداري براي تامين اعتبار لازم برای اين اقدامات پيشگيرانه، تاكيد كرد: البته اگر از سوي نهادهاي استان اعتبارات و كمك‎‎هاي بيشتري صورت گيرد، قطعاً اقدامات موثرتري از سوي دانشگاه در اين رابطه صورت خواهد گرفت.

مشكل تعيين تكليف بافت‎‎هاي قديمي شهري

قائم‌ مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكي استان با اشاره به وجود مخزن و ناقل بيماري سالك عمدتاً در خانه‎‎هاي رها شده در بافت‎‎هاي قديمي و فرسوده استان يا پوكه‎‎هاي قنوات قديمي و فاقد آب، تعيين تكليف در مورد اين اماكن را از عمده مشكلات در زمينه کنترل و كاهش میزان بروز این بیماری ذكر كرد.

شریفی با بيان اين كه كانون‎‎هاي سالك در استان عمدتاً در شهرستان‎‎هايي كه از بافت قديمي به ويژه داراي مكان‌هاي بلااستفاده بیشتري برخوردارند، وجود دارد، تصريح كرد: شيوع سالك شهرستان‏‏هايي مانند ابرکوه، اردکان، بافق، خاتم و یزد از حد متوسط استاني بيشتر است.

به گفته وي، مخروبه‏‏ها، خانه‎‎ها و زمین‌های رها شده در بافت قدیمی شهرها غالباً به زباله‌دان و محلي مناسب براي رشد ناقلان بيماري سالك تبديل شده‌اند و بايد با ساماندهي آنها مانع از افزايش ناقلان اين بيماري شويم.

وي همچنين به رشد و لانه‏‏گزيني مخزن اين بيماري يعني موش‎‎هاي صحرايي در برخي از بافت‏‏هاي گياهي خاص در مناطق روستايي اشاره كرد و گفت: در رابطه با مناطق روستايي اقداماتي ماننده جونده‎‎كشي در اين بافت‎‎هاي گياهي و در مناطق شهري و روستايي از طريق سم‎‎پاشي براي كنترل اين بيماري انجام مي‏‏شود.

تصفيه‌خانه و گلخانه‏‏‎‎ها بي‌ارتباط با سالك

این مقام مسئول در مورد نگراني‏‏هاي مردمي در مورد پساب موجود در تصفیه‌خانه شهر یزد و ارتباط آن با اين بيماري، تاكيد كرد: با توجه به اين كه پشه سالک(پشه فلوبوتوم) ارتباطي با محیط‌های آبی ندارد و هر پشه‌ای نيز انتقال‌دهنده سالک نیست، اين محل را از نظر بیماری‌شناسی در زمره کانون اين بيماري در استان مطرح نيست.

وی در اين خصوص ادامه‌ داد: پشه فلوبوتوم بیشتر در خرابه‌ها، زباله‌ها و بافت‌های قدیمی وجود دارد و پشه مربوط به بيماري مالاريا عمدتاً در محيط‎‎هاي آبي رشد مي‎‎كند كه خوشبختانه در مورد اين بيماري مشكلي در استان نداريم.

به گفته شريفي، نگراني مردم در ارتباط با وجود پشه سالك به دليل وجود کودهاي حیوانی به خصوص در مناطقي كه از آنها براي گلخانه‏‏داري استفاده مي‏‏شود، بي مورد است چرا كه اين كودهاي حيواني باعث رشد حشرات دیگری به غير از پشه سالك مي‏‏شوند هر چند كه کود در مناطق آلوده می‎‎تواند محلی برای رشد و تکثیر پشه‏‏های ناقل سالك باشد.

اقدامات پيشگيرانه دانشگاه علوم پزشكي

شريفي گفت: میزان بروز سالک شهری در کل سال تقریباً یکسان است ولی در مورد سالک روستایی بیشترين موارد بیماری مربوط به ماه‌های مهر، آبان و آذر است.

وي با بيان اين كه معمولاً بيماري سالك از اواخر تابستان تا اوايل پاييز بيشتر مشاهده مي‏‏شود، در مورد پيش‎بيني امسال اظهار كرد: تاكنون آمار بالايي از بيماري وجود نداشته، ولي با اين حال سعي داريم با اقداماتي مانند جونده‌كشي و سم‌‌پاشي كه در حال انجام است، شاهد كنترل و كاهش بيماري در زمان پيك بيماري باشيم.

اين مسئول با بيان اين كه پشه‌هایی که معمولاً افراد به وسيله آنها گزيده مي‎‎شوند، الزاماً مي‎‎تواند پشه‌ ناقل بيماري سالک نباشد و نبايد موجب نگراني افراد شود، اظهار كرد: البته هرچند اكنون فصل شيوع و انتقال بيماري نيست ولي بايد اقدامات پیشگیرانه را از الان آغاز كنيم.

وی از اقدامات سال گذشته دانشگاه علوم‌پزشکی استان در اين رابطه علاوه بر جونده‎‎كشي، سم‌‌پاشي و آموزش‎‎هاي عمومي به ويژه در مناطق آلوده، توزيع 300 تخت پشه‌بند آغشته به سم يا توزيع سه هزار قلم دافع حشرات در اين مناطق براي استعمال به روي پوست، برشمرد.

استقرار مراكز درماني سالك در تمام شهرستان‎‎ها

قائم‌ مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ یزد با اشاره به اين كه دوره کمون بیماری در سالک روستایی دو تا سه ماه و در سالک شهری تا شش ماه هم ممكن است، گفت: در هر شهرستان يك مركز مخصوص درمان سالک مستقر است كه در اين مراكز درمان به صورت رايگان براي مبتلايان انجام مي‏‏شود.

شريفي در پايان نيز با بيان آسيب پذيري بيشتر افراد داراي سيستم ايمني ضعيف‌تر در برابر اين بيماري، اعلام كرد: اقدامات درماني سالك در مركز استان، با مراجعه به مركز بهداشتي درماني نيكوپور واقع در خیابان شهید مطهری انجام مي‎‎شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار