مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: یک درصد جمعیت میبد در حوزه صنایع‌دستی اشتغال دارند که با توجه به جمعیت یک‌صدهزارنفری این شهرستان، این تعداد به هزار نفر می‌رسد.
کد خبر: ۴۳۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴ 06 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛فاطمه دانش یزدی  در دیدار با امام‌جمعه میبد اظهار داشت: باید با حرکتی که در بخش گردشگری صورت می‌گیرد، درآمد حاصل از صنعت گردشگری و صنایع دستی جایگزین استفاده از منابع نفتی شود.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان نگاه ویژه‌ای به میبد دارد و می‌توان با توجه به بافت تاریخی گسترده این شهرستان، اقدامات مناسبی برای رونق گردشگری انجام داد.

دانش یزدی تصریح کرد: قطعاً باید برای این تحقق این امر برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشیم و باید تلاش کنیم جذب اعتبارات تخصیصی در این زمینه به صد درصد برسد که با تحقق اعتبارات، پروژه‌های شهرستان تکمیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد به مرمت 55 خانه قدیمی شهرستان میبد در قالب طرح‌های مشارکتی اشاره کرد و گفت: خانه‌های ایرانی در شهرستان میبد در قالب طرح خانه‌های مشارکتی مرمت و احیا می‌شوند که تلاش شده با ساماندهی و احیای این خانه‌ها، مالکین کمترین دغدغه را داشته باشند و همچنان در بافت تاریخی سکونت داشته باشند.

وی در ادامه به اقدامات انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: یک درصد جمعیت میبد در حوزه صنایع‌دستی اشتغال دارند که با توجه به جمعیت یک‌صدهزار نفری این شهرستان، به هزار نفر می‌رسد.

دانش یزدی بابیان اینکه نوآوری در طرح‌ها یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه صنایع‌دستی است، همراهی و حمایت مسئولان شهرستان میبد را در این زمینه خواستار شد.

امام‌جمعه میبد نیز در این دیدار ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اظهار داشت: انصافاً با توجه به تنگناهای موجود، اقدامات خوبی در زمینه میراث فرهنگی انجام‌شده است.

علیرضا اعرافی با اشاره به کسب درآمد بالای برخی کشورها از حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: باید در جهتی حرکت کنیم که اگر یک قطره نفت هم صادر نکردیم، بتوانیم از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی برای اداره کشور استفاده کنیم.

وی بابیان این‌که محور میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از مهم‌ترین محورهایی است که می‌تواند کشور را به استقلال و خودکفایی برساند، گفت: توجه به این موضوع می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی نیز نقش داشته باشد.

اعرافی تصریح کرد: اگر مسیر درستی در حوزه صادرات زیلو باز شود، این هنر صنعت می‌تواند نقش مهمی در حوزه تولید و صادرات ایفا کند.

وی گفت: ما باید برای رهایی از خام فروشی و پیشرفت کشور با این نگاه پیش برویم و امیدواریم با برنامه ششم تجربه ارزشمندی در جهت رونق گردشگری و بهره‌برداری از صنایع‌دستی در حوزه تولید و صادرات حاصل شود.

امام‌جمعه میبد همچنین تأکید کرد: البته در کشور ما گردشگری باید با نگاه بومی و مذهبی و به‌صورت شبکه‌ای سامان بگیرد.

رییس حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه شهرستان میبد به‌عنوان زادگاه و منزلگاه مؤسس مهم‌ترین نهاد حوزوی ایران و تشیع به شمار می‌رود، اظهار داشت: اگر از ظرفیت وجود خانه آیت‌الله حائری در شهرستان میبد استفاده شود می‌توان به‌عنوان قطب گردشگری دینی بین‌المللی از آن بهره برد و این موضوع می‌تواند شعاع وسیعی از بافت تاریخی منطقه را در بر بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان بابیان این‌که بهتر است بسیاری از ادارات و مجموعه‌های خدماتی و دانشگاهی در خانه‌های تاریخی مستقر شوند، تصریح کرد: باید نگاه هماهنگی در نظام معماری و مهندسی شکل بگیرد و معماری‌ها متناسب با فضای فرهنگی کشور باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار