کد خبر: ۴۳۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 12 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛عملیات اجرایی کنترل و پاک‌سازی موریانه‌های خانه صدرالعلماء توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد انجام می‌شود.
«محمد رضا فلاحتی» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد در این باره گفت: به علت آسیب شدید موریانه‌ها به ساختمان و سازه ‎ های چوبی بنا، قبل از هرگونه اقدام مرمتی، کنترل و پاکسازی موریانه های خانه صدرالعلماء در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان یزد قرار گرفت .

وي در مورد خانه تاریخی صدرالعلماء نيز توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: این خانه تاریخی، بنایی صفوی‌ قاجاری است که در مرکز بافت تاریخی شهر یزد و در شریان اصلی این بافت و در کنار مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر قرار دارد .

فلاحتی خانه تاریخی صدرالعلمای یزد را نمادی از ذوق و هنر اصیل ایرانی در ادوار مختلف تاریخ درخشان ایران برشمرد و قرار گرفتن این بنا در مجاورت مجموعه بناهای صدری شامل کاروانسراها و عمارت‌هایی به این نام، قرارگرفتن در بافت قدیمی و مجاور بازار و حصار برج و باروی قدیم یزد را از ویژگی‌های خاص این بنا دانست.

وي اظهار كرد: ساختمان خانه صدر العلماء بر اساس پلان چهار ضلعی و حیاط مرکزی شکل گرفته و فضاهای مسکونی این عمارت در سه طبقه شامل زیرزمین‌های ضلع جنوبی و شمالی، طبقه همکف، طبقه فوقانی و تالار و ضلع شمالی ايجاد شده‌اند.

به گفته فلاحتي، ورودی از ضلع شرقی به حیاط متصل می‌شود و در راهرو خود دارای نورگیر با نمای آجری زیبا است. تالار (ایوان) در ضلع جنوبی قرار گرفته و در مجاور آن اتاق‌های مسکونی مثل اتاق پشت تالار قرار گرفته که بادگیرهای یک طرفه به سمت شرق و غرب در روی پشت بام آن خودنمایی و تهویه مناسبی را فراهم می‌آورند. راه پله دسترسی به پشت‌بام‌ها از داخل راهرو و زاویه‌های شمال شرقی و شمال غربی حیاط به طرف طبقات فوقانی و پشت بام امتداد یافته و سقف فضاها به صورت ضربی و با قوس هلالی و خنچه پوش اجرا شده است .

این مقام مسئول، تزئینات بنا را نماهای گچی و گچبری شده و پیش درگاه‌ها و ستون‌هایی از همین جنس عنوان کرد و افزود: این تزئینات بیشتر در طبقات فوقانی فضاهای مجاور تالار به کار رفته‌اند و همچنین نماهای آجری زیبا و درب‌های مزین به شیشه‌های الوان و به خصوص درب زیبای بین تالار اتاق نشیمن پشت آن است.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان یزد در ادامه با بیان این که به دلیل وسعت و شدت آلودگی در این بنا برای کنترل و پاکسازی موربانه ها هم از روش سیستم طعمه ‎ گذاری (Baiting system) و هم از روش تزریق سم (Chemical barrier) استفاده می ‎ شود، گفت: در فاز اول روی پشت ‎ بام ضلع جنوبی بنا ایستگاه‌های روزمینی کار گذاشته شد که این ایستگاه‌ها به صورت ماهیانه بازدید شده و ایستگاه‌های آلوده طعمه‌گذاری می ‎ شوند .

فلاحتی اضافه کرد: با به کارگیری این سیستم کنترلی، جمعیت کلنی موریانه ‎ های زیرزمینی به مرور زمان کاهش پیدا کرده و جمعیت جستجوگر غذا به بنا آسیب وارد نمی ‎ کند .

وی با اشاره به این که نصب ایستگاه ‎ های زیرزمینی و روزمینی در قسمت ‎ های دیگر بنا نیز ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: علاوه بر اجرای سیستم طعمه ‎ گذاری به علت حساسیت بالای بنا و کاربری آن برای جلوگیری از آسیب موریانه به اشیاء موزه ‎ ای و ویترین ‎ های کار گذاشته شده در آن، تزریق سم و ایجاد سد شیمیایی در طبقه همکف بنا نیز انجام خواهد ‎ شد .

گفتنی است، خانه صدرالعلماء در سال 1389 با شماره 29565 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هم‌اكنون در حال تدارك براي تبديل آن به موزه منطقه‌اي است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار