صنعت دامپروری مازندران نظیر سایر حوزه‌های صنعتی در استان در حالی دستخوش مشکلات عدیده ای شده که وجود دلالان و واسطه دلیل اصلی این نابسامانی‌ها بوده است.
کد خبر: ۴۴۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 13 June 2017
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، مازندران علاوه بر قابلیت‌های بی شمار در زمینه زراعت و باغبانی، ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش دامپروری‌ دارد. از سویی دیگر، دامداران و صنایع دامپروری به عنوان یکی از پنج حوزه مهم اشتغالزایی جهان محسوب می‌شود.
 
  کمبود علوفه از یک طرف و از سویی دیگر قیمت‌های کنونی شیر به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست چون بیشتر علوفه مورد نیاز دام‌ها با قیمت‌های آزاد تهیه می‌شود.
 
قیمت پایین فرآورده‌ها، نابسامانی بازار دام، وجود دلالان متعدد و بالابودن قیمت خوراک دام به طوری که 80 درصد هزینه مربوط به پرورش دام را هزینه مصرف خوراک دام تشکیل می‌دهد از مشکلات عدیده ای حوزه است.
 
هزینه بالای خوراک دام، بیمه دام، عدم تخصیص تسهیلات سرمایه در‌گردش، توسعه شهرها و روستاها، قرار گرفتن واحدهای تولیدی در بافت شهری و روستایی، عدم تناسب قیمت علوفه با شیر تولیدی را می‌توان از دیگر مشکلات این صنعت در استان نام برد.
 
توسعه قطره چکانی دامپروری صنعتی در مازندران
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران ظهر امروز در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت دامپروری مازندران گفت: مازندران قطب دامداری سنتی کشور که باید اکنون به سمت نیمه صنعتی و صنعتی برویم.
 
شمس‌علی هادی‌زاده معلم افزود: در گذشته از هر روستا چند ماشین شیر خارج می‌شد اما اکنون از هزار روستا یک ماشین شیر خارج نمی‌شود و متاسفانه امروز جامعه روستایی ما تبدیل به مصرف کننده لبنیات شده است.
 
وی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان نگاهشان به تولیدکننده این است که تولیدکننده تنها به تولید فکرکند نه سود، اما باید بدانیم تولیدباید توجیه اقتصادی و حامی داشته باشد.
 
طرح خروج دام از جنگل مضر برای دامدار
 
هادی‌زاده گفت: برخی از سیاست‌های کلان مانند خروج دام از جنگل اجرا شد که متاسفانه به ضرر دام و دامدار بود که این امر نیاز به مدیریت درست دارد و این صنعت نیازمند حمایت است.
 
ولی‌زاده نماینده تعاونی بخش دام سبک استان نیز گفت: قوانینی که مربوط به دام و دامداران بوده باید در مازندران نسبت به سایر نقاط فرق داشته باشد.
 
وی بیان داشت: تولید دام و محصولات دامی بخش حیاتی جامعه بوده که نیاز به حمایت دولت و تعاونی‌ها دارد و تسهیلاتی که به دامداران پرداخت می‌شود نباید سودش بیش از دو درصد باشد و قوانین ما نیز باید به روز و در جهت حمایت از دامدار اصلاح شود.
 
علمی نبودن کشاورزی و دامپروری استان
 
انصاری، نماینده دانشگاه کشاورزی ساری نیز گفت: نخستین مشکل استان ما این است که کشاورزی و دامداری ما علمی نیست که باید روند نگهداری و تولید دام با توجه به شرایط علم روز باشد و تولید توجیه اقتصادی داشته باشد.
 
اداره سنتی 70 درصد واحدهای دامداری استان
 
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: 700 هزار دام سنگین و دو میلیون راس دام سبک گوسفند و بز در استان وجود دارد که 70 درصد واحدهای دامداری به صورت سنتی مدیریت می‌شود.
 
اسحاق عطایی نژاد با اشاره به افرایش تولید شیر، افزود: سال گذشته مازاد تولید شیر داشتیم که تبدیل به شیر خشک شد.
 
وی بیان داشت: 82 هزار راس دام اصیل و 300 هزار راس دام دو رگ دراستان وجود دارد که نشان دهنده کاهش دام بومی بوده و اصلاح نژاد برای رسیدن به توجیه اقتصادی برای دامداران جدی شد.
 
عطایی نژاد بیان داشت: یکی از مشکلات این است که تنها 520 واحد دامی استان مجوز صنعتی دارند و مشکل دیگر آنکه مصوبه شورای اقتصاد قیمت شیر را تعیین کرده است اما کارخانجات به دلیل اینکه با افزایش قیمت مصرف کننده توان خرید نخواهد داشت شیر را کمتر از قیمت شورا خریداری می‌کنند.
 
وی مشکلات دیگر دامداران را تهیه علوفه، بیمه و پرداخت غرامت اندک صندوق بیمه به خسارت دامداران و پراکندگی واحدها بیان کرد.
 
علی بابا جهانیان، نماینده اتحادیه دامداران استان نیز گفت: متاسفانه سال‌های گذشته به دلیل عدم مدیریت، دام‌های دامداران از بین رفته و اکنون در روستاهای ما که خود منبع تولید بودند شیرهای پاکتی توزیع می شود.
 
وی بیان کرد: روند صدور مجوزها سخت شد که با توجه به ظرفیت استان و جوانان تحصیلکرده می‌توان اشتغالزایی را افزایش داد.
 
جعفری یکی از تولید کنندگان نیز گفت:عدم نقدینگی، بی ثباتی بازار فروش شیر،عدم تکمیل ظرفیت واحدهای دامداری، نبود آموزش دامداران، ندادن اعتبار به دامداران از مشکلات دامداران استان است.
 
مسئول طرح خروج دام از جنگل منابع طبیعی مازندران نیز گفت: طرح خروج دام از جنگل طرحی است که در کشورهای دیگر سالها قبل اجرا شد و در کشور ما سال68 با همکاری معاونت امور دامی جهادکشاورزی آغاز شده و هدف آن طرح، تحول سیستم دامداری بود.
 
علی بابایی افزود: دام‌هایی که در جنگل بودند بازده مناسبی نداشتند که با اجرای طرح خروج دام جنگل از آسیب دام خارج شد و برای دامداران فرصتی شد تا به سمت دامداری صنعتی و نیمه صنعتی بروند.
 
وی با بیان اینکه هدف ما حفظ جنگل است، بیان کرد: 30 درصد دام از جنگل خارج شدند و هنوز 70 درصد دام در جنگل‌ها هستند و همچنین 64 واحد دامداری در پنج منطقه احداث شد.
 
ابراهیمی، مدیر پشتیبانی امور دام  مازندران نیز گفت: 20 تا 30هزار لاشه گوسفند از کشورهای استرالیا، تاجیکستان، ارمنستان و قزاقستان خریداری و وارد کشور می شود که این امر به دلیل عرضه نکردن دام توسط دامدار بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار