شماری از شهروندان ندوشن با ابراز ناخرسندی از تصمیم برای جابجایی و انتقال ایستگاه تقلیل فشار گاز این شهر به نقطه ای دیگر از استان، جلوگیری از این اقدام از سوی مسئولان ارشد اجرایی استان را خواستار شدند.
کد خبر: ۴۳۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 06 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛آنها با اشاره به سردسیری بودن و برنامه های توسعه آینده منطقه اظهار داشتند: این تصمیم شرکت گاز استان، فصل زمستان و آینده ندوشن را در خصوص تامین گاز با مشکل مواجه خواهد کرد.
اخیرا مسوولان شرکت گاز استان یزد تصمیم به جابجایی و انتقال ایستگاه تقلیل فشار 50 هزار متر مکعبی گاز ندوشن به نقطه ای دیگر از استان و تبدیل آن به 10هزار متر مکعب گرفتند که نگرانی اهالی را به دنبال داشته است.
در همین حال مسئولان محلی اعم از بخشداری و شورای شهر به دنبال رایزنی برای متقاعد کردن و منصرف کردن مسوولان ذیربط از تصمیم خود هستند.
یک شهروند ندوشنی با اشاره توسعه نیافتن و محرومیت ندوشن، بیکاری و نبود اشتغال مناسب، وجود گاز شهری را به عنوان یکی از زیر ساخت های توسعه و پیشرفت منطقه برشمرد و خواستار ارتقای سطح خدمات گاز رسانی شد.
' حسین جعفری ' گفت: مسوولان اگر اقدامی برای بهبود شرایط گازرسانی انجام نمی دهند لااقل امکانات موجود را از منطقه نگیرند.
یکی دیگر از شهروندان ندوشن با قدردانی از تلاش های دولت و شرکت گاز در امر گاز رسانی به این منطقه می گوید: مردم ندوشن سالها برای برخورداری از نعمت گاز انتظار کشیدند و در شرایط حاضر که امکاناتی در این زمینه فراهم شده به نظرم چنین تصمیمی موجب ناخرسندی مردم می شود.
' یوسف صادقیان ' افزود چندین مرحله مسوولان شرکت گاز تصمیم به جابجایی ایستگاه گاز این شهر گرفتند و هر بار با مخالفت های مردمی مواجه شدند؛ انتظار ما این است که خواسته ها و انتظارات مردم را در تصمیم گیری های خود لحاظ کنند و نسبت به آن بی توجه نباشند.
به گفته وی مردم ندوشن در گذشته به دلیل برخوردار نبودن از نعمت گاز، سختی های زیادی را به خصوص در فصل زمستان متحمل شدند و گاز رسانی بسیاری از مشکلاتشان را حل کرد به همین دلیل هر گونه اقدامی که احیانا موجب بروز مشکلاتی در امر گاز رسانی شود آنها را نگران می کند.
بخشدار ندوشن با تأیید خبر تصمیم انتقال ایستگاه گاز این بخش می گوید: ما نظرمان را به مسوولان و مقامات شرکت گاز استان و شهرستان اعلام کردیم و معتقدیم که جابجایی ایستگاه، موجب ناخرسندی مردم منطقه می شود.
' فرزین خادمی ' افزود: نصب و استقرار ایستگاه 50 هزار متر مکعبی در گذشته توقعات و انتظاراتی را در بین مردم ندوشن ایجاد کرده و جابجایی آن در شرایط فعلی مطلوب نیست.
وی با ابراز اینکه صنعت دامداری ندوشن به دلیل خشکسالی های پیاپی رو به نابودی است و آینده حیات این منطقه به توسعه زیرساخت ها و سایر صنایع بستگی دارد گفت: این موضوع نیازمند برخورداری از نعمت گاز مناسب است.
** گاز پایدار ، پرفشار و ایمن برای مردم ندوشن فراهم می شود / ندوشنی ها تا 20 سال آینده نگران نباشند
مدیرعامل شرکت گاز استان یزد در این خصوص در پاسخ به خبرنگار ایرنا با تأکید بر تلاش برای فراهم کردن آرامش مردم منطقه گفت: برنامه و رسالت این شرکت ایجاد گاز پایدار ، پرفشار و ایمن برای مردم ندوشن و سایر نقاط استان است .
منوچهر فلاح افزود: این شرکت در بخش های مختلف استان در حال اجرای طرح های گاز است و هر حرکتی که انجام داده در راستای تقویت بنیه و ظرفیت گازی هر منطقه بوده است.
وی درباره وضعیت ایستگاه 50 هزار مترمکعبی گاز ندوشن اظهار کرد : در زمستان سال گذشته بالاترین میزان مصرف به مقدار یک هزار مترمکعب در ساعت در این ایستگاه ثبت شده و چون جریان مصرف گاز در این منطقه کم بوده موجب یخ زدگی جریان گاز در ایستگاه و اختلال در روند بهره برداری از ایستگاه شده بود.
مدیرعامل شرکت گاز استان تصریح کرد: در واقع میزان مصرف گاز در این منطقه یک پنجاهم ظرفیت آن در بالاترین زمان مصرف بوده ضمن آنکه آمادگی داریم با صنایع مختلف تا هر میزان که پیش بینی مصرف دارند در آن منطقه قرارداد ببندیم.
فلاح درباره انتقاد مردم از اینکه هنوز شهرک صنعتی ندوشن تکمیل نشده به همین دلیل کاهش ظرفیت ایستگاه گاز در آینده پاسخگوی نیاز صنایع آن نیست ، گفت: ظرفیت پیش بینی شده 10 هزار مترمکعب یعنی 10 برابر بالاترین زمان مصرف است و تا 20 سال آینده پاسخگوی نیاز مردم و صنایع در حال ساخت ندوشن خواهد بود.
وی در عین حال یادآور شد: تجهیزات ایستگاه های گاز در کشور به صورت ملی خریداری می شود و مربوط به استان ها نبوده و از بودجه استان ها خریداری نمی شود از این رو جزء اموال بیت المال و دولت محسوب شده و با پول مردم یک منطقه خاص تهیه نمی شود بنابر این بنابر این متناسب با مصرف گاز هر منطقه تجهیزات مورد نیاز تهیه و نصب خواهد شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این شرکت در آینده اگر ظرفیت بالاتر از 10هزار مترمکعب شد تدابیری دارد که در سایر نقاط استان هم انجام شده به عنوان مثال در سال گذشته در 2 منطقه استان به دلیل افزایش مصرف بیش از ظرفیت ایستگاه موجود نسبت به تعوض ایستگاه و جایگزینی آن با ایستگاه ظرفیت بالاتر بدون هیچگونه اخذ هزینه از مردم و مصرف کنندگان اقدام کرد.
مدیرعامل شرکت گاز یزد درباره دلیل نصب ایستگاه 50هزار متر مکعبی در ندوشن گفت: در طراحی اولیه ، کارشناسان این شرکت بر اساس یکسری مستندات و قول هایی مبنی بر افزایش ظرفیت گاز منطقه ، سرعت بخشیدن به گازرسانی و نیز موجود بودن ایستگاه 50هزار مترمکعبی ، این ایستگاه را نصب کرده ولی بخش از قول ها تحقق پیدا نکرده و ظرفیت مشترکان مردمی هم تکمیل شده است.
فلاح با بیان اینکه این مباحث تخصصی و کارشناسی است تأکید کرد: در هر صورت هیچ نگرانی در تامین گاز این منطقه برای سال های آینده وجود ندارد و امیدواریم در بحث گاز رسانی ، اعتماد مردم را در این مسیر همچون در مناطق نیوک ، علویه و نصرآباد داشته باشیم و این اعتماد تکیه گاه و پشتیبان شرکت گاز باشد.
در حال حاضر گاز بخش ندوشن شامل مرکز شهر، روستای صدرآباد و ناحیه صنعتی از خط هشتم سراسری تامین می شود.
ندوشن با بیش از پنج هزار نفر جمعیت حدود دو سال قبل از نعمت گاز شهری بهره مند شد.
این منطقه یکی از سردترین مناطق استان محسوب می شود که طول مدت سرمای آن در فصل زمستان بیش از سایر نقاط استان می باشد.
هم اکنون 99درصد جمعیت شهری استان شامل 19 شهر از 20 شهر و 75درصد جمعیت روستایی شامل 321روستای استان از نعمت گاز برخوردار شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار